Több itthon a Ford, mint a Zsiguli

Közel megduplázódott a személygépkocsi-állomány a rendszerváltás óta Magyarországon: 1989-ben 1,73 millió, míg 2008 végén 3,06 millió személyautóhoz tartozott itthon forgalmi engedély. A kocsipark mintegy nyolcvan százalékát húsz éve öt keleti márka – Zsiguli (Lada), Trabant, Wartburg, Skoda, Dacia – adta. Jelenleg az Opel, a Suzuki, a Volkswagen, a Ford és a Renault számít a leggyakoribb típusnak, de e márkák együtt a hazai állománynak még a felét sem teszik ki.

  • unknown unknown
Több itthon a Ford, mint a Zsiguli

Az utóbbi évtizedekben több legendás gyártmány száma megsokszorozódott, 1989-ben összesen 90 hazai Chevrolet futott a magyar utakon, 2008-ban viszont már 34 ezer (igaz, ezek már távol-keleti gyártmányok). Az Alfa Romeók száma a korábbi 416-ról 12 542-re nőtt. Ha nem is ilyen tempóban, de kétségkívül kiszorulóban van viszont a honi utakról a szocialista tábor egykori papírjaguárja, a két-, illetve négyütemű Trabant. A keletnémet legendából a fordulat évében 376 ezer állt szolgálatban, jelenleg már csak 66 ezer. A Magyarországon valaha álomautónak számító Mercedes és BMW típusokból több fut már idehaza (összesen 97 ezer), mint Wartburgokból és Polski Fiatokból (együtt 61 ezer). A magyarországi személygépkocsipark legfiatalabb márkájának 2,8 éves átlagéletkorral a Chevroletek számítanak, míg a legöregebb egykori szériaautó a 25,5 éves Moszkvics. Átlagéletkorukat tekintve ugyancsak a harmadik ikszet tapossák már a Zastavák, a Wartburgok, a Trabantok, a Polski Fiatok és a Zsigulik is. A hazai személyautópark átlagéletkora a rendszerváltás idején egyébként 16 év volt, jelenleg 10,3 év. A tehergépkocsi-állomány mindeközben 208 ezerről 424 ezerre nőtt. Az IFA, a Barkas és a Zsuk helyett a leggyakoribb típusnak már a Volkswagen, a Mercedes ás a Ford teherautók számítanak.

HVG

HVG
Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.