Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae93caa0-bc7f-449c-8a18-40b58b83a352","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy ember megsérült a főváros közelében, az orosz határhoz közeli Szumi megyét pedig komolyabb károk érték.","shortLead":"Egy ember megsérült a főváros közelében, az orosz határhoz közeli Szumi megyét pedig komolyabb károk érték.","id":"20250511_Orosz-beketorekves-szaz-dronnal-tamadtak-Ukrajnat-vasarnap-hajnalban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae93caa0-bc7f-449c-8a18-40b58b83a352.jpg","index":0,"item":"5a50456c-83d0-47ce-bb48-d6a14a58f2fc","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Orosz-beketorekves-szaz-dronnal-tamadtak-Ukrajnat-vasarnap-hajnalban","timestamp":"2025. május. 11. 15:35","title":"Ilyen az orosz béketörekvés: több mint száz drónnal támadták Ukrajnát vasárnap hajnalban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0002010d-d985-4aad-a93c-2852bc6c1874","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A papírforma érvényesült a jégkorong-világbajnokság első fordulójában, a Németország-Magyarország összecsapáson. ","shortLead":"A papírforma érvényesült a jégkorong-világbajnokság első fordulójában, a Németország-Magyarország összecsapáson. ","id":"20250510_Gyozott-Nemetorszag-a-magyar-jegkorong-valogatott-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0002010d-d985-4aad-a93c-2852bc6c1874.jpg","index":0,"item":"2761bae8-a3bd-47bd-b999-7a50e3abd11f","keywords":null,"link":"/sport/20250510_Gyozott-Nemetorszag-a-magyar-jegkorong-valogatott-ellen","timestamp":"2025. május. 10. 19:05","title":"Győzött Németország a magyar jégkorong-válogatott ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több mint fél évszázad után tért vissza a Földre.","shortLead":"Több mint fél évszázad után tért vissza a Földre.","id":"20250510_Koszmosz-482-urszonda-becsapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8.jpg","index":0,"item":"d34d68b2-a55c-4334-91c8-6e66fba5cb0d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_Koszmosz-482-urszonda-becsapodas","timestamp":"2025. május. 10. 14:13","title":"Becsapódhatott a szovjet Koszmosz-482 űrszonda, egyelőre nem tudni, hol ért földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A két ország a legmagasabb szinten találkozott Svájcban, hogy megvitassák a kereskedelmi háború lehetséges lezárását.","shortLead":"A két ország a legmagasabb szinten találkozott Svájcban, hogy megvitassák a kereskedelmi háború lehetséges lezárását.","id":"20250511_Trump-szerint-ujraindultak-az-amerikai-kinai-kapcsolatok-a-genfi-talalkozo-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b.jpg","index":0,"item":"7a8ab433-1e87-4299-ac3b-d28c75f23401","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250511_Trump-szerint-ujraindultak-az-amerikai-kinai-kapcsolatok-a-genfi-talalkozo-utan","timestamp":"2025. május. 11. 08:55","title":"Trump szerint újraindultak az amerikai-kínai kapcsolatok a genfi találkozó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"482fb624-2574-47b4-b9c4-d7a9caa259f4","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A cikkben tárgyalt alapelvek segítségével elérhetjük, hogy jó minőségű maradjon egy munkahelyi kapcsolat. Szerkesztett részlet Michael Bungay Stanier Hogyan dolgozzunk együtt (szinte) bárkivel? című könyvéből.","shortLead":"A cikkben tárgyalt alapelvek segítségével elérhetjük, hogy jó minőségű maradjon egy munkahelyi kapcsolat. Szerkesztett...","id":"20250510_Ime-hat-alapelv-hogy-barkivel-jol-tudjunk-egyutt-dolgozni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/482fb624-2574-47b4-b9c4-d7a9caa259f4.jpg","index":0,"item":"53bd381e-d31b-44ac-96f8-30aade1c998f","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250510_Ime-hat-alapelv-hogy-barkivel-jol-tudjunk-egyutt-dolgozni","timestamp":"2025. május. 10. 