szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

„Olyan innovatív megoldásokon dolgozunk, amelyek révén a benzin- és dízelmotorok szén-dioxid kibocsátása további 20 százalékkal csökkenthető” – jelentette ki Volkmar Denner, a német Robert Bosch cégcsoport igazgatótanácsának elnöke a nemrégiben megrendezett bécsi Motor Symposium 2013 nevű szakkonferencián.

A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója azt állítja, hogy az EU újabb rigorózus célelőirányzata teljesíthető. Brüsszeli regula szerint ugyanis a járműgyártóknak az új járművek szén-dioxid kibocsátását – legkésőbb 2020-ig, átlagosan, 100 kilométerenként számolva – 95 grammra kell visszaszorítani. A gyártók, főként a nagyobb, s egyúttal az ártalmasabb négykerekűek szállítói berzenkednek az újabb présszabályozástól, jóllehet a túlzott széndioxid-emissziót tartják a Föld felmelegedése szempontjából a legveszélyesebbnek.

További 20 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás?
©

A Bosch azonban az összes járműkategóriában jó műszaki lehetőséget lát a CO2 csökkentésére. Mint állítják, a mai, legújabb technikájú kompakt kiskocsik már majdnem teljesíteni tudják az uniós normát. E szegmensben a legkorszerűbb dízelek csak 81, a benzinesek pedig 99 gramm CO2-t eregetnek ki száz kilométerenként. A nagyobb, családi méretű gépkocsik esetében a vételár kulcsfontosságú szempont. A Bosch ezért ebben a járműosztályban tisztább, hatékonyabb, de ugyanakkor költségszempontból is elfogadható motorokon dolgozik. Ami viszont új komponensek alkalmazását követeli, többek között olyanokat, amelyek eredményeként azok hatékonyabban tudják visszatáplálni a fékenergiát, beleértve ebbe a hajtáslánc mérsékelt (mild) elektrifikálását is. Mindennek eredményeként a nagyobb autók esetében is teljesíthető a szigorú, 2020-ra megcélzott brüsszeli emissziós szám.

A mai modern dízelek 105, a benzinesek pedig 115 grammot eregetnek ki a kipufogócsövükön. Ám a prémium osztályban már nem lehet további csökkentéseket elérni a belsőégésű motorok egyszerű optimalizálásával. A további megtakarítások technikája a súlycsökkentében és az áramvonalas formatervezésben rejlik. A Bosch emellett hatékonyabb plug-in, vagyis konnektorról is feltölthető hibrid motorokat ígér, amelyek elektromos hajtással akár 60 kilométer távolságot tudnak megtenni. Ez ugyan költségnövekedéssel jár, de a plug-in kocsik új szolgáltatásai tovább fokozzák a prémiumok vonzerejét – állítja a Bosch. Ezek között említik, hogy az ilyen hibridluxusok elektromosan majdnem nesztelenül haladhatnak, ugyanakkor a hatótáv megegyezik a belsőégésű motorokkal szerelt típusokéval. Az sem utolsó szempont, hogy megnő a nyomaték, az elektromos hajtáslánc még élvezetesebbé varázsolja az autózást.

Az internetes brit Newspress autóipari portál megjegyzi: a Boschnál – amely 2012-ben 4,8 milliárd eurót fordított kutatásra-fejlesztésre, s a cégcsoporton belül csupán az autóipari részleg tavalyi forgalma meghaladta a 31,1 milliárd eurót – mintegy ezer mérnök dolgozik a járműipari hajtásláncok elektrifikálásán. 2014 végére már 30 ilyen termékcsoport projektje kerül sorozatgyártásba, s Bosch-prognózis szerint 2020 után az elektromos hajtás már tömegessé válik a nemzetközi autópiacokon.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!