Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"691ad08c-b3a8-4b43-8c35-9fff9a9e6e47","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az egyik bíró „inkább viselkedett színészként, mint bíróként” egy dokusorozat kedvéért – mondta a főügyész. Ötven tanú meghallgatása után fogják újratárgyalni az egész pert. ","shortLead":"Az egyik bíró „inkább viselkedett színészként, mint bíróként” egy dokusorozat kedvéért – mondta a főügyész. Ötven tanú...","id":"20250530_diego-maradona-birosag-biro-ujratervezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/691ad08c-b3a8-4b43-8c35-9fff9a9e6e47.jpg","index":0,"item":"c7c8d33b-5aa2-4bf5-b2ca-a4d64145f7d4","keywords":null,"link":"/sport/20250530_diego-maradona-birosag-biro-ujratervezes","timestamp":"2025. május. 30. 19:08","title":"Az egyik bíró médiaszereplése miatt tárgyalják újra Maradona orvosi stábjának perét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b1a188b-c9d5-4038-ad11-28b5aff88d36","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábbiaknál gyengébb évet zárt a MAHIR Cityposter, de azért így is összejött egy százmilliós nagyságrendű profit.","shortLead":"A korábbiaknál gyengébb évet zárt a MAHIR Cityposter, de azért így is összejött egy százmilliós nagyságrendű profit.","id":"20250530_beszamolo-mahir-osztalek-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b1a188b-c9d5-4038-ad11-28b5aff88d36.jpg","index":0,"item":"0020c10a-6dc6-4860-b873-880ab0194cb9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_beszamolo-mahir-osztalek-profit","timestamp":"2025. május. 30. 11:36","title":"Százmilliós osztalékot vettek ki a cégből, amely eltüntette a HVG plakátjait az utcákról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883fed4a-f5cd-4f24-89a2-992c7dbfb26d","c_author":"Somfai Dávid","category":"sport","description":"A nyíltvízi úszó-Eb magyar ezüstérmese, Mihályvári-Farkas Viktória a parton is emlékezetes teljesítményt nyújtott. Úszóverseny még sosem hangzott ennyire magával ragadónak.","shortLead":"A nyíltvízi úszó-Eb magyar ezüstérmese, Mihályvári-Farkas Viktória a parton is emlékezetes teljesítményt nyújtott...","id":"20250529_Ilyen-ertekelest-meg-nem-hallottal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883fed4a-f5cd-4f24-89a2-992c7dbfb26d.jpg","index":0,"item":"0a13f66b-17b9-402c-a266-10837b89b09f","keywords":null,"link":"/sport/20250529_Ilyen-ertekelest-meg-nem-hallottal","timestamp":"2025. május. 29. 16:43","title":"Ilyen élményszerűen még senki nem mesélte el egy verseny izgalmait, mint a nyíltvízi úszó-Eb magyar ezüstérmese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A külügy fellebbezett az ítélet ellen, és egy törvénymódosítás is született a korábbi költségadatok eltitkolása érdekében.","shortLead":"A külügy fellebbezett az ítélet ellen, és egy törvénymódosítás is született a korábbi költségadatok eltitkolása...","id":"20250529_szijjarto-peter-berelt-repulo-honvedsegi-gep-torvenymodositas-birosagi-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"8c6d44a4-c29c-43cd-a479-7ca0c6126f68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_szijjarto-peter-berelt-repulo-honvedsegi-gep-torvenymodositas-birosagi-itelet","timestamp":"2025. május. 29. 11:03","title":"Pert nyert az Átlátszó az utazási adatok kiadásáért, azóta csak honvédségi géppel repül Szijjártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Népszava arról írt, hogy a cégnek elfogyhattak a tartalékai, az NNGYK szerint azonban maga is értetlenül áll a sajtóban megjelent információ előtt.","shortLead":"A Népszava arról írt, hogy a cégnek elfogyhattak a tartalékai, az NNGYK szerint azonban maga is értetlenül áll...","id":"20250530_mediq-direkt-kft-kotszerek-kivonulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371.jpg","index":0,"item":"3a9a4826-4c19-4ac7-9533-e0d3466a897c","keywords":null,"link":"/kkv/20250530_mediq-direkt-kft-kotszerek-kivonulas","timestamp":"2025. május. 30. 09:26","title":"Cáfolják, hogy kivonul Magyarországról a cég, amelyik a súlyos lábszárfekélyeseknek és a sztómával élőknek biztosított kötszereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52827b1e-79cd-41a5-9db2-3999ef30977e","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Fokozatosan vezeti be hazánkban a MOHU a Morzsit, vagyis a konyhai zöld- és élelmiszer-hulladék otthoni begyűjtésére használható gyűjtőedényt. ","shortLead":"Fokozatosan vezeti be hazánkban a MOHU a Morzsit, vagyis a konyhai zöld- és élelmiszer-hulladék otthoni begyűjtésére...","id":"20250530_Morzsi-konyhai-zold-elelmiszerhulladek-szelektiv-gyujtes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52827b1e-79cd-41a5-9db2-3999ef30977e.jpg","index":0,"item":"c71a7bd7-2025-4c9e-ad99-01819dbed459","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250530_Morzsi-konyhai-zold-elelmiszerhulladek-szelektiv-gyujtes","timestamp":"2025. május. 