Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább a figyelem középpontjába kerül mind a fogyasztók, mind a hatóságok részéről. A gyógynövények hatásosságáról és biztonságáról szóló tudományos viták kapcsán a legújabb kutatások rávilágítanak arra, hogy míg a gyógyszerként forgalmazott készítmények szigorú minőségellenőrzésen esnek át, addig az étrend-kiegészítők területén erre vonatkozó előírások nincsenek.","shortLead":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább...","id":"20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e.jpg","index":0,"item":"43d1147e-27c6-442a-bba4-f37bb76c815a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Óvatosan a gyógynövényekkel is – nem mindegy, milyen készítményt választunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy friss javaslat szerint a rendelők nem tartalékolhatnak az időpontokkal, az összeset fel kell tüntetni a foglalófelületen.","shortLead":"Egy friss javaslat szerint a rendelők nem tartalékolhatnak az időpontokkal, az összeset fel kell tüntetni...","id":"20250218_szakrendeles-atalakitas-beutalo-idopontfoglalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc.jpg","index":0,"item":"029e961b-f627-458a-af09-b82d90b85b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_szakrendeles-atalakitas-beutalo-idopontfoglalas","timestamp":"2025. február. 18. 08:53","title":"Átalakítaná a kormány a szakrendeléseket, országszerte érvényesek lesznek a beutalók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81e0d793-fb32-4d8b-8576-6fdf8d682db4","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Vajon megmenthetik a plüssállatok és a játékok a világgazdaságot? Egy nagy löketet biztos adnak, amikor a szülő találkoznak a piacon az örökifjú felnőttekkel, és együtt dollármilliárdokat mozdítanak meg. ","shortLead":"Vajon megmenthetik a plüssállatok és a játékok a világgazdaságot? Egy nagy löketet biztos adnak, amikor a szülő...","id":"20250217_Pluss-gyerekjatek-jatekpiac-kidult-befektetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81e0d793-fb32-4d8b-8576-6fdf8d682db4.jpg","index":0,"item":"006048c0-64b2-4174-bf6c-299f07d57fac","keywords":null,"link":"/360/20250217_Pluss-gyerekjatek-jatekpiac-kidult-befektetes","timestamp":"2025. február. 17. 17:00","title":"Plüssmacik kavarhatják fel a befektetési piac jövőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"702da4c5-7b11-4c87-b668-52e4e70175db","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A most 69 éves punk rock legenda a Budapest Parkban lép fel július 8-án. ","shortLead":"A most 69 éves punk rock legenda a Budapest Parkban lép fel július 8-án. ","id":"20250218_billy-idol-budapest-park-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/702da4c5-7b11-4c87-b668-52e4e70175db.jpg","index":0,"item":"fc904c26-3e43-4723-aa08-d38a03aed2b2","keywords":null,"link":"/kultura/20250218_billy-idol-budapest-park-koncert","timestamp":"2025. február. 18. 11:17","title":"Budapestre jön Billy Idol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dca7e67-94cb-4749-85bf-b32e426b6145","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az közismert, hogy a szobanövények oxigéntermeléssel járulhatnak hozzá a jobb levegőhöz. Van egy másik, kevéssé ismert hasznuk is: elnyelik a levegőben keringő szennyező anyagokat. Mutatunk pár ilyen növényt.","shortLead":"Az közismert, hogy a szobanövények oxigéntermeléssel járulhatnak hozzá a jobb levegőhöz. Van egy másik, kevéssé ismert...","id":"20250218_legtisztito-szobanovenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dca7e67-94cb-4749-85bf-b32e426b6145.jpg","index":0,"item":"e362fcec-0355-4a04-83ba-1274bdb91526","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_legtisztito-szobanovenyek","timestamp":"2025. február. 18. 08:03","title":"Drága légtisztító helyett szobanövény – ez a hét növény többre képes, mint gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ad609c8-e3a3-472b-99ad-d6f4cc3f8ded","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A kínai startup elismerte, hogy nem tartották magukat az ország adatvédelmi törvényéhez.","shortLead":"A kínai startup elismerte, hogy nem tartották magukat az ország adatvédelmi törvényéhez.","id":"20250217_Del-Korea-ideiglenesen-betiltotta-a-DeepSeeket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ad609c8-e3a3-472b-99ad-d6f4cc3f8ded.jpg","index":0,"item":"bca81268-4219-4575-9a70-d5d208642ace","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Del-Korea-ideiglenesen-betiltotta-a-DeepSeeket","timestamp":"2025. február. 