19:15","title":"Íme hat alapelv, hogy bárkivel jól együtt tudjon dolgozni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81696447-a6e9-43a8-afc4-70786b32cee9","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A sofőr elvesztette uralmát a túlzsúfolt jármű fölött.","shortLead":"A sofőr elvesztette uralmát a túlzsúfolt jármű fölött.","id":"20250511_Szakadekba-zuhant-egy-busz-Sri-Lankan-21-en-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81696447-a6e9-43a8-afc4-70786b32cee9.jpg","index":0,"item":"dd2c938a-31f7-414e-93b1-eb48f5f60ab5","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Szakadekba-zuhant-egy-busz-Sri-Lankan-21-en-meghaltak","timestamp":"2025. május. 11. 10:44","title":"Szakadékba zuhant egy busz Srí Lankán, 21-en meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2868a9ae-6d9a-4776-bd19-9017dc487c99","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyáltalán nem biztos, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlságosan figyelemfelkeltőre beállított banner sokáig hatékony, ugyanis az agy egy idő után már nem foglalkozik vele, zavaró tényezőként szűri ki. Egy nemzetközi kutatócsoport közelmúltbeli tanulmánya érdekes betekintést nyújt abba, hogyan alkalmazkodik az emberi agy a vizuális környezet gyakori zavaraihoz.","shortLead":"Egyáltalán nem biztos, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlságosan figyelemfelkeltőre beállított banner sokáig...","id":"20250511_zavaro-vizualis-ingerek-kiszurese-emberi-agy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2868a9ae-6d9a-4776-bd19-9017dc487c99.jpg","index":0,"item":"a4060bc8-efbf-42db-9c87-2953fc2ae572","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_zavaro-vizualis-ingerek-kiszurese-emberi-agy","timestamp":"2025. május. 11. 16:03","title":"Villogó hirdetés a neten? Színes reklám az út mellett? Van az ember agyának egy csodálatos képessége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ha bedől az amerikai demokrácia, azzal beteljesül a kínai elnök álma. Közben úgy tűnhet, Trump kezdi felismerni, hogy amit az izraeli vezetés művel, az az USA érdekeit veszélyeztetheti a Közel-Keleten. Válogatás a világlapok híreiből.","shortLead":"Ha bedől az amerikai demokrácia, azzal beteljesül a kínai elnök álma. Közben úgy tűnhet, Trump kezdi felismerni...","id":"20250510_nemzetkozi-lapszemle-magyar-peter-kembotrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"18915ba0-e05d-4bdb-80a6-99ce54d546f8","keywords":null,"link":"/360/20250510_nemzetkozi-lapszemle-magyar-peter-kembotrany","timestamp":"2025. május. 10. 08:43","title":"Magyar az utolsó remény, hogy békésen le lehessen váltani Orbánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai Kia Európában is látványosan nyomul, mostanában a városi terepjárók fűtött keresletű piacán különösen a Sportage jeleskedik. A zsolnai Kia gyárból kigördített suv már eddig is húzómodelljüknek számított. Az elég jól eltalált formatervnek köszönhetően itthon – az olcsóbb Suzuki- és Dacia-modellek után – máris az eladási listák harmadik helyére kúszott fel.
Az új Sportage fő erőssége a formaterv és az összeszerelési minőség, bár technikai megoldásaiban sem marad el az élvonaltól. Mindenesetre a Kia formatervezői merészen átrajzolták a 2010-ben megjelent elődmodellt.
Főként az elejét és a hátulját, amitől a kompakt suv még robusztusabb, a sok unalmas egyendizájntól eltérő külsőt nyert. Ennek nyomán a frontrészen magasra kerültek a lámpák, nagyobb lett a védjegyként tigrisorrnak nevezett hűtőmaszk, s a mokány hatást tovább fokozzák a nagy légbeömlők, valamint a korábbi Kia modellekből átemelt, jégkockákra emlékeztető, több kis ledes lámpából álló ködfényszórók (amelyek csak a legmagasabb felszereltségi, a GT-line kivitelben érhetők el). A görbületek, ívek és domborulatok ravaszul végigvonulnak az egész karosszérián, majd a széles C-oszlop után a farrész, köztük a diffúzoros lökhárító és a duplacsövű kipufogók ugyancsak sportos megjelentést sugallnak.
KIA Sportage - galéria
D.P.
A robusztusság azonban nemcsak külcsín, legalábbis a Kia-brosúra szerint a nagy szakítószilárdságú acélok korábbinál jóval nagyobb arányú alkalmazásának köszönhetően még merevebb lett karosszéria, és a nagyobb biztonságot egyebek közt egy sor vezetéstámogató technika is fokozza. Ezek közé tartozik az önműködő vészfékrendszer (AEB – automatic emergency braking), amely a radar alapú érzékelők segítségével észleli az ütközés vagy a gázolás veszélyét, és segít elkerülni a karambolt vagy legalábbis enyhíteni annak súlyosságát.
