Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Legalább 694-re nőtt a Mianmart sújtó erős földrengés halálos áldozatainak száma, és 1670-en megsérültek – közölte az ország katonai vezetése szombaton az állami médiában. Nemzetközi mentőcsapatok érkeznek az országba.","shortLead":"Legalább 694-re nőtt a Mianmart sújtó erős földrengés halálos áldozatainak száma, és 1670-en megsérültek –...","id":"20250329_mianmari-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7.jpg","index":0,"item":"909c579a-2f51-4337-8310-bd4d7bcf1fc8","keywords":null,"link":"/vilag/20250329_mianmari-foldrenges","timestamp":"2025. március. 29. 07:50","title":"Közel hétszázra emelkedett a mianmari földrengés áldozatainak száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"681bc8a1-2d59-4851-8b85-d07f6096b503","c_author":"Szentirmai Áron","category":"tudomany","description":"Több városban, többek között Varsóban is fontos szerepet játszik 8 darab kagyló, amelyeknek az ivóvízminőség ellenőrzésében van fontos feladatuk.","shortLead":"Több városban, többek között Varsóban is fontos szerepet játszik 8 darab kagyló, amelyeknek az ivóvízminőség...","id":"20250328_kagylo-viz-minosege-jelzes-lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/681bc8a1-2d59-4851-8b85-d07f6096b503.jpg","index":0,"item":"25174b60-e1f9-40d2-9a0c-e1d4353623d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_kagylo-viz-minosege-jelzes-lengyelorszag","timestamp":"2025. március. 28. 06:01","title":"Lengyelországban a kagylóknak is van munkája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f694350-0106-4b72-a387-b34b3dc63b8c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már a kormány is úgy látja, hogy a januári nyugdíjemelés túl kicsi volt, az infláció magasabb lesz a vártnál. A nyugdíjkorrekciót mégsem hajtják végre novemberig.","shortLead":"Már a kormány is úgy látja, hogy a januári nyugdíjemelés túl kicsi volt, az infláció magasabb lesz a vártnál...","id":"20250328_A-kormany-ugy-szamol-40-ezer-forint-korrekcio-meg-nem-fizet-november","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f694350-0106-4b72-a387-b34b3dc63b8c.jpg","index":0,"item":"c1c56871-f95c-4f09-8395-579e0ec5fefd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250328_A-kormany-ugy-szamol-40-ezer-forint-korrekcio-meg-nem-fizet-november","timestamp":"2025. március. 28. 09:08","title":"A kormány úgy számol, tartozik minden nyugdíjasnak, mégsem fizet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"852f15c7-cf21-4f96-a728-a084c02efbc0","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Nem is az alvásra van igazán szükségünk, mint inkább az álomra – derül ki Rahul Jandial agysebész új könyvéből, amiből azt is megtudjuk, mi a hasznuk a rémálmoknak és az erotikus álmoknak, és miért nem kell miattuk aggódnunk. ","shortLead":"Nem is az alvásra van igazán szükségünk, mint inkább az álomra – derül ki Rahul Jandial agysebész új könyvéből...","id":"20250329_hvg-alomkutatas-alvas-Rahul-Jandial-agysebesz-Miert-almodunk-alszanak-ra-egyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/852f15c7-cf21-4f96-a728-a084c02efbc0.jpg","index":0,"item":"b22e44f5-8398-4279-b8fe-74fde1c6057c","keywords":null,"link":"/360/20250329_hvg-alomkutatas-alvas-Rahul-Jandial-agysebesz-Miert-almodunk-alszanak-ra-egyet","timestamp":"2025. március. 29. 13:00","title":"Megcsalta a párját egy erotikus álomban? Ez nem szégyen, hanem az agyműködés csodája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7e46a81-4e9f-4127-a532-cd0411cc7262","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Azt ígéri, javulni fog a felhasználói élmény.","shortLead":"Azt ígéri, javulni fog a felhasználói élmény.","id":"20250329_Elon-Musk-eladta-az-X-et-a-sajat-cegenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7e46a81-4e9f-4127-a532-cd0411cc7262.jpg","index":0,"item":"57804467-eedc-447c-a39f-2f794775a578","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_Elon-Musk-eladta-az-X-et-a-sajat-cegenek","timestamp":"2025. március. 29. 