Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3040a61a-586c-4108-afc2-b1a2eaaecf3f","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Loptak eddig is, láttuk a tüneteket lépten-nyomon. Láttuk a stadionokban, az útépítéseknél, a vasúton, láttuk az ellopott pénz tátongó hűlt helyét az iskolákban és a kórházakban. Láttuk a lopást mentegető kitartott médiában. De nem volt következménye. Úgyhogy most eldöntötték, hogy állítanak a lopásnak egy nyolcvanhektáros emlékművet. Vélemény Rákosdubajról.","shortLead":"Loptak eddig is, láttuk a tüneteket lépten-nyomon. Láttuk a stadionokban, az útépítéseknél, a vasúton, láttuk...","id":"20250129_hvg-Tota-W-Arpad-Apa-vedd-meg-nekem-a-varost-rakosdubaj-mini-dubaj-fidesz-korrupcio-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3040a61a-586c-4108-afc2-b1a2eaaecf3f.jpg","index":0,"item":"b4ec8e6d-dcfc-4b72-ad83-04ef59f9864b","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-Tota-W-Arpad-Apa-vedd-meg-nekem-a-varost-rakosdubaj-mini-dubaj-fidesz-korrupcio-velemeny","timestamp":"2025. január. 29. 08:00","title":"Tóta W. Árpád: Apu, vedd meg nekem a várost!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült, hogy másról szól, mint azt annak idején gondolták.","shortLead":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült...","id":"20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c.jpg","index":0,"item":"26d4aaab-0933-41ae-8ff2-fcf87d46fb58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","timestamp":"2025. január. 29. 19:03","title":"Páratlan lelet: 1900 éves papirusz árulkodik a római kori bírósági tárgyalásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","shortLead":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","id":"20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee.jpg","index":0,"item":"4555a0d6-c92f-429e-a75a-0c8acae7ea81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","timestamp":"2025. január. 29. 13:03","title":"Az OpenAI állítja: bizonyítékot talált arra, hogy a technológiájával is fejlesztették a DeepSeek MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Megvannak a szükséges engedélyek, hamarosan indulhatnak a Nemzetközi Űrállomásra.","shortLead":"Megvannak a szükséges engedélyek, hamarosan indulhatnak a Nemzetközi Űrállomásra.","id":"20250130_kapu-tibor-iss-urutazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"ce7e68f3-9880-4227-a965-28274956eddb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_kapu-tibor-iss-urutazas","timestamp":"2025. január. 30. 08:26","title":"Tavasszal indulhat az űrbe Kapu Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek nevére a Google Trends szerint.","shortLead":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek...","id":"20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c.jpg","index":0,"item":"88c3bf7d-967b-4fdd-a522-27a6498427a3","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","timestamp":"2025. január. 29. 07:01","title":"Orbán és Trump a kanyarban sincsenek kedvenc sportjukhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"529a72ec-b659-49c4-ba69-27e29dfc200c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A mezőgazdaság, az ipar és az építőipar teljesítménye is csökkent, az iparból hiányzik a külső kereslet, a külkereskedelmi mérleg gyengül. A növekedés motorja a fogyasztás lehet, amit mérsékelhet, hogy a vártnál kisebb mértékben emelkednek a bérek.","shortLead":"A mezőgazdaság, az ipar és az építőipar teljesítménye is csökkent, az iparból hiányzik a külső kereslet...","id":"20250130_Elemzok-gdp-lomha-kilabalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/529a72ec-b659-49c4-ba69-27e29dfc200c.jpg","index":0,"item":"110696b0-df2e-4f48-9702-310dbd346444","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Elemzok-gdp-lomha-kilabalas","timestamp":"2025. január. 30. 15:09","title":"Elemzők a gyenge GDP-adatról: a kilábalás tempója lomha","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f3db4aa-ee6d-4acc-b635-9c0ed41aa465","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Több, jogosítvánnyal kapcsolatos díjazás is változik. ","shortLead":"Több, jogosítvánnyal kapcsolatos díjazás is változik. ","id":"20250129_Fizetos-lesz-ingyenesen-kiallitott-jogositvany-25-ev-felett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f3db4aa-ee6d-4acc-b635-9c0ed41aa465.jpg","index":0,"item":"b468f991-49bd-4587-9dbd-bdb83113f8ac","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Fizetos-lesz-ingyenesen-kiallitott-jogositvany-25-ev-felett","timestamp":"2025. január. 29. 08:17","title":"Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"431644e7-90df-4392-b24e-7db6d44321fe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Svájci-luxemburgi-magyar cégháló mögött veszti el közpénz jellegét a jegybanki alapítványi vagyon.","shortLead":"Svájci-luxemburgi-magyar cégháló mögött veszti el közpénz jellegét a jegybanki alapítványi vagyon.","id":"20250129_luxusingatlan-MNB-alapitvany-padme","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/431644e7-90df-4392-b24e-7db6d44321fe.jpg","index":0,"item":"10f1e16c-1184-4648-a6fd-12b17b5ea73b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_luxusingatlan-MNB-alapitvany-padme","timestamp":"2025. január. 29. 08:35","title":"Külföldi luxusingatlanokba is átkerült pénz az MNB alapítványából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár már a 15 században is van nyoma a Peugeot-ősöknek Montbéliárdban, az első iparos 1734-ban született Jean-Pierre Peugeot néven, kelmefestő műhelyt és malmokat hagyott fiaira. 1810-ben JeanPierre II és Jean-Frédéric megalapítják a Peugeot-Fréres céget. A munka 200 éve folyik, a Peugeot mára a világ legismertebb márkái közé tartozik.