17. 07:21","title":"Dél-Korea ideiglenesen betiltotta a DeepSeek alkalmazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d7c098c-6624-4d4b-93f0-77bf37a69775","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bajor gyártónak sikerült kicsit tovább javítani az i5 és szedán és kombi hatékonyságán.","shortLead":"A bajor gyártónak sikerült kicsit tovább javítani az i5 és szedán és kombi hatékonyságán.","id":"20250217_kozel-50-kilometernyi-extra-hatotavot-kapott-a-bmw-i5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d7c098c-6624-4d4b-93f0-77bf37a69775.jpg","index":0,"item":"e79f7ad6-f358-4ce3-8c3f-0ddb817e8092","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_kozel-50-kilometernyi-extra-hatotavot-kapott-a-bmw-i5","timestamp":"2025. február. 17. 06:41","title":"Közel 50 kilométernyi extra hatótávot kapott a BMW i5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az utasok között 22 kanadai állampolgár volt, a balesetben senki nem halt meg, de többen kórházba kerültek.","shortLead":"Az utasok között 22 kanadai állampolgár volt, a balesetben senki nem halt meg, de többen kórházba kerültek.","id":"20250218_Senki-sincs-valsagos-allapotban-a-torontoi-repuloteren-balesetet-szenvedett-gep-utasai-kozul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569.jpg","index":0,"item":"560d45bc-1709-4537-b7df-2ce637d47664","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Senki-sincs-valsagos-allapotban-a-torontoi-repuloteren-balesetet-szenvedett-gep-utasai-kozul","timestamp":"2025. február. 18. 05:43","title":"Senki sincs válságos állapotban a torontói repülőtéren balesetet szenvedett gép utasai közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai Kia Európában is látványosan nyomul, mostanában a városi terepjárók fűtött keresletű piacán különösen a Sportage jeleskedik. A zsolnai Kia gyárból kigördített suv már eddig is húzómodelljüknek számított. Az elég jól eltalált formatervnek köszönhetően itthon – az olcsóbb Suzuki- és Dacia-modellek után – máris az eladási listák harmadik helyére kúszott fel.
Az új Sportage fő erőssége a formaterv és az összeszerelési minőség, bár technikai megoldásaiban sem marad el az élvonaltól. Mindenesetre a Kia formatervezői merészen átrajzolták a 2010-ben megjelent elődmodellt.
Főként az elejét és a hátulját, amitől a kompakt suv még robusztusabb, a sok unalmas egyendizájntól eltérő külsőt nyert. Ennek nyomán a frontrészen magasra kerültek a lámpák, nagyobb lett a védjegyként tigrisorrnak nevezett hűtőmaszk, s a mokány hatást tovább fokozzák a nagy légbeömlők, valamint a korábbi Kia modellekből átemelt, jégkockákra emlékeztető, több kis ledes lámpából álló ködfényszórók (amelyek csak a legmagasabb felszereltségi, a GT-line kivitelben érhetők el). A görbületek, ívek és domborulatok ravaszul végigvonulnak az egész karosszérián, majd a széles C-oszlop után a farrész, köztük a diffúzoros lökhárító és a duplacsövű kipufogók ugyancsak sportos megjelentést sugallnak.
KIA Sportage - galéria
D.P.
A robusztusság azonban nemcsak külcsín, legalábbis a Kia-brosúra szerint a nagy szakítószilárdságú acélok korábbinál jóval nagyobb arányú alkalmazásának köszönhetően még merevebb lett karosszéria, és a nagyobb biztonságot egyebek közt egy sor vezetéstámogató technika is fokozza. Ezek közé tartozik az önműködő vészfékrendszer (AEB – automatic emergency braking), amely a radar alapú érzékelők segítségével észleli az ütközés vagy a gázolás veszélyét, és segít elkerülni a karambolt vagy legalábbis enyhíteni annak súlyosságát.
A sokféle veszélyelkerülő elektronikus rendszer, így a sávelhagyás-gátló, a sebességkorlátozásra figyelmeztető, az útviszonyoktól függően automatikusan lekapcsoló reflektor, vagy a tolatást megkönnyítő, mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelő mind azt jelzik, hogy e korszerű megoldás már nemcsak a prémiumok kiváltsága: ha felárral is, de már a tömegautós Kiákban is megszerezhetők.
