szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Télen a síeléskor, illetve nyáron a szabadságok, nyaralások során rengeteg autós használ különböző tetőboxokat a...

Télen a síeléskor, illetve nyáron a szabadságok, nyaralások során rengeteg autós használ különböző tetőboxokat a csomagok szállítására. A tetőcsomagtartó kényelmes, jó megoldás, és sokszor az egyetlen lehetőség arra, hogy pl. a síléceket magunkkal vigyük. Ám az előnyei mellett természetesen hátránya is van – mint ahogy ez a Dekra és az auto motor und sport magazin tesztjéből kiderül.

Modelltől, márkától függetlenül a tetőbox használatával akár 1,5 literrel többet fogyaszthat az autó 100 km-ként. Ezenkívül az autó kezelhetősége is megváltozik. Ezek a hátrányok szinte mind a nyolc modellnél – 300 és 520 liter – megfigyelhetők voltak. Általánosságban elmondható hogy 100 km/h sebességnél, hirtelen fékezésnél szinte semmilyen probléma nem adódott, ám szlalomozásnál egészen más volt a helyzet. Rakomány nélkül a tesztautó, 180 méter szlalomozásnál, 60 km/h sebességnél két tizedmásodperccel volt gyorsabb.

További képek a galériában
©

Ennél a feladatnál elsősorban az volt az érdekes, vajon manőverezés közben elmozdulnak-e a boxok a helyükről. A Kamei Corvara és a Thule Ranger esetében a rögzítőszíjak nem voltak elég erősek és a termék oldalirányban elmozdult a helyéről. A Neumann Whale esetében pedig elszakadt a heveder, és a szállítmány elcsúszott. A boxban szállított tárgyak egyéb termékeknél is csúszkáltak, annak ellenére, hogy ott a rögzítő szíjak nem szakadtak el.

A tesztből kiderült, hogy a szállított eszközök biztonsága nem száz százalékos. A legtöbb esetben a boxok két rögzítő szíjjal rendelkeznek. Kivétel ez alól a Thule Dynamic, amelynél három ilyen szíj van, de még ez is kevésnek bizonyult.

A törésteszt már viszonylag alacsony tempónál is érdekes eredményt hozott. Az első kísérletnél a tesztautó 30 km/h sebességnél bekövetkezett frontális ütközést szimulált. Bár a dobozoknál a megengedett végsebesség 130 km/h, már ilyen alacsony sebességnél is megbukott néhány szerkezet. Egyedül a Thule Ranger győzte meg a szakembereket. Az A.T.U Jetback Sprint 450 és a Rameder Xtreme 450 elveszítette a rakományt. A Neumann Whale 200 épp csak megtartotta  a sífelszerelést. A Thule Dynamic és a Kamei Corvara csupán egy kicsit megemelte a léceket – nem rossz, de azért nem is tökéletes. Mindez elkerülhető lett volna, ha a gyártók speciális síléctartót helyeznek el a dobozban – és nem csak felárért árulnák hozzá extra tartozékként. Ezenkívül nem ártana néhány extra tippet, tanácsot is mellékelni, arról, hogyan párnázzák ki a mozgó tárgyakat a felhasználók. Az Atera Certo 410 és a Mont Blanc Triton 350 szintén jó eredményt ért el a törésteszten. Hátrányuk, hogy a széles forma miatt csak kis síléc fért el a boxban.

[[ Oldaltörés (A teszt részletes eredményei) ]]


Thule Dynamic 800 – Drága csomagtartó, modern formában
A tesztgyőztes a használat során győzte meg a szakembereket. Technikájában sem találtak semmi kivetnivalót. Hosszú testében a sífelszerelés is elfér. A kétoldali nyitás megkönnyíti a be-, illetve kipakolást. A legjobban ebben a termékben lehet rögzíteni a szállítmányt. A modellt csak az alacsony méret miatt pontozták le.

Kamei Corvora 390 K Duo Lift – Tetőbox kevés hibával
A használat, a kezelhetőség tekintetében alig rosszabb, mint a győztes modell. A felszereléshez valamivel több időre van szüksége az embernek. A tárolás és a helykihasználás ugyanakkor jó. A kétoldali nyithatóságnak köszönhetően könnyen elhelyezhető benne a sífelszerelés is. A maximális terhelhetősége 75 kg, aminek köszönhetően sok csomag fér el benne. A gyártónak javítani kellene a rögzítést, oldalirányú manőverezésnél ugyanis elmozdulhat a doboz, valamint a dobozban szállított tárgyakat sem ártana jobban biztosítani.

Thule Ranger 500 – Nem praktikus, de jó a törésteszten
Külsejében egy sporttáskához hasonlít, hiszen puha anyagból készült, és összehajtható a doboz. Használata nem túl praktikus, mert igen magasan van a nyílása. A sífelszerelés ugyanakkor elfér benne, ráadásul külön rögzítőt adnak hozzá. A lécek ütközés esetén is a helyükön maradnak. Bár a tartó heveder megsérült, a box nem csúszott el a helyéről.

