Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0d5c97c8-fc5f-497c-8cce-243f350798c7","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Sanjay Roy azt állítja, hogy ártatlan, és hamisan vádolták meg.","shortLead":"Sanjay Roy azt állítja, hogy ártatlan, és hamisan vádolták meg.","id":"20250120_india-eroszak-gyilkossag-onkentes-rendor-doktorno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d5c97c8-fc5f-497c-8cce-243f350798c7.jpg","index":0,"item":"4dea8e3e-a46b-47b3-9de5-6d681bafcc08","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_india-eroszak-gyilkossag-onkentes-rendor-doktorno","timestamp":"2025. január. 20. 12:59","title":"Önkéntes rendőr erőszakolt és ölt meg egy doktornőt Indiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő korábban azt mondta Sussexékről, hogy a közösség részei, amelynek életében szívesen vesznek részt, és szívesen adnak, mostanra viszont úgy tűnik, hogy azért panasz is van rájuk. ","shortLead":"A színésznő korábban azt mondta Sussexékről, hogy a közösség részei, amelynek életében szívesen vesznek részt, és...","id":"20250120_Meghan-Markle-Harry-herceg-szomszedok-Montecito-Sharon-Stone-kaliforniai-erdotuz-katasztrofaturistak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a.jpg","index":0,"item":"04cbaa31-0e88-4b39-b793-3e96878ae7d9","keywords":null,"link":"/elet/20250120_Meghan-Markle-Harry-herceg-szomszedok-Montecito-Sharon-Stone-kaliforniai-erdotuz-katasztrofaturistak","timestamp":"2025. január. 20. 14:02","title":"Nem rajonganak a szomszédaik Meghan Markle-ért és Harry hercegért, hiába áradozott róluk annak idején Sharon Stone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","shortLead":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","id":"20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274.jpg","index":0,"item":"fddd4a33-def1-474a-b720-ecabba590397","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","timestamp":"2025. január. 21. 13:59","title":"Már legalább 66 halottja van a török szállodatűznek, sokan az ablakon keresztül próbáltak menekülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbbd0bec-a211-4eb2-b61e-7fcde011d0a3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sem a Mazsihisznek, sem az EMIH-nek nincs információja a szeptemberben leállított projektről.","shortLead":"Sem a Mazsihisznek, sem az EMIH-nek nincs információja a szeptemberben leállított projektről.","id":"20250120_Sorsok-Haza-Mazsihisz-EMIH-holokauszt-emlekkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbbd0bec-a211-4eb2-b61e-7fcde011d0a3.jpg","index":0,"item":"50ee31fb-f4d2-4ebe-92b4-96e08a849d13","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Sorsok-Haza-Mazsihisz-EMIH-holokauszt-emlekkozpont","timestamp":"2025. január. 20. 08:53","title":"Továbbra sem tudja senki, mi lesz a Sorsok Házával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01202323-6795-49a5-9d41-f2b99318d952","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Gárdony önkormányzata majdnem ötvenszer annyi olaj elszivárgásáról tud, mint amiről a Mol eredetileg beszámolt. Az olajcég már nem visz a környéken élőknek ingyen palackos vizet, azt sérelmezve, hogy nem váltottak vissza elég palackot.","shortLead":"Gárdony önkormányzata majdnem ötvenszer annyi olaj elszivárgásáról tud, mint amiről a Mol eredetileg beszámolt...","id":"20250120_Atlatszo-gardony-mol-vezetek-szivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01202323-6795-49a5-9d41-f2b99318d952.jpg","index":0,"item":"53f2c7fd-5c6c-45ab-ac89-11e3111493e4","keywords":null,"link":"/kkv/20250120_Atlatszo-gardony-mol-vezetek-szivargas","timestamp":"2025. január. 20. 08:09","title":"Átlátszó: Nem 10, hanem 487 köbméter olaj szivároghatott el a gárdonyi Mol-vezetékből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46d540f6-a675-4bb1-b022-11b4a1197a6f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Igaz, áresés sem. ","shortLead":"Igaz, áresés sem. ","id":"20250120_A-hetvegi-dragulas-utan-most-nem-jon-ujabb-a-benzinkutakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46d540f6-a675-4bb1-b022-11b4a1197a6f.jpg","index":0,"item":"2a93618c-1040-4139-80c2-d2b771b41fad","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_A-hetvegi-dragulas-utan-most-nem-jon-ujabb-a-benzinkutakon","timestamp":"2025. január. 20. 