Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bc9c3885-5db7-4611-a611-b9deaa1663af","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Konsztantyin Koszacsov szerint a valódi megállapodások a fronton íródnak.","shortLead":"Konsztantyin Koszacsov szerint a valódi megállapodások a fronton íródnak.","id":"20250312_ukrajna-haboru-oroszorszag-tuzszuneti-javaslat-koszacsov-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc9c3885-5db7-4611-a611-b9deaa1663af.jpg","index":0,"item":"3209fe17-5210-4d9c-8c0e-b5d533dc0273","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_ukrajna-haboru-oroszorszag-tuzszuneti-javaslat-koszacsov-reakcio","timestamp":"2025. március. 12. 07:32","title":"Megjött az első orosz reakció az amerikai–ukrán tűzszüneti javaslatra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73cf7ea5-f996-47b0-adfd-369b8e44880f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Komoly felháborodást váltott ki az Atletico Madrid szurkolóiból, hogy a Real Madrid elleni Bajnokok Ligája-mérkőzésen a büntetőpárbajnál a játékvezető érvénytelenítette Julian Alvarez találatát. Szurkolók és néhány újság is egy rejtélyes chipről beszél, amely érzékelte a szabálytalanságot. Az UEFA szerint nem ez történt.","shortLead":"Komoly felháborodást váltott ki az Atletico Madrid szurkolóiból, hogy a Real Madrid elleni Bajnokok Ligája-mérkőzésen...","id":"20250313_bajnokok-ligaja-atletico-madrid-real-madrid-julian-alvarez-bunteto-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73cf7ea5-f996-47b0-adfd-369b8e44880f.jpg","index":0,"item":"e16912fb-1d3d-4d54-bc5d-6d4064ba05b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_bajnokok-ligaja-atletico-madrid-real-madrid-julian-alvarez-bunteto-video","timestamp":"2025. március. 13. 14:03","title":"Megszólalt az UEFA: Nincs olyan chip a BL-labdában, ami segített volna érvényteleníteni az Atletico Madrid büntetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás tevékenysége, pénzügyei még nem látszanak, a tulajdonost viszont az Orbán-kormánynak fontossá vált közép-afrikai Csád fintech gurujaként emlegetik. A cég frissen felvett fő tevékenysége a csoportfinanszírozás, viszont nincs is cégcsoport.","shortLead":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás...","id":"20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d.jpg","index":0,"item":"00fe3816-c1bb-4fa7-9218-7f22fe297a9f","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 13:45","title":"Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc16ba80-1a88-4d3c-9c57-6e294b5c8937","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Soha nem támogatott olyan uniós kezdeményezést, amely az ukrajnai fegyverszállításról és a háború meghosszabbításáról szól – állította.","shortLead":"Soha nem támogatott olyan uniós kezdeményezést, amely az ukrajnai fegyverszállításról és a háború meghosszabbításáról...","id":"20250312_magyar-peter-europai-parlament-alairas-hamisitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc16ba80-1a88-4d3c-9c57-6e294b5c8937.jpg","index":0,"item":"41325be0-16c0-4235-a81e-fb1bdd086d03","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_magyar-peter-europai-parlament-alairas-hamisitas","timestamp":"2025. március. 12. 15:01","title":"Magyar Péter szerint hamisították az aláírását, és már az Európai Parlamentben is vizsgálják az ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74c8f229-55ef-4fef-bdac-2e204e4bba36","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, ami képes előre jelezni, hogyan fog manőverezni egy ellenséges pilóta.","shortLead":"Kínai kutatók olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, ami képes előre jelezni, hogyan fog manőverezni...","id":"20250313_mesterseges-intelligencia-repulogep-harc-manoverezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74c8f229-55ef-4fef-bdac-2e204e4bba36.jpg","index":0,"item":"b4eb4104-fd5e-4145-8b1b-517021dbc0fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_mesterseges-intelligencia-repulogep-harc-manoverezes","timestamp":"2025. március. 13. 19:03","title":"Legyőzte az embert a mesterséges intelligencia a szimulált légiharcban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még itt van a mellözön a Hunyadiból. Alig lehet követni Donald Trump békeharcát és vámháborúját is. