szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Fiat ismét tárgyalna a General Motors (GM) cégcsoporttal az Opel esetleges megvásárlásáról, ha az amerikai autógyártó el akarná adni európai leányvállalatát. A GM viszont pénteken közölte, nem áll szándékában megválni az Opeltől.

Sergio Marchionne vezérigazgató gyakorlatilag zéró költséggel kívánná megszerezni a veszteséges Opelt - írta az olasz Il Sole 24 Ore lap pénteken forrásai megnevezése nélkül. Hivatalosan azonban a társaság elképzelését még nem nyújtotta be a GM-nek, az amerikai cég azonban közleményt tett közzé, eszerint nem akar megválni az Opeltől.

A Fiat három évvel ezelőtt egyszer már megpróbálta megszerezni az Opelt. Most az olasz lap kitért arra is, hogy a Fiat akkor tenne csak ajánlatot az Opelre, ha a GM és a Peugeot tervezett együttműködése valamilyen okból nem válna be.A General Motors az év elején  jelentette be, hogy nagyjából 1 milliárd eurós tőkeemelést hajt végre és 7 százalékos részesedést szerez a francia autógyártóban, így a cég második legnagyobb tulajdonosává válik.

A GM európai igazgatója a hírre reagálva azt közölte, hogy a GM az Opel mögött áll, az európai autógyártót a csoport szerves részének, és a GM jövője szempontjából meghatározó elemének tekinti.

Kétséges, milyen eredménye lenne egy Fiat-Opel házasságnak, mivel egyik márka sincs éppen a legjobb formájában. Mint egy nemrégiben készült felmérésből kiderült az Opel minden egyes legyártott autóján majdnem 1000 eurót bukik. Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler ügyvezető igazgatója pedig nemrégiben festett sötét képet az olasz és európai autópiacról mondván: „2014-ig teljes sötétség fedi a piacot".

Hozzátette, hogy az olasz autópiac "precedens nélküli szakadékba zuhant, a hatvanas évek szintjére. Az európai autópiac is egy év alatt kétmillió járművet veszített".  Az olasz sajtó megjegyezte, hogy Marchionne a csoport globalizációjával ezidáig megmentette Fiatot, de idén a Fiat olaszországi üzemeiben akadozik a termelés, és a több mint 23 ezer munkás többsége csökkentett fizetést kap. 

A jelenlegi, az európai tömegautókat érintő értékesítési válság nyomán erősödnek a kijelentések, hogy az egyik nagy gyártó csődbe juthat. Ferdinand Piëch, a Volkswagen tiszteletbeli elnöke nemrégiben a világgazdasági fórumon odáig merészkedett, hogy megjegyezte: a jelenlegi krízis az egyik nagy európai autómárka eltűnését fogja hozni. Ha csak áttekintjük, melyik európai gyár milyen problémákkal küzd, látszik, nem járhat messze az igazságtól.

Az Opel szinte mindenkivel hadban áll. Leginkább saját tulajdonosával, a General Motorsszal, amely házon belül teremtett konkurenciát a Chevrolet révén. A Ford egymilliárdot bukott európai részlegén, a PSA Peugeot Citroën a francia kormánnyal küzd – amely résztulajdonosa –, hogy melyik gyárát zárja be. A Renault Európán kívüli gyárai közül zárna be egyet-kettőt. A Fiat pedig a saját otthoni piacának összeomlásával szembesült.

A pénteki, Opelről szóló közleményében Stephen Girsky, a GM európai igazgatója mindenestre azt állította, hogy a GM és PSA integrációja a tervek szerint halad.

Az Opel márka esetleges eltűnése nem lenne példátlan. Az elmúlt két évben eltűnt a svéd Saab a piacról és jövőre már nem lesz a Daihatsu sem. Persze az, hogy az Opelt a német állam milyen formában fogja menteni, még nem tudható. Sőt az Opel a hírek szerint megint tárgyalt az osztrák-kanadai Magna csoporttal is, amely 2009-ben majdnem felvásárolta.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!