Minden, amit a hóláncról tudni érdemes - videókkal

Különösen magasan fekvő vidéken hamar véget ér az utazás, ha a hegyi utat nagy mennyiségű hó vagy netán jég borítja.

  • automenedzser.hu automenedzser.hu
Minden, amit a hóláncról tudni érdemes - videókkal

 

hólánc

Különösen magasan fekvő vidéken hamar véget ér az utazás, ha a hegyi utat nagy mennyiségű hó vagy netán jég borítja. Ilyenkor még a legjobb téli gumi, ESP, vagy összkerékhajtás sem sokat ér. Ilyenkor jól jön a hólánc.

Eredetileg a nyomlánc és a hajtólánc között tettek különbséget. A hajtólánc a gumi futófelületére merőlegesen futó láncdarabokból áll, melyek a meghajtott kerekek haladását segítik. A nyomlánc a kormányzott kerekekre felszerelve segíti az előrehaladást, megakadályozva az oldalirányú kicsúszást. A manapság személygépkocsikon használatos hólánc a különböző irányokba haladó láncdarabokkal egyesíti mindkét alapötlet előnyeit.

 

 

 

 


Lánctípusok
A gyártók kínálatában általában kötélgyűrűlánc illetve fémgyűrű- vagy kampólánc is található. Hogy melyik típus és modell felel meg a legjobban a saját igényeinknek, az autóklubok és szaklapok évente megjelenő tesztjeiből tudhatjuk meg, melyeket a szezon kezdete előtt minden évben elvégeznek.

Kerékjárat
A kerékjáratot a mai modern autók nagy átmérőjű kerekei gyakran teljesen kitöltik. Ezért nem lehet minden járműre hóláncot szerelni, mert sérülést okozhat a lánc az autón. Erre vonatkozó információkat a kezelési útmutatóban találunk. Sok esetben csak bizonyos kerékméretig lehet hóláncot felszerelni.

Nyári gumik
A nyári gumik eleve hátrányban vannak a havon. A hólánccal felszerelt nyári gumit nem ajánlják a szakemberek. Télen tessék téli gumival közlekedni.

Hajtott tengely
Első vagy hátsó tengely – gyakran felmerül a kérdés, ha azt kell eldöntenünk, hogy hová szereljük fel a hóláncot. A helyes válasz: elsősorban a hajtott tengelyre. A négykerékhajtású autókra nincs szabály. A legjobb megoldás kétségtelenül, ha az összes kerékre felrakjuk. Kétség esetén nézzük meg az autó kezelési útmutatóját.

Felszerelés
Hóban és mínuszban nem is olyan egyszerű a hólánc felszerelése. Még akkor sem, ha a lánc felhúzása sokban egyszerűsödött. A szakemberek azt tanácsolják, hogy az indulás előtt normál körülmények között, például egy garázsban szereljük fel. Felrakni és rögtön hosszú útra elindulni helytelen. Egy rövid,  50-100 méteres táv megtétele után ellenőrizzük a lánc helyzetét. Nem szabad, hogy laza legyen, másképp megsérülhet a kerékdob. Ha túl szoros, a kerék sérülhet. Kell hagyni némi hézagot.

Sebesség
Hólánccal nem érdemes gyorsan közlekedni és amúgy is tilos. A megengedett sebesség hólánccal 50 kilométer/óra, mivel a fékút hosszabb lesz és az autó is másképp reagál.

Kötelező?
Magyarországon nem kötelező a hólánc használata, illetve ha mégis, akkor tábla jelzi (kék háttéren egy lánccal felszerelt gumi).

Elektronikus segédek
Az elektronikus segédrendszerek hólánc használatkor csak korlátozott segítséget nyújtanak. A hóláncos keréknek el kell ásnia magát a hóban ahhoz, hogy az autót előre tudja mozdítani. Az ESP-t érdemes átmenetileg lekapcsolni vastag hótakaró esetén. Hogyan? Ennek is az autó kézikönyvében olvashatunk utána.

Leszerelés
Amint az utak járhatók, szereljük le a láncot, máskülönben hamar elkopik. Ajánlatos a használat után a láncot vízzel letisztítani, megszárítani és minimálisan beolajozni, ezzel is védve a korrózió ellen. Így a lánc a következő hóesésnél is gyorsan használatba vehető és tovább használhatjuk.

 

 

 

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.