szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Mercedes-Benz 800 millió eurós kecskeméti beruházásáról szóló együttműködési szerződést hétfőn írta alá Bajnai Gordon, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetője és Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója Budapesten. Gyurcsány Ferenc az aláírást megelőzően azt mondta: Magyarország a megbízhatóságával nyerte el a Mercedes-Benz beruházását. Összeállítás az elmúlt 15 év autós beruházásairól.

Az egymilliomodik magyar Suzuki
© Suzuki
SUZUKI - Az 1955-től autókat is gyártó japán Suzukitól 1985-ben érkezett az első ajánlat, végül 1990. január 13-án írták alá Budapesten a személygépkocsikat gyártó vegyesvállalat első megállapodását. A cég 1991-ben Esztergomban kezdte el építeni második európai gyárát, a beruházás értéke mintegy 14 milliárd forint volt. Az üzemben 1992 őszén készült el az első Suzuki Swift gépkocsi (amely ma a Közlekedési Múzeumban látható), az 5,5 milliárd forint alaptőkéjű Magyar Suzuki Rt. gyáravatója 1993. május 7-én volt.

1993-ban már a Suzuki volt a legnépszerűbb új autó Magyarországon. 1994-ben a hazai és más európai beszállítások aránya meghaladta a 60 százalékot, így a magyar Suzuki európai termékké vált. Még abban az évben beindult a hazai autók exportja. 1999-ben átvette autóját a százezredik hazai Swift-tulajdonos, összesen addig 250 ezer Swiftet gyártottak. 

2000-ben megindult a GM-mel együttműködésben készült új típus, a Wagon R+ sorozatgyártása, 2003-ban bemutatták az Ignist. Az addig csak modellfrissítésen átesett Swift új szériáját 2005. február 4-én mutatták be, s nem egészen egy év alatt a legnépszerűbb hazai autó lett. Az új Swift világszerte nagy sikert aratott, több országban, így Ausztráliában, Kínában, Indiában, Japánban "Az év autója" kitüntető címet kapta meg. 
   
2006 februárjában gördült le a gyártósorról a Suzuki és a FIAT együttműködéséből létrejött SX4 családi- és szabadidőautó, 2008 februárjában pedig a Splash első példánya. Tavaly is a Suzuki rendelkezett hazánkban az új személygépkocsi piacon a legnagyobb részesedéssel (18,2 százalék), 32 ezer 274 gépkocsit értékesítettek Magyarországon. A jelenleg hatezer alkalmazottat foglalkoztató Magyar Suzuki Zrt. idei terveiben 300 ezer autó gyártása szerepel. A vállalat működésének 15 éve alatt 280 milliárd forintot ruházott be Esztergomban.

Az első magyar Astra
© GM Media
GENERAL MOTORS - A General Motors Europe 1989-ben kezdte meg a tárgyalást a magyar kormánnyal, s egy évre rá aláírták a vállalat alapításáról szóló megállapodást. 1991 elején GM Hungary néven bejegyezték a céget, a vállalat ezt tekinti születésnapjának. Egy esztendő múlva, 1992. március 13-án legördült a szerelőszalagról az első Astra, egy fehér, ötajtós, 1,4-es modell. 1992 júliusában megindult a motorgyártás, októberben felavatták az egész szentgotthárdi üzemkomplexumot. Az Opel Hungary nevet 1994 májusában vette fel a vállalat, még ez év végén kivásárolta vegyesvállalati partnerét, a Rábát.

1998 végén az Opel Astra összeszerelése befejeződött. Szentgotthárdon összesen 80 835 Astra készült, ezek többsége a hazai utakon fut. Kínai megrendelésre egy ideig Opel Vectra gépkocsikat is összeszereltek. Az autó-összeszerelés befejezése után a GM Szentgotthárdon folytatta a nagysorozatú motor- és hengerfejgyártást, amit sebességváltó-gyártással egészítettek ki. 2000 októberében felavatták a 7,5 milliárd forintos beruházással készült új automata sebességváltó gyárat.

2006-ban 443 ezer motort, 461 ezer hengerfejet és 21 ezer Allison váltót gyártottak, árbevételük meghaladta a 444 millió eurót. 2007-ben a gyártás volumene lényegében nem változott a több mint 700 főt foglalkoztató üzemben. 2007 decemberében megkezdődött azoknak az 1,8 literes Ecotec DOHC négyhengeres motoroknak a sorozatgyártása, amelyeket az Egyesült Államokban Saturn Astra márkanéven piacra kerülő autókba szerelnek.

A General Motors Powertrain Magyarország Kft. az elmúlt 15 év alatt csaknem 5,5 millió motort gyártott, a szentgotthárdi üzembe a GM eddig mintegy 700 millió eurót ruházott be.

Az Audi második legnagyobb gyára (Oldaltörés)



Az első TT Roadster modellek egyike Győrben
© audi.hu
AUDI - Az Audi Hungária Motor Kft. 1993-ban alakult Győrben az Audi AG 100 százalékos leányvállalataként. Az induláskor alkatrészeket és motorokat gyártottak, öt évvel később, 1998-ban autó-összeszereléssel bővítették tevékenységüket. Az összeszerelést az Audi akkor újonnan fejlesztett TT jelzésű sportautójával a TT Coupé-val kezdték, 1999 őszén a nyitott Roadsterrel folytatták. Már az első gyártási évben 13 ezer TT Coupé készült a győri gyártócsarnokban. A két sportmodell mellett ideiglenesen Audi A3-as és S3-as modellek is készültek.

2000. augusztus 25-én elkészült a százezredik Audi TT sportkocsi. 2007 őszétől Audi A3 Cabriolet-kat is összeszerelnek. A járműgyártás fennállásának 10. évfordulóján, 2008 áprilisában legördült a gyártósorról a 400 ezredik kocsi, egy Audi TTS Coupé. Az Audi Hungáriánál 2008 első három hónapjában összesen 14 ezer 286 járművet szereltek össze, 519 ezer 660 motort gyártottak.

A 15 évvel ezelőtt alapított vállalatnál a beruházások értéke meghaladja a 3,3 milliárd eurót. Ezzel az Audi az egyik legnagyobb külföldi befektető és az egyik legnagyobb munkáltató Magyarországon. Munkatársainak létszáma megközelíti a hatezret. A vállalat kivitele a teljes magyar export 9 százalékát adja.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!