D.P.
Visszatérve a negyedik generációs Sportage-ra, az is szembeötlő vonás, hogy a kompakt méretek ellenére az utastér már-már nagyautósan tágas, ami jórészt az elődmodellhez képest megnövelt tengelytávnak, így elöl-hátul a nagyobb fej- és lábtérnek köszönhető. Az áttervezett első ülésekben még a termetes emberek is kényelmesen elterpeszkedhetnek, a hátul ülők komfortját pedig az növeli, hogy a háttámla az üléssor alsó oldalán lévő karral több fokozatban billenthető, sőt extraként fűthető is az üléssor.
Az 503 literes csomagtér egyik extra extrája, hogy ha kulccsal a zsebünkben megállunk az autó mögött, az elektromos mozgatású csomagtartó-ajtó magától kinyílik; e nyitóművelethez - több konkurens modellel szemben - már láblengetésre sincs szükség.
Gyökeresen áttervezték a műszerpultot is. A kapcsolók, beleértve a 8 colos érintőképernyőt, áttekinthetően sorakoznak, bár a kijelző alatti gombsor némi odafigyelést kíván. A két ülés közötti váltókar konzoljába került a parkoló automata, az autó hold funkció, a lejtmenet-vezérlő, a sport fokozat, a 4x4 üzemmód, valamint az elektromos kézifék kapcsolója. És még egy kis prémiumos ráadás: a váltókar előtti üregben még vezeték nélküli mobiltelefon-töltőt is kialakítottak.
D.P.
Az új Sportage-hoz többféle teljesítményű, két benzines és három dízel motor közül lehet válogatni. A mi tesztautónkban a most első ízben bevezetett – kizárólag a legmagasabb felszereltségi szinthez, a GT-line-hoz kínált – 1,6 literes közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor (1,6 T-GDI) dolgozott, amely a hétfokozatú duplakuplungos (DCT) sebességváltón át juttatja el mind a négy kerékhez 177 lóerős teljesítményét.
A márka ugyan e motor gyorsítóképességét, úgymond „kezesebb nyomatékkifejtését” és takarékosságát hangoztatja, de a kocsi teljesítményét távolról sem érzetük olyan kiugrónak. (Gyári adatok szerint a T-GDI 9,5 másodperec alatt gyorsul fel százra, a 265 Newtonméteres csúcsnyomatékát 1500-4500/perc fordulatszám-tartományban adja le.) Ehhez képest csalódáskeltő volt, hogy a közel másfél tonnás jármű a megadott, jóval kedvezőbb hivatalos értékek helyett, még vegyes ciklusban is inkább 10 litert fogyasztott, ami egy kompakt autó esetében meglehetősen drága mulatságnak tűnik.
Mindezzel együtt a Sportage menetkényelmére nem lehet panasz: a kocsi imbolygás nélkül kellemesen rugózik, a motor- és az útzaj még nagyobb sebességnél sem hallatszik be tolakodóan az utastérbe, a magasabb suv-felépítés és nem utolsó sorban a méretes, 19 colos kerekek jóvoltából a személyautóknál gyorsabb tempóban át lehet vele ugratni a városi „tankcsapdákon”, így a magasabb fekvőrendőrökön is.
D.P.
A kocsi ára 5,6 millió forint alatt startol, a csúcsfelszereltségű GT-line tesztautó viszont már meghaladja a 10 millió forintos szintet. Versenyképességét ezúttal is erősítik a márka bőkezű garanciális szolgáltatásai, mindenekelőtt a 7 évre vagy a 150 ezer kilométer futásteljesítményre szóló általános jótállás.
Figyelemreméltó, hogy a Sportage eladásaiban (370 db.) jócskán meghaladta a Datahouse adatai alapján, az idei első negyedévben, a konkurens testvér a Hyundai Tucson modellét is (219 db.), amely ugyancsak mostanában újult meg, és műszaki megoldásiban hajszálra ugyanazt kínálja, mint a Kia. Mindez azonban aligha zavarhatja a testvérversengést űző tulajt, elvégre a profit végül itt is közös kasszába folyik. Ráadásul mindez állandóan változik, hiszen áprilisban már Tucsonból fogyott mintegy ötvennel több. Hosszú távon aztán majd meglátjuk.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.