Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a067b31d-298b-4317-b2a6-a48cee69da2f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Január végéig várják az ajánlatokat, illetve közzétettek egy másik felhívást is. ","shortLead":"Január végéig várják az ajánlatokat, illetve közzétettek egy másik felhívást is. ","id":"20241221_korhazak-Kozbeszerzesi-es-Ellatasi-Foigazgatosag-keretmegallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a067b31d-298b-4317-b2a6-a48cee69da2f.jpg","index":0,"item":"7556e350-b132-4601-a5b0-d04db8f8adfc","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_korhazak-Kozbeszerzesi-es-Ellatasi-Foigazgatosag-keretmegallapodas","timestamp":"2024. december. 21. 17:32","title":"300 milliárdos tendert írtak ki a kórházak takarítására, hasonlóak a feltételek mint négy évvel korábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4265d34-0706-4f29-bdf7-b74067993ad8","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Az ellenzéki vezetésű önkormányzat mindent visszakap.","shortLead":"Az ellenzéki vezetésű önkormányzat mindent visszakap.","id":"20241221_paksi-kulonleges-gazdasagi-ovezet-megszunes-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4265d34-0706-4f29-bdf7-b74067993ad8.jpg","index":0,"item":"70d473af-b6a5-410e-b403-d77d06af5294","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241221_paksi-kulonleges-gazdasagi-ovezet-megszunes-magyar-kozlony","timestamp":"2024. december. 21. 10:07","title":"Megszűnik a paksi különleges gazdasági övezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67ae9ef7-12c5-4c31-b9fb-7e5252a14984","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A nyugatról keletre tartó erős tranzitforgalom péntek délután óta fokozott terhelést ró az autópályára, de az M3-ason és M5-ösön is torlódás van. ","shortLead":"A nyugatról keletre tartó erős tranzitforgalom péntek délután óta fokozott terhelést ró az autópályára, de az M3-ason...","id":"20241221_Autopalya-torlodas-M1-M3-M5-forgalom-dugo-Hegyeshalom-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67ae9ef7-12c5-4c31-b9fb-7e5252a14984.jpg","index":0,"item":"1c53a81f-3d41-4410-873c-8ac0caafd2a8","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_Autopalya-torlodas-M1-M3-M5-forgalom-dugo-Hegyeshalom-Budapest","timestamp":"2024. december. 21. 15:40","title":"Akkora a forgalom az M1-esen, hogy két órát is rászámolhat a menetidőre, aki arra jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94ee000a-86f6-43dc-8d44-e08d924ae9d0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magdeburgi gázolás után megerősítette a TEK a magyar vásárok védelmét. Fotókon mutatjuk.","shortLead":"A magdeburgi gázolás után megerősítette a TEK a magyar vásárok védelmét. Fotókon mutatjuk.","id":"20241222_Karacsonyi-vasarok-a-pacelautok-arnyekaban-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94ee000a-86f6-43dc-8d44-e08d924ae9d0.jpg","index":0,"item":"8e53c00c-0685-4f99-8819-938d67e6973e","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Karacsonyi-vasarok-a-pacelautok-arnyekaban-fotok","timestamp":"2024. december. 22. 13:56","title":"Karácsonyi vásárok a páncélautók árnyékában - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés problémákkal küzd.","shortLead":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés...","id":"20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b.jpg","index":0,"item":"699d7a27-2956-4c32-acb3-7b775a7abb46","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","timestamp":"2024. december. 21. 