30. 13:30","title":"Életem Morzsival – ennyire egyszerű a konyhai zöld- és élelmiszer-hulladék szelektív gyűjtése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84ced6e7-fae8-4d10-b681-fbb3b1ae3b78","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Teteje és szélvédője sincs a látványos vonalvezetésű benzinpusztító újdonságnak.","shortLead":"Teteje és szélvédője sincs a látványos vonalvezetésű benzinpusztító újdonságnak.","id":"20250530_a-legendas-stirling-mossnak-allit-emleket-a-legujabb-V12-es-sportauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84ced6e7-fae8-4d10-b681-fbb3b1ae3b78.jpg","index":0,"item":"43cc34f5-9809-43b8-8346-90503d692569","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_a-legendas-stirling-mossnak-allit-emleket-a-legujabb-V12-es-sportauto","timestamp":"2025. május. 30. 07:21","title":"A legendás Stirling Mossnak állít emléket a legújabb V12-es sportautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","shortLead":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","id":"20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3.jpg","index":0,"item":"0c5877ed-7754-40d5-919a-cd041c44722f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","timestamp":"2025. május. 29. 12:18","title":"Ez a 30 legveszélyesebb baleseti gócpont Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dízelmotor miatt nem kellett aggódnom, a Toyota-örökséget régóta PSA motorok váltották.
A dízelmotor miatt nem kellett aggódnom, a Toyota-örökséget régóta PSA motorok váltották. Ám, az új Mini Cooper D-ben már bajor motorszív, a BMW-mérnökök által átdolgozott, a kétliteres alapmotor csökkentett hengerűrtartalmú variánsa dobogott. Nem értettem először, hogy lehet ennyire élénk, fürge, mohó és habzsoló ez a kisautó? Hogy lehet ilyen erő 112 lóerőben? Hogy érezhetem versenyautónak a dízel Minit? Szégyelltem is magam emiatt, nekem már ennyi is elég?
Tesztautónk közepes felszereltséggel bírt: sportos üléseit vászon-műbőr kombinációja borította, sok csillogó krómot használtak, a ráncfelvarrás során megváltoztatták a klíma és a rádió kapcsolóit, maradt az arasznyi átmérőjű, hatalmas sebességmérő, maradt az ergonómia teljes hiánya, a dizájn győzelme az ésszerűség és a praktikum fölött. De pontosan ezért szeretjük. És azért, ahogy megy. A változások a külsőt is csak halványan érintették, maradt a gömbölyded forma, a sportos, vidám karakter. Új a csinos lökhárító, amely immár jobban védi a gyalogosokat, újak a levegőbeömlő-nyílások, módosult a békaszem lámpa. Alapesetben ezek még halogén izzókat tartalmaznak, ám némi felárért (290 ezer forint) xenon jár, adaptív világítás funkcióval. A hátsó lámpák LED-esek, a féklámpa dinamikus (vészfékezésnél villog), a ködlámpa pedig alacsonyabbra költözött.
További képek a galériában. Kattintson a képre!
bcs
Nyugaton státuszmentes autó a Mini, a szexis titkárnő, a meleg politikus, a korrupt focibíró, a kiégett művész, sikeres bróker, a vegetariánus hentes, a frissdiplomás békeaktivista, az elegáns orvos, az idegenlégiós hokis, a feltörekvő termékmenedzser, az elvált iskolaigazgató egyaránt büszkén hajtják. Nálunk kissé más a helyzet, nagyobbak a társadalmi különbségek, a Mininek így nagyobb a sznobság tartalma. Itthon többet akarnak tulajdonosai kifejezni annál, hogy függetlenek, kreatívak, különcök.
A gyártók elképzelései szerint a dízel Mini elsősorban nem a száguldásról szól: start-stop funkcióval, fékenergia visszanyerő rendszerrel és váltásra figyelmeztető jelzéssel szerelték fel. Ez utóbbival a tesztelés során nem találkoztam, időm nem volt figyelni, hisz vezettem a kis méregzsákot, ami nem tudom, említettem-e már, nagyon állat. Maximális nyomatéka még a 211 lovas JCW változatét is felülmúlja, 270 Nm. Kanyarokban előcsalja belőlünk a bátorságot, fantasztikusan lehet sodródni a kanyar ívén, persze néha lesodródunk – de egy kis gázelvétel majd gázadás segítségével visszanyerjük az egyensúlyunkat – jól bírja a terhelésváltásokat, elég merev ahhoz, hogy ne boruljunk fel.
bcs
A multilink hátsó futóműnek köszönhetően a kerekek egymástól függetlenül reagálhatnak, így az egyenetlen útfelület nem a futómű egészére van hatással. A biztonságról az egylengőkaros, központi rugóstagos, szimmetrikus, azonos hosszúságú hajtótengelyek gondoskodnak. A futómű részben alumíniumból készül, az egész autóra jellemző a könnyűszerkezetes építés.
