szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

„Olyan innovatív megoldásokon dolgozunk, amelyek révén a benzin- és dízelmotorok szén-dioxid kibocsátása további 20 százalékkal csökkenthető” – jelentette ki Volkmar Denner, a német Robert Bosch cégcsoport igazgatótanácsának elnöke a nemrégiben megrendezett bécsi Motor Symposium 2013 nevű szakkonferencián.

A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója azt állítja, hogy az EU újabb rigorózus célelőirányzata teljesíthető. Brüsszeli regula szerint ugyanis a járműgyártóknak az új járművek szén-dioxid kibocsátását – legkésőbb 2020-ig, átlagosan, 100 kilométerenként számolva – 95 grammra kell visszaszorítani. A gyártók, főként a nagyobb, s egyúttal az ártalmasabb négykerekűek szállítói berzenkednek az újabb présszabályozástól, jóllehet a túlzott széndioxid-emissziót tartják a Föld felmelegedése szempontjából a legveszélyesebbnek.

További 20 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás?
Bosch

A Bosch azonban az összes járműkategóriában jó műszaki lehetőséget lát a CO2 csökkentésére. Mint állítják, a mai, legújabb technikájú kompakt kiskocsik már majdnem teljesíteni tudják az uniós normát. E szegmensben a legkorszerűbb dízelek csak 81, a benzinesek pedig 99 gramm CO2-t eregetnek ki száz kilométerenként. A nagyobb, családi méretű gépkocsik esetében a vételár kulcsfontosságú szempont. A Bosch ezért ebben a járműosztályban tisztább, hatékonyabb, de ugyanakkor költségszempontból is elfogadható motorokon dolgozik. Ami viszont új komponensek alkalmazását követeli, többek között olyanokat, amelyek eredményeként azok hatékonyabban tudják visszatáplálni a fékenergiát, beleértve ebbe a hajtáslánc mérsékelt (mild) elektrifikálását is. Mindennek eredményeként a nagyobb autók esetében is teljesíthető a szigorú, 2020-ra megcélzott brüsszeli emissziós szám.

A mai modern dízelek 105, a benzinesek pedig 115 grammot eregetnek ki a kipufogócsövükön. Ám a prémium osztályban már nem lehet további csökkentéseket elérni a belsőégésű motorok egyszerű optimalizálásával. A további megtakarítások technikája a súlycsökkentében és az áramvonalas formatervezésben rejlik. A Bosch emellett hatékonyabb plug-in, vagyis konnektorról is feltölthető hibrid motorokat ígér, amelyek elektromos hajtással akár 60 kilométer távolságot tudnak megtenni. Ez ugyan költségnövekedéssel jár, de a plug-in kocsik új szolgáltatásai tovább fokozzák a prémiumok vonzerejét – állítja a Bosch. Ezek között említik, hogy az ilyen hibridluxusok elektromosan majdnem nesztelenül haladhatnak, ugyanakkor a hatótáv megegyezik a belsőégésű motorokkal szerelt típusokéval. Az sem utolsó szempont, hogy megnő a nyomaték, az elektromos hajtáslánc még élvezetesebbé varázsolja az autózást.

Az internetes brit Newspress autóipari portál megjegyzi: a Boschnál – amely 2012-ben 4,8 milliárd eurót fordított kutatásra-fejlesztésre, s a cégcsoporton belül csupán az autóipari részleg tavalyi forgalma meghaladta a 31,1 milliárd eurót – mintegy ezer mérnök dolgozik a járműipari hajtásláncok elektrifikálásán. 2014 végére már 30 ilyen termékcsoport projektje kerül sorozatgyártásba, s Bosch-prognózis szerint 2020 után az elektromos hajtás már tömegessé válik a nemzetközi autópiacokon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!