19:31","title":"Jobban vannak a zágrábi iskolai késelés sérültjei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f48ef16-5a7a-4b4f-827d-d557f7816df8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rendőrség közokirat-hamisítás gyanúja miatt indított eljárást az énekes ügyében.","shortLead":"A rendőrség közokirat-hamisítás gyanúja miatt indított eljárást az énekes ügyében.","id":"20241221_Delhusa-Gjon-parkolas-botrany-rendor-igazolvany-kitol-kapta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f48ef16-5a7a-4b4f-827d-d557f7816df8.jpg","index":0,"item":"824be537-755a-490f-b9a6-e7787c76adba","keywords":null,"link":"/elet/20241221_Delhusa-Gjon-parkolas-botrany-rendor-igazolvany-kitol-kapta","timestamp":"2024. december. 21. 10:17","title":"Delhusa Gjon szerint egy rendőr ruházta rá az igazolványt, amivel megpróbálta megúszni a tilosban parkolást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Szoboszlai Dominik egy góllal és egy gólpasszal járult hozzá a Liverpool 6-3-as sikeréhez a Tottenham Hotspur vendégeként az angol labdarúgó-bajnokság 17. fordulójának vasárnapi zárómérkőzésén.","shortLead":"Szoboszlai Dominik egy góllal és egy gólpasszal járult hozzá a Liverpool 6-3-as sikeréhez a Tottenham Hotspur...","id":"20241222_Szoboszlai-remekelt-a-Liverpool-legyozte-a-Tottenhamet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"c102682c-0929-4f10-8743-71b735c299b3","keywords":null,"link":"/sport/20241222_Szoboszlai-remekelt-a-Liverpool-legyozte-a-Tottenhamet","timestamp":"2024. december. 22. 19:45","title":"Szoboszlai remekelt, a Liverpool legyőzte a Tottenhamet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23716bba-ba42-4a10-9519-35ec525ba644","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Kevés kapaszkodót adott a karácsonyi bevásárlásban kiürült pénztárcájú, Magyar Péter népszerűségét értetlenül figyelő híveinek a miniszterelnök év végi sajtótájékoztatóján. Megmaradt a kedvenc elfoglaltságánál, a tejút törvényeinek megfejtésénél.","shortLead":"Kevés kapaszkodót adott a karácsonyi bevásárlásban kiürült pénztárcájú, Magyar Péter népszerűségét értetlenül figyelő...","id":"20241221_orban-viktor-ev-vegi-sajtotajekoztato-orbaninfo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23716bba-ba42-4a10-9519-35ec525ba644.jpg","index":0,"item":"9bdb0ddf-f638-472d-a2f3-ca079f193b0e","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_orban-viktor-ev-vegi-sajtotajekoztato-orbaninfo","timestamp":"2024. december. 21. 17:50","title":"Orbán fogadóórája: ha nincs Magdeburg, címet sem lehet adni a kormányfő produkciójára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kipróbáltuk a divatterepjárót, melynek utasterében olyan csend és békesség uralkodik, mint egy buddhista templomban, és amely járgányban ennek ellenére egy kisebb dózis MX-5 is felfedezhető.
Javában tombol a divatterepjáró-őrület. És nemcsak a nálunk jelentősen gazdagabb országokban, hanem Magyarországon is: felénk mostanság egy kompakt SUV, az esztergomi gyártású Suzuki Vitara uralja az eladási listák csúcsát. A Suzukihoz hasonlóan ugyancsak japán Mazda saját otthonában, egész konkrétan Hirosimában gyártja középkategóriás terepjárószerűségét, a CX-5-öt.
Ez a modell elég friss, éppen csak ötéves, de máris megkapta az utódját. A második generációs CX-5 láttán sokan egyszerű ráncfelvarrásra gyanakodnak, és bár a kocsi alapméretei ténylegesen alig változtak, a 2017-es modell egy teljesen új fejlesztés. És nem is rossz. Sőt.
László Ferenc
Kodo és barátja
A kisebb autógyártók közé sorolható Mazda 2012-ben lényegében mindent feltett egyetlen lapra, amikor elsőként bevezette a piacra a közösen támadó Kodo dizájnnyelvet, illetve a Skyactiv technológiát. Utóbbi egy olyan platform, mely egyesíti egymással a magas hatásfokú erőforrások, a hozzájuk optimalizált váltók, illetve az egyedi karosszéria előnyeit.
Most már tudjuk, hogy mindezt nagyon jól tette a Mazda, olyannyira, hogy a rendkívül lassan öregedő CX-5-ből még 2016-ban is rekordmennyiség fogyott. A 2014-ben ráncfelvarrt modell egy-két évig akár változatlan formában is piacon maradhatott volna, most azonban máris itt az újgeneráció.