A Peugeot 1810 óta helyezi nevét, későbbiekben az emblémáját, az oroszlánt a fűrészekre, szoknyaabroncsokra, kávéőrlőkre, kerékpárokra, motorkerékpárokra, robogókra és autókra. 1810-ben a sous-cratet-i gabonaőrlő malom acélöntődévé alakításával a Peugeot család belepett az ipari korba. A gyártás egyre sokrétűbbe válik: a kávéőrlőket szalagfűrészek, a szerszámokat varrógépek követik. Az egymás után épülő gyárak: Audincourt, Valentigney, Beaulieu, Pont-de-Roide, majd Sochaux tanúsítják a Peugeot fellendülését a marka bölcsőjének is nevezhető Franche-Comte megyében.
1886-ban indult a marka kerékpáros kalandja az igen látványos grand Bi velocipeddel, amely 1,35 méter átmérőjű első kerekével keltett feltűnést. A Peugeot 1890-ben mutatta be az igen divatossá vált biciklijét, az akkor könnyűnek számító 22 kilós Liont. A Peugeot 1905-ben indult először a Tour de France-on, ez a szokás azóta sem maradt abba. Az ötvenes években már 50 ezer kerekpárt gyártott a Peugeot, a hetvenes évekre ez a szám meghaladta a 400 ezret. Ma elektromos rásegítésű biciklit is kínálnak, ilyen az iOn es e-Vivacity.
A motoros kaland 1898-ban kezdődött, amikor Beaulieu üzemében megszületett az első motoros kerékpár. Az elsők még Dion motorokkal, 1900-tól már saját erőforrással. Hamar jöttek a sportsikerek: 1904-ben sebességi világrekordot döntöttek (elérték a 123,287 kilométer/órát). 1924-ben a Nemzetek Nagydíján aratott győzelem, 1934-ben kilenc világcsúcs megdöntése az 515 típussal, majd az 1952-ben aratott győzelem a Bol d’Or motorversenyen a legendák sorába repítette a márkát. A háború után a nagymotorok gyártása fokozatosan csökken, a hangsúly egyre inkább a hatvanas évek elején megjelenő segédmotorokra kerül. A nyolcvanas években megjelennek a robogók, es a Peugeot elsőként dobja piacra műanyag karosszériás modelljét 1982/83-ban (80cc SC). A kilencvenes években az SV a sztár. A Scoot’Elec révén elsőként kezdtek elektromos robogót forgalmazni (1996). A Peugeot kínált elsőként 125 köbcentis robogóhoz ABS fékrendszert, 2004-ben piacra dobták a variálható Ludix 50 robogót az ezres lélektani határ alatti, 999 eurós áron. 2010-ben a Peugeot Motocycles nevet felváltja a Peugeot Scooters. Jelenleg a márka a negyedik legnagyobb európai gyártó, vezeti a francia robogópiacot. Idéntől a Peugeot Scooters ismet forgalmaz elektromos robogókat (E-Vivacity).