A sokféle veszélyelkerülő elektronikus rendszer, így a sávelhagyás-gátló, a sebességkorlátozásra figyelmeztető, az útviszonyoktól függően automatikusan lekapcsoló reflektor, vagy a tolatást megkönnyítő, mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelő mind azt jelzik, hogy e korszerű megoldás már nemcsak a prémiumok kiváltsága: ha felárral is, de már a tömegautós Kiákban is megszerezhetők.
D.P.
Visszatérve a negyedik generációs Sportage-ra, az is szembeötlő vonás, hogy a kompakt méretek ellenére az utastér már-már nagyautósan tágas, ami jórészt az elődmodellhez képest megnövelt tengelytávnak, így elöl-hátul a nagyobb fej- és lábtérnek köszönhető. Az áttervezett első ülésekben még a termetes emberek is kényelmesen elterpeszkedhetnek, a hátul ülők komfortját pedig az növeli, hogy a háttámla az üléssor alsó oldalán lévő karral több fokozatban billenthető, sőt extraként fűthető is az üléssor.
Az 503 literes csomagtér egyik extra extrája, hogy ha kulccsal a zsebünkben megállunk az autó mögött, az elektromos mozgatású csomagtartó-ajtó magától kinyílik; e nyitóművelethez - több konkurens modellel szemben - már láblengetésre sincs szükség.
Gyökeresen áttervezték a műszerpultot is. A kapcsolók, beleértve a 8 colos érintőképernyőt, áttekinthetően sorakoznak, bár a kijelző alatti gombsor némi odafigyelést kíván. A két ülés közötti váltókar konzoljába került a parkoló automata, az autó hold funkció, a lejtmenet-vezérlő, a sport fokozat, a 4x4 üzemmód, valamint az elektromos kézifék kapcsolója. És még egy kis prémiumos ráadás: a váltókar előtti üregben még vezeték nélküli mobiltelefon-töltőt is kialakítottak.
D.P.
Az új Sportage-hoz többféle teljesítményű, két benzines és három dízel motor közül lehet válogatni. A mi tesztautónkban a most első ízben bevezetett – kizárólag a legmagasabb felszereltségi szinthez, a GT-line-hoz kínált – 1,6 literes közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor (1,6 T-GDI) dolgozott, amely a hétfokozatú duplakuplungos (DCT) sebességváltón át juttatja el mind a négy kerékhez 177 lóerős teljesítményét.
A márka ugyan e motor gyorsítóképességét, úgymond „kezesebb nyomatékkifejtését” és takarékosságát hangoztatja, de a kocsi teljesítményét távolról sem érzetük olyan kiugrónak. (Gyári adatok szerint a T-GDI 9,5 másodperec alatt gyorsul fel százra, a 265 Newtonméteres csúcsnyomatékát 1500-4500/perc fordulatszám-tartományban adja le.) Ehhez képest csalódáskeltő volt, hogy a közel másfél tonnás jármű a megadott, jóval kedvezőbb hivatalos értékek helyett, még vegyes ciklusban is inkább 10 litert fogyasztott, ami egy kompakt autó esetében meglehetősen drága mulatságnak tűnik.
Mindezzel együtt a Sportage menetkényelmére nem lehet panasz: a kocsi imbolygás nélkül kellemesen rugózik, a motor- és az útzaj még nagyobb sebességnél sem hallatszik be tolakodóan az utastérbe, a magasabb suv-felépítés és nem utolsó sorban a méretes, 19 colos kerekek jóvoltából a személyautóknál gyorsabb tempóban át lehet vele ugratni a városi „tankcsapdákon”, így a magasabb fekvőrendőrökön is.
D.P.
A kocsi ára 5,6 millió forint alatt startol, a csúcsfelszereltségű GT-line tesztautó viszont már meghaladja a 10 millió forintos szintet. Versenyképességét ezúttal is erősítik a márka bőkezű garanciális szolgáltatásai, mindenekelőtt a 7 évre vagy a 150 ezer kilométer futásteljesítményre szóló általános jótállás.
Figyelemreméltó, hogy a Sportage eladásaiban (370 db.) jócskán meghaladta a Datahouse adatai alapján, az idei első negyedévben, a konkurens testvér a Hyundai Tucson modellét is (219 db.), amely ugyancsak mostanában újult meg, és műszaki megoldásiban hajszálra ugyanazt kínálja, mint a Kia. Mindez azonban aligha zavarhatja a testvérversengést űző tulajt, elvégre a profit végül itt is közös kasszába folyik. Ráadásul mindez állandóan változik, hiszen áprilisban már Tucsonból fogyott mintegy ötvennel több. Hosszú távon aztán majd meglátjuk.