László Ferenc
A külcsínt csak óvatosan dolgozták át a tervezők, és nincs ezzel semmi baj, hiszen a bevált recepten felesleges lett volna túl sokat változtatni. A legfontosabb változások közé sorolható a vékonyabbra vett fényszóró, az ugyancsak kilapított hátsólámpa és a hosszabb motorháztető. Az izgalmas vonalvezetésű, állóhelyzetben is dinamizmust sugalló karosszéria elejét egy hatalmas krómcsík uralja, mely középről majdnem egészen a kocsitest széléig kiér. A formai egységet egyedül talán csak a motorháztető előtti karosszériaelem bontja meg, mely olyannyira sarkosan mered előre, hogy nem szívesen lennénk a CX-5 útjába kerülő gyalogosok - még alacsony sebességnél sem.
László Ferenc
László Ferenc
Jól áll neki a vörös
A Mazda a közelmúltban szó szerint új színt vitt az autós iparágba a maga egyedi vörös fényezésével, a most debütált Soul Red Cystal szín pedig még inkább sokkolja a retinánkat. Mármint pozitív értelemben – és mintegy 220 ezer forint ellenében. A Barcelonában és annak környékén kipróbált tesztautók mindegyike 19 colos kerekeken gurult, ami ugyancsak jót tett a külső megjelenésnek, bár a hazai utakra vélhetően a 17 colos kerekek jelentenek majd jobb választást.
László Ferenc
Belül helyet foglalva, elsőként a magasabbra emelt középkonzolra lettünk figyelmesek, melyen ily módon a korábbinál sokkal kényelmesebben érhető el a váltókar. Az ötszögletű légbeömlőkkel szerelt szimmetrikus műszerfal abszolút nincs túlbonyolítva, a minőségérzet és az ergonómia messze átlagon felüli, és fényévekkel jobb például annál, amit egy Ford Kugában kapunk. A felhasznált anyagok fentről lefelé keményednek, de még alul sem mondhatók rossz minőségűnek – nyúlhatunk bárhova, a tapintásérzet teljesen rendben van. A kormány mögött két hagyományos analóg műszert és egy kis kijelzőt helyeztek el, a műszerfal közepén lévő érintőkijelző pedig magasan áll, korrekt minőségű, de a mai trendeknek megfelelően lehetne egy kicsit nagyobb 7 colnál.
László Ferenc
Ha zavartalanul körbenézne az új CX-5 belsőterében, csak kattintson az alábbi képre, és az új ablakban megnyíló 360 fokos gömbpanoráma fotón szabadon pásztázhat az egér segítségével:
Klikk a képre a 360-as panorámafotóhoz!
László Ferenc
Zen-e füleinknek?
Újdonság, hogy a HUD immár magára a szélvédőre vetíti a fontosabb információkat, így a figyelmünk mindig az útra összpontosulhat. A CX-5 talán az utastér zajszintjét illetően fejlődőtt a legnagyobbat: a padlógázas őrültködéseket leszámítva mindig a legnagyobb csendben suhanhatunk. 100-120-as tempónál csak a kerekek surrogását hallani, még a hatalmas visszapillantótükrök sem zavarják meg a levegő szabad áramlását. Mindezt úgy sikerült elérnie a Mazdának, hogy például szélárnyékba rejtette az ablaktörlőt, duplarétegű üvegeket szerelt be, optimalizálta a légellenállást, számos helyen extra zajszigetelést alkalmazott és az erőforrások hangján is sikerült csökkentenie.
László Ferenc
László Ferenc
Az új CX-5 tehát egyfelől a béke négykeréken guruló szigete, másrészt azonban egy olyan SUV, ami vezetési élmény frontján sem vall szégyent, és ez bizony manapság igen ritka. A felfüggesztést sikerült úgy behangolni, hogy még adaptív technológia nélkül sem dülöngél a kasztni a tempós kanyarokban, és még az úthibákat is egész jól kisimítja.
Eddig kevés olyan divatterepjáróval találkoztunk, melyet ilyen jól lehetett vezetni, és ebben többek közt a hatsebességes manuális váltónak is komoly szerepe van. A rövid váltókar pontosan és határozottan mozgatható, és ha csak nyomokban is, de az MX-5 hasonló egységére emlékeztet. A régivágású, hatsebességes automataváltó már nem ekkora élmény, és bár rendben teszi a dolgát, lehetne egy kicsit gyorsabb, illetve azt tapasztaltuk, hogy jelentősen megnöveli a fogyasztást.