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még...","id":"20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0.jpg","index":0,"item":"01af454b-02e2-46fb-9081-edb63b7e8e17","keywords":null,"link":"/360/20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","timestamp":"2025. március. 13. 11:24","title":"Gergely Márton: Akiért a harag szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb51aa0d-6ebe-40c1-be77-389f39a0465b","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Öt gyerek kórházba került kiszáradás miatt, de már kiengedték őket. ","shortLead":"Öt gyerek kórházba került kiszáradás miatt, de már kiengedték őket. ","id":"20250312_Tobb-mint-600-an-lettek-rosszul-Nagykoroson-folyik-a-vizsgalat-hogy-mi-okozta-a-megbetegedeseket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb51aa0d-6ebe-40c1-be77-389f39a0465b.jpg","index":0,"item":"59b6d4aa-82ad-49c4-92aa-3c6c57077f90","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Tobb-mint-600-an-lettek-rosszul-Nagykoroson-folyik-a-vizsgalat-hogy-mi-okozta-a-megbetegedeseket","timestamp":"2025. március. 12. 07:59","title":"Több mint 600-an lettek rosszul Nagykőrösön, folyik a vizsgálat, hogy mi okozta a megbetegedéseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf651f4f-dd7d-4956-a7d4-7a4b2773b196","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az NGM közleménye szerint a pénz visszakerül a költségvetésbe, és részben abból fedezik a települések támogatását.","shortLead":"Az NGM közleménye szerint a pénz visszakerül a költségvetésbe, és részben abból fedezik a települések támogatását.","id":"20250312_ngm-szolidaritasi-ado-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf651f4f-dd7d-4956-a7d4-7a4b2773b196.jpg","index":0,"item":"6b376fa8-40bb-4eda-96da-f67dc6fa17fe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_ngm-szolidaritasi-ado-koltsegvetes","timestamp":"2025. március. 12. 17:29","title":"„Huhogók rágalmairól” beszél Nagy Márton tárcája, miután fel merték tenni a kérdést, hogy mire megy el a szolidaritási adó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre? Mert bonyolult és drága mulatság. Először is nem kevesebb, mint 132 gumit és felnit kell átszerelni és centíroztatni. Ezután egy konténerben útra kelnek. A célállomás a Bridgestone tesztpályája Róma közelében, ahol a frissen gyártott abroncsokat a tényleges teszt előtt egyformán bejáratják. Csak így érhető el az optimális tapadás, de még azelőtt, hogy az elhasználódás jelei jelentkeznének.
A következő tíz napon egymás után esnek át a „jelöltek” a zajmérésen, az aquaplaning-kísérleteken. Mindegyik húsz fékteszten megy át, több kört tesznek meg a vezetéstechnikai pályán - vizes és száraz útszakaszokon egyaránt. A teszt résztvevőit végighajtják a szlalompályán és a vizes körpályán is. Ezzel még nincs vége a megpróbáltatásoknak. Egy komplett, frissen legyártott készletet újra konténerbe tesznek: irány az észak-finnországi Ivalo. Itt egy héten keresztül jeges, -10 és -15 fok közötti időjárásban tesztelik a féktávot, mérik a húzóerőt és a gumik újabb vezetéstechnikai tesztszérián esnek át. A visszaúton a szállítmány egy utolsó kontrolltesztre kitérőt tesz a Continental hannoveri vizsgapályájára.
Hogyan tesztelnek?
Aquaplaning Ahhoz, hogy megállapítható legyen, milyen hatékony a vízkiszorítás, minden profilnál kiszámítják a felfekvési sebességet egy 7 milliméter mély medencében, először egyenesen, majd egy 100 méter átmérőjű kanyarban.
Fékezés Minden autó úgy fékez, ahogyan a felszerelt gumik engedik. Ezért vizsgálják az abroncsok fékteljesítményét havon (50 kilométer/órás sebességről megállásig), továbbá nedves és száraz úton (100 kilométer/órás sebességről).
Menetbiztonság Azt vizsgálják, hogyan kormányozható az abroncs határhelyzetben. A legtöbb pontot nem feltétlenül az a gumi kapja, amelyik a legmagasabb kanyarodási sebességet érte el, hanem az, amelyik vészhelyzet esetén is egyszerűen és megbízhatóan kezelhető.
Handling Ez abban különbözik a menetbiztonsági teszttől, hogy ezen a megméretésen egyedül a mért köridő számít. Az itt mért érték nem közöl információt az abroncsok feletti uralomról. A különböző útszakaszok hosszúsága: havas (0,8 kilométer), vizes (1,6 kilométer), száraz (1,9 kilométer).