Kemény, könyörtelen utcai raliautó, nem becéz, hanem gokartosan ráz, egyszóval: fantasztikus. Váltója határozottan kapcsol, elég rövid úton, partner a sebes haladásban. Nyomtávja széles, nagy a tengelytáv, rövidek a túlnyúlások, alacsonyan van a tömegközéppont és a kerekeket kitolták a sarkakba. Imádja a várost, a szűk utcákat, a csúszós felületeket. Csoda, hogy nem csaptam oda semminek. Autópályán szépen küzd, a belső sávban jól érzi magát, azonban a szél könnyen elbánik vele, két erős kézzel kell markolni a kormányt, ha nem akarjuk a kamionok oldalán, vagy a nullás elválasztó kövein végezni.
[[ Oldaltörés (Nem tökéletes) ]]
Aki a dizájn és a dinamikus vezetés miatt a Mini Cooper D mellett teszi le a voksát, a sok öröm mellett néhány keményebb gombócot kénytelen lenyelnie. A zajszigetelés pocsék, halljuk a futómű csattanását, az út egyenetlenségét, a dízel kerregését, a kipufogó morgását és a szomszéd autóban veszekedő család fekete fellegeinek dörgését, sőt – bár ennek nincs köze a hangokhoz – az üvegen át érezzük a szomszéd Accordból kilógatott cigi füstjét. Hideg indításkor zavaró a dízel, de ha bemelegszik a motor, már csak alig hallani hangját, az összzaj elnyomja.
Ha már elkezdtem szidni a kicsi kocsit, nem hagyom abba: normális, családi üzemben az autó használhatatlan, szűk, kicsi, kényelmetlen. A hátsó sorban a fiam is kínlódott, igaz már nagyot nőtt, de az első ülés komfortjával sem volt elégedett a család. A csomagtartót nem is mutattam, nem is volt. Csak akkor lehet használni, ha ledöntjük az 50-50 arányban dönthető hátsó üléseket. Ekkor viszont pofás kis áruszállítót kapunk, két számítógép dobozban és tartozékai, lapos monitorokkal együtt simán befért.
bcs
Részben a részecskeszűrőnek és az oxidációs katalizátornak köszönhetően papíron 99 gramm/kilométer szén-dioxiddal terheli a környezetet a Mini Cooper D. A sajtóanyag szerint 3,8 literes az átlagfogyasztása. Ismerve a menettulajdonságait, ennek a duplájával is kiegyeznék, de a 800 kilométeres tesztelés során mért 5,7 literes átlaggal is megelégedtem. Mert a lényeg nem ez, hanem, ahogyan a Mini Cooper D megy. Gyári adatok szerint a common-rail befecskendezéssel és változó geometriájú turbóval szerelt erőforrás 9,7 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-ról 100 km/h-ra. A hatos sebességfokozat hosszú, 120-nál 2000-et forog a főtengely, 100-as tempót lezongorázza 1600-1700-as fordulaton.
A start-stop 3,5 foknál bekapcsolódott a takarékoskodásba, a kuplung felengedésével szinkronban rögtön beindult a motor. Fékezés közben energia termelődik, amit újra felhasznál az autó. Ennek az energiának egy részéből elektromosság lesz az intelligens generátorvezérlésnek köszönhetően. A műveletet egy átalakító végzi el. A folyamat során gyorsítások és fékezések alkalmával az akkumulátor töltésére szolgáló energia termelődik. A gázpedál felengedésére az akku töltése fokozódik, míg a gyorsítás során csökken.
A mindenkori optimális fékezési tulajdonságokat az alapfelszereltség részét képező négy tárcsafék, a blokkolásgátló rendszer (ABS) és a kanyarodási fékszabályzás (CBC) biztosítja. Az elektronikus fékerőelosztó (EBD) az első és hátsó közötti fékerő egyenletes eloszlásáért felel. A vészfékasszisztens maximális fékerőt alkalmazva felgyorsítja a fékezési folyamatot, ami rövidebb fékutat eredményez. Az alapfelszereltség részét képező elektronikus menetstabilizáló (DSC) a motorvezérlésbe avatkozva, vagy ha kell, az egyes kerekeknél eltérő fékerőt alkalmazva akadályozza meg az instabil helyzetek kialakulását. A DSC tartalmazza a emelkedőn való elindulást segítő asszisztenst is.