László Ferenc
Motorizáltság
Turbót csak a dízel erőforrások kapnak, melyek kiviteltől függően 150-175 lóerősek és a 380-420 Nm-es nyomatéknak köszönhetően az alsó fordulatszám tartományokban is tele vannak élettel. A benzinmotorokat ezzel szemben pörgetni kell, ha haladni akarunk, vagyis 2-3 ezres fordulatszámig hiába nyomunk padlógázt, lényegében semmi sem történik. E fölött már megjön az erő és persze a hang is, de a fogyasztással elégedettek lehetünk: a 165 lóerős 2 literes benzinmotoros autóval a rendkívül feszített tempó ellenére sem mértünk 9 liternél magasabb fogyasztást.
Kár, hogy a 2,5 literes új benzinmotor még nem volt kipróbálható Barcelonában, pedig igen kíváncsiak lettünk volna arra, hogy a 194 lóerős négyhengeres motor hogyan viselkedik akkor, ha részterhelés mellett 4 helyett ideiglenesen csak 2 hengere működik.
László Ferenc
László Ferenc
Tele van elektronikával
Az elődénél 40 kilogrammal nagyobb tömeget vezetés közben szerencsére nem érezni, az olcsóbb változatoknál opcionális, a drágábbaknál pedig alap négykerékhajtás előnyeit viszont nagyon is. Trakcióból abszolút nincs hiány, és szerencsére a fék is felnőtt a feladathoz. A vészfékező rendszert egy éles kanyarban előttünk hirtelen lefékezett autónak "köszönhetően" önkéntelenül sikerült kipróbálnunk: a megoldás ilyen esetben maximális fékerővel automatikusan fékez, miközben a HUD méretes "BRAKE" felirattal figyelmeztet.
László Ferenc
Kapunk továbbá sávtartó automatikát, holttérfigyelőt, keresztirányúforgalom-szenzort, fáradtságfigyelőt, melyek közül az utóbbi akkor is beriasztott, amikor az egyik kolléga szándékosan próbálgatta egy kicsit a kormánymű képességeit. Szórakoztatásunkról egy 10 hangszórós Bose rendszer gondoskodik, melynek minősége alapvetően nem rossz, de azért hallottunk már ennél sokkal szebb hangú gyári autós hifit is.
László Ferenc
A LED-es fényszóró felár ellenében adaptív kivitelű, vagyis tizenkét szegmense vakítás nélkül, kitakarásos módon világít el a lehető legmesszebbre. Okosabb lett az adaptív tempomat, mely a 0-200 km/h-s sebességtartományban teszi a dolgát, és adott esetben képes állóra fékezni az autót, majd pedig onnan újra elindítani azt és ismételten felvenni a forgalom ritmusát. Az alaphelyzetben 477-506 literes, illetve 1620 literre bővíthető csomagtartó remekül rakodható, a kalaptartó együtt mozog a csomagtérajtóval, mely a Mazda történetében most először elektromos mozgatású. Igaz egyelőre még csak nyomógombos módon működtethető, tehát a lábunk lengetésére nem reagál nyitással/csukással.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
+:szemrevaló forma, általánosan remek minőség, kiváló manuális váltó, SUV-os mércével jó vezetési élmény, minimális zajszint, sok műszaki fejlesztés.
–: régivágású 6 sebességes automata váltó, hátrafelé rossz kilátás, némileg nagyobb tömeg és megnőtt alapár.
A Mazda a második generációs CX-5 esetében továbbhaladt azon az úton, melyen alig 5 évvel ezelőtt az előd esetében elindult. Az abszolút divatos formatervet sikerült olyan új megoldásokkal társítani, melyek egyrészt stresszmentessé tehetik a hétköznapi közlekedést, másrészt pedig adott esetben remek vezetési élményt biztosítanak, ha éppen arra van szükségünk.
Az elődnél mintegy 300 ezer forinttal drágább új CX-5 alapára 7,35 millió forint, és ezért a pénzért egy 165 lóerős benzines, kétkerékhajtású, manuálváltós példány lehet a miénk. A dízeles élvezetek 8,8 millió forint magasságában kezdődnek, a legjobban felszerelt csúcsmodellek ára pedig 12 millió forint magasságában alakul.