09:13","title":"Elon Musk eladta az X-et a saját cégének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e83b93f-47b6-4dfd-b5fc-8bfbc2fa2289","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több mint 300 fertőzött alkalmazást találtak az androidos Play Áruházban a kutatók, a problémás appok összesen bő 60 millió letöltést gyűjtöttek össze. ","shortLead":"Több mint 300 fertőzött alkalmazást találtak az androidos Play Áruházban a kutatók, a problémás appok összesen bő 60...","id":"20250328_android-google-play-aruhaz-veszelyes-alkalmazasok-virus-vapor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e83b93f-47b6-4dfd-b5fc-8bfbc2fa2289.jpg","index":0,"item":"4d5f004a-30a5-4ced-bc34-b4210f267897","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_android-google-play-aruhaz-veszelyes-alkalmazasok-virus-vapor","timestamp":"2025. március. 28. 08:03","title":"Pörgesse át, 331 fertőzött app van a listán: aki letöltötte bérmelyiket, annak a fizetési adatait is ellophatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5ac686d-5c31-4da1-bc82-5a2e6835ce0a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint óriási potenciál van a mesterséges intelligencia mentálhigiénés terápiás alkalmazásában, a technológia ugyanakkor még mindig veszélyeket rejt magában.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint óriási potenciál van a mesterséges intelligencia mentálhigiénés terápiás alkalmazásában...","id":"20250328_mesterseges-intelligencia-depresszio-orvosi-alkalmazas-therabot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5ac686d-5c31-4da1-bc82-5a2e6835ce0a.jpg","index":0,"item":"00d0388e-5afa-44c9-8a5d-9d0c77545192","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_mesterseges-intelligencia-depresszio-orvosi-alkalmazas-therabot","timestamp":"2025. március. 28. 20:03","title":"Depressziós emberek beszélgettek egy orvosi mesterséges intelligenciával, az eredmény elképesztő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f80e4f6-9477-4ec1-991a-0d1b62b6187b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bangkokban több épületet kiürítettek.","shortLead":"Bangkokban több épületet kiürítettek.","id":"20250328_mianmar-thaifold-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f80e4f6-9477-4ec1-991a-0d1b62b6187b.jpg","index":0,"item":"2931dc26-3ad7-49e0-a088-d29a99f0754c","keywords":null,"link":"/elet/20250328_mianmar-thaifold-foldrenges","timestamp":"2025. március. 28. 08:37","title":"Súlyos földrengés rázta meg Mianmart, Thaiföldön is pánik tört ki – videók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kipróbáltuk a divatterepjárót, melynek utasterében olyan csend és békesség uralkodik, mint egy buddhista templomban, és amely járgányban ennek ellenére egy kisebb dózis MX-5 is felfedezhető.
Javában tombol a divatterepjáró-őrület. És nemcsak a nálunk jelentősen gazdagabb országokban, hanem Magyarországon is: felénk mostanság egy kompakt SUV, az esztergomi gyártású Suzuki Vitara uralja az eladási listák csúcsát. A Suzukihoz hasonlóan ugyancsak japán Mazda saját otthonában, egész konkrétan Hirosimában gyártja középkategóriás terepjárószerűségét, a CX-5-öt.
Ez a modell elég friss, éppen csak ötéves, de máris megkapta az utódját. A második generációs CX-5 láttán sokan egyszerű ráncfelvarrásra gyanakodnak, és bár a kocsi alapméretei ténylegesen alig változtak, a 2017-es modell egy teljesen új fejlesztés. És nem is rossz. Sőt.
László Ferenc
Kodo és barátja
A kisebb autógyártók közé sorolható Mazda 2012-ben lényegében mindent feltett egyetlen lapra, amikor elsőként bevezette a piacra a közösen támadó Kodo dizájnnyelvet, illetve a Skyactiv technológiát. Utóbbi egy olyan platform, mely egyesíti egymással a magas hatásfokú erőforrások, a hozzájuk optimalizált váltók, illetve az egyedi karosszéria előnyeit.
Most már tudjuk, hogy mindezt nagyon jól tette a Mazda, olyannyira, hogy a rendkívül lassan öregedő CX-5-ből még 2016-ban is rekordmennyiség fogyott. A 2014-ben ráncfelvarrt modell egy-két évig akár változatlan formában is piacon maradhatott volna, most azonban máris itt az újgeneráció.