Trakció GPS-szel állapítják meg az idő és az útszakasz hosszát, amire a tesztautónak minden egyes abroncs esetén szüksége van, hogy a speciálisan előkészített havas pályán a 40 kilométer/órás sebességet elérje. Ezekből az adatokból és a jármű tömegéből állapítható meg a pontos húzóerő newtonban.
Majdnem négy hét intenzív tesztmunka után egy teljes hetet vesz igénybe a teszteredmények kiértékelése és elemzése.
Először szerepel a tesztben, és rögtön győzött (Oldaltörés)
A tesztjelöltek kiválasztásakor figyelembe veszik a szegmens legfontosabb termékeit, továbbá az ígéretes újdonságokat. Így a már bevezetett téli profilok mellett három új is bemutatkozik: a Dunlop SP Winter Response, ami először megy át egy autós újság gumitesztjén, továbbá a Kumho I’zen KW 23-nak és a Vredestein Wintrac 3-nak kell színt vallania. A Dunlopnak bravúrosra sikeredett a bemutatkozás – rögtön tesztgyőztes lett. A Vredestein gumik specifikációjában a prioritási lista élén szerepel a téli tulajdonság, így nem csoda, hogy a Wintrac 3 szenzációsan jó eredményt ért el a hóteszten. Az új Kumho eredményei nem voltak teljesen meggyőzőek.
A három újonccal ellentétben a Bridgestone- és a Hankook-abroncsokat a következő téli szezonban új fejlesztés váltja le. Különösen a Bridgestone-nál nagy reményeket fűznek a mérnökök az új profilhoz, mivel az aktuális Blizzak LM-20-as modell a megerősödött konkurenciával már nem tudja felvenni a versenyt. A Hankook első osztályú eredményeivel vizes útburkolaton bebizonyította, hogy a koreaiak értik, hogyan kell jó tapadású gumikeveréket előállítani. A profil teljesítőképessége időközben megérett a váltásra. Az új modell teljesen új külsőt kap, és várhatóan sokkal jobb eredményeket fog elérni a hóteszten, mint az Icebear W440.
A Michelin Alpin 3-as modellnek is jót tenne egy kicsivel több tapadás a havon; nedves és száraz utakon kiemelkedő osztályzatot kapott ugyan, de a télies útburkolaton kevésbé kapaszkodik. A kedvezőbb árfekvésű alternatíváknál, mint a Barum Polaris 2 és a Fulda Kristall Montero 2, is hiányzik a megfelelő tapadás havas utakon, ami lehetővé tenné, hogy az igényes konkurencia mellett is megállják a helyüket. A Continental-, Goodyear- és Pirelli-abroncsok ezzel ellentétben havas és letakarított utakon is remekül funkcionálnak. Elsősorban kiegyensúlyozottságukkal jeleskednek.
Végül öt gumi kapta meg az összeállítást készítő német Auto Zeitung ajánlását, de mindenekelőtt a tesztgyőztes Dunlop SP Winter Response. A Goodyear Ultra Grip 7+, a hóbiztos Vredestein Wintrac 3, a menetbiztos Continental Winter Contact TS 800 és a sportos Pirelli Winter 190 Snowcontrol is megfeleltek az igényes teszt elvárásainak.
Összefoglaló táblázat (Oldaltörés)
Teszteredmények Abroncs méret: 185/60 R 14 T M+S Árak: egy olcsó internetes áruház akciós árai Tesztfelni: eredeti Skoda „Atik” 6 x 14 hüvelyk Tesztautó: Skoda Fabia 1,4 16V A tesztelt abroncsméret a következő autókra szerelhető: Skoda Fabia, VW Polo, VW Fox, Ford Fusion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Seat Ibiza, Seat Cordoba
1. Dunlop SP Winter Response (kb. 13 ezer Ft) – tesztgyőztes 2. Goodyear Ultra Grip 7+ (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 3. Vredestein Wintrac 3 (kb. 15 ezer Ft) – különösen ajánlott 4. Continental Winter Contact TS 800 (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 5. Pirelli Winter 190 Snowcontrol (kb. 13 ezer Ft) – különösen ajánlott 6. Michelin Alpin 3 (kb. 15 ezer Ft) 7. Fulda Kristall Montero 2 (kb. 11 ezer Ft) 8. Hankook Icebear W440 (kb. 12 ezer Ft) 9. Kumho I’zen KW 23 (kb. 13 ezer Ft) 10. Barum Polaris 2 (kb. 11 ezer Ft) 11. Bridgestone Blizzak LM-20 (kb. 15 ezer Ft)
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.
Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.
A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.
Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.