szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alig egy hete vannak velünk a P-betűs rendszámok, az O betűt átugorva. Közben meg mégis lehet látni O-betűs rendszámú autókat. Megkérdeztük a hatóságot, hogy is van ez. A válaszban bőven benne van a megszokott magyar abszurd is.

A történet előzménye, hogy az idén kifutott N-betűs rendszámok után nem a logikusnak tűnő O jött, hanem a P. Az indok egyszerű: összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel, így nem használható. A P viszont igen, az ezzel kezdődő rendszámokat már el is kezdték kiosztani az új tulajdonosoknak.

A hvg.hu egyik munkatársa viszont épp aznap reggel, amikor beszámoltunk az új rendszámokról, lefotózott egy határozottan O betűvel kezdődő rendszámú autót. Nyilván a kocsihoz korábban vették az egyedi rendszámot, amikor még nem tűnt fel, hogy egyszer majd összekeverhető lesz a Q-val. Mindenesetre felmerült a kérdés, hogy ha a sok pénzért vett rendszám elején szereplő O nem téveszthető össze a Q-val, akkor a normál rendszámban miért nem szerepelhet? Ezért megkérdeztük az ügyben illetékes Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát (KEKKH).

A hatóságtól meg is érkezett a válasz, amitől kis túlzással leesett az állunk. A helyzet ugyanis az, hogy a szupertraffipaxok jönnének menthetetlenül zavarba, ha meg kellene különböztetni az O és Q betűket nagyobb mennyiségben. Igen, arról az 525 új berendezésről van szó, amelyet idén üzemeltek be 12,5 milliárd forintos beruházást követően. Ha elárasztanák az utakat az O és Q karakterrel kezdődő rendszámok, az automatikus rendszámfelismerő rendszerek elfüstölnének.

Az a lehetőség viszont továbbra is adott, hogy valaki 112 450 forintos díjért akár O vagy Q kezdetű rendszámot igényeljen – derül ki a hatóság válaszából.

Abban ugyanis az áll, hogy annyi egyéni rendszámigénylés nincs, amennyit a rendszámfelismerő rendszerek ne lennének képesek kezelni. Vagyis ha kevés rendszámot nem tud megkülönböztetni a rendszer, az nem baj? Ne adj' isten, azok gazdái megússzák a szabálytalanságokat? Egy komolyabb bírság 100 ezer forintnál kezdődik, így akár megérheti igényelni egyedi rendszámként egy jó kis OQO-010-et?

Ezek a „szuper” traffipaxok egyébként a sebességmérés mellett elvileg látják, ha az utasok nem használják a biztonsági övet, ha nem tartja be valaki a kötelező haladási irányt, de észlelik a záróvonal átlépését, ha valaki szabálytalanul hajt át egy vasúti átjárón, ha a piroson megyünk át, valamint figyelik a leállósáv és a buszsáv használatát is. És termelik is a bevételt rendesen, április elsejei élesítésüket követő három hónapban 34 463 bírságot osztottak ki és hoztak 1,22 milliárd forintot az államkasszába.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Spanyolországban már az egymillióhoz közelít a fertőzöttek száma

Spanyolországban már az egymillióhoz közelít a fertőzöttek száma

Ha szereti az informatikát, jelentkezzen: indul az ország legnagyobb IT versenye

Ha szereti az informatikát, jelentkezzen: indul az ország legnagyobb IT versenye

Új rekord: bőven 500 km/h felett száguldott a leggyorsabb közúti autó

Új rekord: bőven 500 km/h felett száguldott a leggyorsabb közúti autó