László Ferenc
A külcsínt csak óvatosan dolgozták át a tervezők, és nincs ezzel semmi baj, hiszen a bevált recepten felesleges lett volna túl sokat változtatni. A legfontosabb változások közé sorolható a vékonyabbra vett fényszóró, az ugyancsak kilapított hátsólámpa és a hosszabb motorháztető. Az izgalmas vonalvezetésű, állóhelyzetben is dinamizmust sugalló karosszéria elejét egy hatalmas krómcsík uralja, mely középről majdnem egészen a kocsitest széléig kiér. A formai egységet egyedül talán csak a motorháztető előtti karosszériaelem bontja meg, mely olyannyira sarkosan mered előre, hogy nem szívesen lennénk a CX-5 útjába kerülő gyalogosok - még alacsony sebességnél sem.
László Ferenc
László Ferenc
Jól áll neki a vörös
A Mazda a közelmúltban szó szerint új színt vitt az autós iparágba a maga egyedi vörös fényezésével, a most debütált Soul Red Cystal szín pedig még inkább sokkolja a retinánkat. Mármint pozitív értelemben – és mintegy 220 ezer forint ellenében. A Barcelonában és annak környékén kipróbált tesztautók mindegyike 19 colos kerekeken gurult, ami ugyancsak jót tett a külső megjelenésnek, bár a hazai utakra vélhetően a 17 colos kerekek jelentenek majd jobb választást.
László Ferenc
Belül helyet foglalva, elsőként a magasabbra emelt középkonzolra lettünk figyelmesek, melyen ily módon a korábbinál sokkal kényelmesebben érhető el a váltókar. Az ötszögletű légbeömlőkkel szerelt szimmetrikus műszerfal abszolút nincs túlbonyolítva, a minőségérzet és az ergonómia messze átlagon felüli, és fényévekkel jobb például annál, amit egy Ford Kugában kapunk. A felhasznált anyagok fentről lefelé keményednek, de még alul sem mondhatók rossz minőségűnek – nyúlhatunk bárhova, a tapintásérzet teljesen rendben van. A kormány mögött két hagyományos analóg műszert és egy kis kijelzőt helyeztek el, a műszerfal közepén lévő érintőkijelző pedig magasan áll, korrekt minőségű, de a mai trendeknek megfelelően lehetne egy kicsit nagyobb 7 colnál.
László Ferenc
Ha zavartalanul körbenézne az új CX-5 belsőterében, csak kattintson az alábbi képre, és az új ablakban megnyíló 360 fokos gömbpanoráma fotón szabadon pásztázhat az egér segítségével:
Klikk a képre a 360-as panorámafotóhoz!
László Ferenc
Zen-e füleinknek?
Újdonság, hogy a HUD immár magára a szélvédőre vetíti a fontosabb információkat, így a figyelmünk mindig az útra összpontosulhat. A CX-5 talán az utastér zajszintjét illetően fejlődőtt a legnagyobbat: a padlógázas őrültködéseket leszámítva mindig a legnagyobb csendben suhanhatunk. 100-120-as tempónál csak a kerekek surrogását hallani, még a hatalmas visszapillantótükrök sem zavarják meg a levegő szabad áramlását. Mindezt úgy sikerült elérnie a Mazdának, hogy például szélárnyékba rejtette az ablaktörlőt, duplarétegű üvegeket szerelt be, optimalizálta a légellenállást, számos helyen extra zajszigetelést alkalmazott és az erőforrások hangján is sikerült csökkentenie.
László Ferenc
László Ferenc
Az új CX-5 tehát egyfelől a béke négykeréken guruló szigete, másrészt azonban egy olyan SUV, ami vezetési élmény frontján sem vall szégyent, és ez bizony manapság igen ritka. A felfüggesztést sikerült úgy behangolni, hogy még adaptív technológia nélkül sem dülöngél a kasztni a tempós kanyarokban, és még az úthibákat is egész jól kisimítja.
Eddig kevés olyan divatterepjáróval találkoztunk, melyet ilyen jól lehetett vezetni, és ebben többek közt a hatsebességes manuális váltónak is komoly szerepe van. A rövid váltókar pontosan és határozottan mozgatható, és ha csak nyomokban is, de az MX-5 hasonló egységére emlékeztet. A régivágású, hatsebességes automataváltó már nem ekkora élmény, és bár rendben teszi a dolgát, lehetne egy kicsit gyorsabb, illetve azt tapasztaltuk, hogy jelentősen megnöveli a fogyasztást.