Neuman Whale 200 – Jó helykihasználás, rossz tartás
Pozitívum: hatalmas lécek is elférnek benne. A súlyra ugyanakkor figyelni kell, mert legfeljebb 50 kilót bír el. Nagy hibája, hogy nem lehet benne megfelelően rögzíteni a tárgyakat. Ütközésnél, de még szlalomnál is egy, vagy akár mindkét tartóheveder elszakadhat, aminek következtében a szállítmány elmozdul és így befolyásolhatja az autó kormányozhatóságát. Töréstesztnél a lécek kiestek az útra.

A.T.U. Jetback Sprint 450 – A doboz elveszítette rakományát ütközésnél
Bár kifejezetten sílécek szállítására tervezték, a maximális tömeg, amely szállítható benne 50 kg. A tartó leszerepelt a teszten: ütközésnél a rakományt elveszítette. A két öv nem tudta visszatartani a csomagokat, a kettő közül egy biztosan elszakad. A lécek nemcsak elmozdultak, hanem szinte katapultáltak a dobozból. Balesetnél a kieső csomagok akár a többi közlekedőre is veszélyt jelenthetnek. A minősítése éppen ezért: „nem ajánlott”. A teszt fókuszában a biztonság áll, és ez itt nem teljesült. 

Rameder Xtreme 450 – Ütközésnél eltört
Egyszerű felszerelés, jó helykihasználás, nagy pakolónyílás – ami megkönnyíti a be és a kipakolást – ezek azok a tulajdonságok, amelyek miatt plusz pontokat kapott a modell. Vezetés közbeni jó tulajdonságait is értékelték. A törésteszten azonban megbukott, és így a „nem ajánlott minősítést” kapta. Nemcsak a tartó szíj szakadt el, és elmozdultak a tárgyak benne, hanem a teteje is eltört. A sílécek kirepültek a szabadba.

Atera Certo 410 – Túl széles modell, de jó törésteszt
Méretei miatt csak kis lécek, illetve snowboardok félnek el benne. Nem túl hosszú, ám igen széles doboz. A felszerelése egyszerű, két oldalról is nyitható, így a bepakolás is gyors. Előnye még, hogy 75 kg súlyt bír el. Ütközésnél bár egy kicsit kinyílt elől a doboz, azonnal vissza is záródott. És a luk nem volt akkora, hogy a rakomány kieshetett volna belőle. A tartó szíjak nem szakadtak el.

Mont Blanc Triton 350 – Jó csomagtartó, kevés hibával
Az Atera Certóhoz hasonlóan ebbe is csak kis lécek férnek el. Ettől eltekintve ugyanakkor a modell jól szerepelt a teszten. A felszerelés gyors, és a helykihasználás is jó. Egy oldalon nyílik csak a teteje. Menet közben hibátlan. Szlalomnál és nagy fékezésnél is problémamentesen működött. Még a törésteszten is jól teljesített. Az első tartó szíj elszakadt ugyan, ám a rakománynak semmi baja nem lett. Elöl ez is kinyílt kissé, ám ugyanolyan gyorsan vissza is záródott.

Síléctartók

Természetesen nemcsak dobozban lehet sífelszereléseket szállítani. Nézzük, mennyire megbízhatóak a síléctartók. Két terméket teszteltek. Az Atera Nova 6, és a Thule Deluxe 727 jól teljesített, annak ellenére, hogy kiderültek hiányosságok. Mindkét modellnél kinyílt az első szíj, de a hátsók zárva maradtak, így a lécek nem repültek le a tetőről. Aki emellett dönt, annak mindenképpen be kell szereznie egy alap tetőcsomagtartót, a léctartókat ugyanis erre szerelik fel.

©

A síléc szállítás egyik alternatívája a mágneses rendszer.  Itt is két modellt teszteltek, a Fabbri Kolumbus Deluxe-ot, és a Rameder Shuttle-t vizsgálták meg. Az 55 és 190 euró közötti modellek kiállták a próbát. Bár egy kicsit elmozdultak a tartók a helyükről, ám a lécek a tetőn maradtak. Figyelni kell azonban arra, hogy a mágneses tartó, csak akkor tart megfelelően, akkor biztonságos, ha a tető tiszta, zsírmentes. Alumínium, műanyag és üvegtetőn nem alkalmazhatók ezek a modellek. 


 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Foreign Policy: Amerika most mutathat csak igazán példát demokráciából

Foreign Policy: Amerika most mutathat csak igazán példát demokráciából

Újabb alkotmányjogi panaszt nyújtott be a lúgos orvos

Újabb alkotmányjogi panaszt nyújtott be a lúgos orvos

Orbán: Hamarosan olthatják a 60 év feletti krónikus betegeket, szja-mentességet kapnak a 25 év alattiak

Orbán: Hamarosan olthatják a 60 év feletti krónikus betegeket, szja-mentességet kapnak a 25 év alattiak