Autómenedzser
Az autós kaland 1889-ben kezdődött, amikor megalkották a háromkerekű Serpollet-Peugeot gőzgépet. 1891-ben a Type 2 névre hallgató autót még Daimler motor hajtja, végsebessége 14,7 kilométer/óra. Az első autót 1891-ben adja el a Peugeot, ez egy Type 3 volt, amelyből csupán 64 készült. 1897-ben már 15 féle modellt kínálnak a 2 személyestől a 12 személyesig, immár saját fejlesztésű motorral. 1898-ban a Párizsi Autószalonon is részt vesznek. A fejlődés megállíthatatlan, 1912-ben mutatják be az Ettore Bugatti által tervezett Type BP1-et, vagyis a második Peugeot Babyt, amelyből már 3095 készült. A háború után érkezik a 10 CV, majd a 25 CV, a 100 ezredik Peugeot 1925-ban gördült ki a gyárkapun. Az 1931-ben érkező, független első kerekekkel szerelt 6CV 201 segíti át első válságán a Peugeot-t. A 301-es, a 601-es, a 401-es és a 402-es a harmincas évek végére már 50 ezerre emelik az éves gyártási darabszámot. A háború tönkreteszi a sochaux-i gyárat, csak 1946-ban kezdődik újra a termelés, ekkor készülnek a 202-esek és a DMA-teherautók. Az ötvenes évek meghatározó sorozata a 203-as és a 403-as, a 404-esből már kétmilliót gyártanak. 1965-ben megjelent az első elsőkerékhajtású Peugeot, 204-est még ma is látni. Ebbe kerül 1967-ben a világ legkisebb dízelmotorja (1200 köbcenti), az 504-es már a luxusról szól, V6-os kupéjáért majd megőrültek az újságírók a 200 éves ünnepségen. 1979-ben turbódízel hajtja a 604-es limuzint, az 1983-ban bemutatott 205-össel világmárkává válik a Peugeot (a kisautóból 5,2 milliót gyártottak). Ezt a sikert csak a 206-os képes túlszárnyalni, 2000 óta 6 milliónál is többet vettek meg világszerte. Ma a Peugeot a világ több mint 160 országában van jelen, tovább terjeszkedik Kínában, Oroszországban és Latin-Amerikában olyan speciális modellekkel, mint a 408 szedán es a Hoggar pick-up.
Az újítások között kiemelt helyet foglal el a kupé-kabrió. Az első típus, amely csomagtartóba hajtogatható, merev tetővel készült, a 401 volt a harmincas években. A 401 Eclipse örökébe lépő 206 CC modell felgyorsította a karosszériatípus elterjedését, és 700 ezer vásárlóval piacvezetővé tette a Peugeot-t. A Peugeot kiemelkedő szerepet játszott a dízelmotorok elterjedésében. A márka első, sorozatgyártású dízel modellje a 403 volt. 1999-ben a világon elsőként a Peugeot 607-ben jelent meg a részecskeszűrő. Az elektromos autók kifejlesztésében úttörő szerepet játszó Peugeot 1941-ben mutatta be a VLV-t, az elektromos motorral hajtott könnyű városi járművet, amelyből több száz példány került Párizs utcáira. A kilencvenes években lát napvilágot az ION tanulmány, majd az elektromos 106, amely jelenleg a legnagyobb számban értékesített nulla kibocsátású autó. 2010 őszen a Peugeot a Mitsubishivel közösen gyártott iOnnal visszatér a villanyautók piacára. 2011-ben a Peugeot a 3008 HYbrid4 bemutatásával egy újabb technika előfutára lesz. A dízel-elektromos hibridet 2012-ben hálózatból feltölthető 3008 HYbrid Plug-in követi, amely mindössze 50 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként (2 liter /100 kilométer).
Nem minden az, aminek látszik. A tesztelt Partner adóügyileg személyautó, rendszertanilag és használati szempontból teherautó. Bár a duplakabinos járgány ötszemélyes is lehet, minden ízében teherkocsi, a forgalmi adót mégsem lehet visszaigényelni, így pont azok nem fogják megvenni, akik a legjobban kihasználnák: a kisvállalkozók.
A Peugeot 5008-cal valódi hétüléses egyterű gazdagítja a francia márka családi kínálatát. Az autó szép, stílusos, kényelmes, praktikus, vezetése kellemes. Bevezető akciójában az egyébként 150 ezer forintos plusz két ülést ajándékba adják.
A haszonjárművek magyarországi piacának negyedik szereplője, a Peugeot 4x4-es hajtással erősít. Ehhez a francia Dangel cég technikáját alkalmazza. Az összkerékhajtású Partner, Expert és Boxer modellekkel a Peugeot nemcsak a kínálatát kívánja bővíteni, hanem új ügyfélkört szeretne meghódítani mind egyéni, mind vállalati szinten.
Bár csak a motorja BMW-fejlesztés, a Peugeot 207 RC élményautó. Nem túloz, de hétköznapi pókerarca versenygéneket rejt. Terepe mégsem a pálya, hanem a város.
2010. január 8-án logót és filozófiát váltott a 200 éves márka. Az 1858 óta a cég arcát meghatározó oroszlán maradt, kettős fémhatású új változata hirdeti a Peugeot megújulását a Motion & Emotion szlogen jegyében. Az átalakulás nem lesz olyan drasztikus, mint a márkatestvér, a Citroen esetében, a logó és az arculati jegyek fejlődését építészeti és üzletpolitikai változások kevésbé követik. Az első jármű, amely az új oroszlánt viseli majd, a 2010 tavaszán megjelenő RCZ lesz.