László Ferenc
Motorizáltság
Turbót csak a dízel erőforrások kapnak, melyek kiviteltől függően 150-175 lóerősek és a 380-420 Nm-es nyomatéknak köszönhetően az alsó fordulatszám tartományokban is tele vannak élettel. A benzinmotorokat ezzel szemben pörgetni kell, ha haladni akarunk, vagyis 2-3 ezres fordulatszámig hiába nyomunk padlógázt, lényegében semmi sem történik. E fölött már megjön az erő és persze a hang is, de a fogyasztással elégedettek lehetünk: a 165 lóerős 2 literes benzinmotoros autóval a rendkívül feszített tempó ellenére sem mértünk 9 liternél magasabb fogyasztást.
Kár, hogy a 2,5 literes új benzinmotor még nem volt kipróbálható Barcelonában, pedig igen kíváncsiak lettünk volna arra, hogy a 194 lóerős négyhengeres motor hogyan viselkedik akkor, ha részterhelés mellett 4 helyett ideiglenesen csak 2 hengere működik.
László Ferenc
László Ferenc
Tele van elektronikával
Az elődénél 40 kilogrammal nagyobb tömeget vezetés közben szerencsére nem érezni, az olcsóbb változatoknál opcionális, a drágábbaknál pedig alap négykerékhajtás előnyeit viszont nagyon is. Trakcióból abszolút nincs hiány, és szerencsére a fék is felnőtt a feladathoz. A vészfékező rendszert egy éles kanyarban előttünk hirtelen lefékezett autónak "köszönhetően" önkéntelenül sikerült kipróbálnunk: a megoldás ilyen esetben maximális fékerővel automatikusan fékez, miközben a HUD méretes "BRAKE" felirattal figyelmeztet.
László Ferenc
Kapunk továbbá sávtartó automatikát, holttérfigyelőt, keresztirányúforgalom-szenzort, fáradtságfigyelőt, melyek közül az utóbbi akkor is beriasztott, amikor az egyik kolléga szándékosan próbálgatta egy kicsit a kormánymű képességeit. Szórakoztatásunkról egy 10 hangszórós Bose rendszer gondoskodik, melynek minősége alapvetően nem rossz, de azért hallottunk már ennél sokkal szebb hangú gyári autós hifit is.
László Ferenc
A LED-es fényszóró felár ellenében adaptív kivitelű, vagyis tizenkét szegmense vakítás nélkül, kitakarásos módon világít el a lehető legmesszebbre. Okosabb lett az adaptív tempomat, mely a 0-200 km/h-s sebességtartományban teszi a dolgát, és adott esetben képes állóra fékezni az autót, majd pedig onnan újra elindítani azt és ismételten felvenni a forgalom ritmusát. Az alaphelyzetben 477-506 literes, illetve 1620 literre bővíthető csomagtartó remekül rakodható, a kalaptartó együtt mozog a csomagtérajtóval, mely a Mazda történetében most először elektromos mozgatású. Igaz egyelőre még csak nyomógombos módon működtethető, tehát a lábunk lengetésére nem reagál nyitással/csukással.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
+:szemrevaló forma, általánosan remek minőség, kiváló manuális váltó, SUV-os mércével jó vezetési élmény, minimális zajszint, sok műszaki fejlesztés.
–: régivágású 6 sebességes automata váltó, hátrafelé rossz kilátás, némileg nagyobb tömeg és megnőtt alapár.
A Mazda a második generációs CX-5 esetében továbbhaladt azon az úton, melyen alig 5 évvel ezelőtt az előd esetében elindult. Az abszolút divatos formatervet sikerült olyan új megoldásokkal társítani, melyek egyrészt stresszmentessé tehetik a hétköznapi közlekedést, másrészt pedig adott esetben remek vezetési élményt biztosítanak, ha éppen arra van szükségünk.
Az elődnél mintegy 300 ezer forinttal drágább új CX-5 alapára 7,35 millió forint, és ezért a pénzért egy 165 lóerős benzines, kétkerékhajtású, manuálváltós példány lehet a miénk. A dízeles élvezetek 8,8 millió forint magasságában kezdődnek, a legjobban felszerelt csúcsmodellek ára pedig 12 millió forint magasságában alakul.
Hadházy Ákos szerint a Fidesz úgy áldozza be Matolcsyékat, mint a kínai kommunisták. A képviselő nem lepődne meg, ha a Matolcsy-klán vagyona Tiborcz Istvánhoz kerülne.