12:09","title":"Ilyen is rég volt: nem jön újabb drágulás a benzinkutakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan már csak a legújabb, 24H2-es verziójú Windows 11-et támogatja a Microsoft, és nincs is kibúvó: a korábbiakat egyszerűen kényszerfrissíti a cég.","shortLead":"Hamarosan már csak a legújabb, 24H2-es verziójú Windows 11-et támogatja a Microsoft, és nincs is kibúvó: a korábbiakat...","id":"20250120_microsoft-windows-11-24h2-kenyszerfrissites-telepitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"da9ca262-780b-40ce-8b36-d188e9e645cd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_microsoft-windows-11-24h2-kenyszerfrissites-telepitese","timestamp":"2025. január. 20. 15:03","title":"Nincs menekvés: minden gépre telepíti az új Windows 11-et a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763e833a-df5b-4d03-9e74-537199468fb1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Putyin szerint Oroszországnak és Kínának közös a gondolkodásmódja a nácizmus, a fasizmus és a militarizmus újjáéledésének megakadályozása tekintetében.","shortLead":"Putyin szerint Oroszországnak és Kínának közös a gondolkodásmódja a nácizmus, a fasizmus és a militarizmus...","id":"20250121_putyin-hszi-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763e833a-df5b-4d03-9e74-537199468fb1.jpg","index":0,"item":"c21140ab-7d0a-472a-9330-537ecc9bc985","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_putyin-hszi-targyalas","timestamp":"2025. január. 21. 17:13","title":"Kétoldalú együttműködésről tárgyaltak a „drága barátok”, az orosz és a kínai elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kipróbáltuk a divatterepjárót, melynek utasterében olyan csend és békesség uralkodik, mint egy buddhista templomban, és amely járgányban ennek ellenére egy kisebb dózis MX-5 is felfedezhető.
Javában tombol a divatterepjáró-őrület. És nemcsak a nálunk jelentősen gazdagabb országokban, hanem Magyarországon is: felénk mostanság egy kompakt SUV, az esztergomi gyártású Suzuki Vitara uralja az eladási listák csúcsát. A Suzukihoz hasonlóan ugyancsak japán Mazda saját otthonában, egész konkrétan Hirosimában gyártja középkategóriás terepjárószerűségét, a CX-5-öt.
Ez a modell elég friss, éppen csak ötéves, de máris megkapta az utódját. A második generációs CX-5 láttán sokan egyszerű ráncfelvarrásra gyanakodnak, és bár a kocsi alapméretei ténylegesen alig változtak, a 2017-es modell egy teljesen új fejlesztés. És nem is rossz. Sőt.
László Ferenc
Kodo és barátja
A kisebb autógyártók közé sorolható Mazda 2012-ben lényegében mindent feltett egyetlen lapra, amikor elsőként bevezette a piacra a közösen támadó Kodo dizájnnyelvet, illetve a Skyactiv technológiát. Utóbbi egy olyan platform, mely egyesíti egymással a magas hatásfokú erőforrások, a hozzájuk optimalizált váltók, illetve az egyedi karosszéria előnyeit.
Most már tudjuk, hogy mindezt nagyon jól tette a Mazda, olyannyira, hogy a rendkívül lassan öregedő CX-5-ből még 2016-ban is rekordmennyiség fogyott. A 2014-ben ráncfelvarrt modell egy-két évig akár változatlan formában is piacon maradhatott volna, most azonban máris itt az újgeneráció.
László Ferenc
A külcsínt csak óvatosan dolgozták át a tervezők, és nincs ezzel semmi baj, hiszen a bevált recepten felesleges lett volna túl sokat változtatni. A legfontosabb változások közé sorolható a vékonyabbra vett fényszóró, az ugyancsak kilapított hátsólámpa és a hosszabb motorháztető. Az izgalmas vonalvezetésű, állóhelyzetben is dinamizmust sugalló karosszéria elejét egy hatalmas krómcsík uralja, mely középről majdnem egészen a kocsitest széléig kiér. A formai egységet egyedül talán csak a motorháztető előtti karosszériaelem bontja meg, mely olyannyira sarkosan mered előre, hogy nem szívesen lennénk a CX-5 útjába kerülő gyalogosok - még alacsony sebességnél sem.
László Ferenc
László Ferenc
Jól áll neki a vörös
A Mazda a közelmúltban szó szerint új színt vitt az autós iparágba a maga egyedi vörös fényezésével, a most debütált Soul Red Cystal szín pedig még inkább sokkolja a retinánkat. Mármint pozitív értelemben – és mintegy 220 ezer forint ellenében. A Barcelonában és annak környékén kipróbált tesztautók mindegyike 19 colos kerekeken gurult, ami ugyancsak jót tett a külső megjelenésnek, bár a hazai utakra vélhetően a 17 colos kerekek jelentenek majd jobb választást.
László Ferenc
Belül helyet foglalva, elsőként a magasabbra emelt középkonzolra lettünk figyelmesek, melyen ily módon a korábbinál sokkal kényelmesebben érhető el a váltókar. Az ötszögletű légbeömlőkkel szerelt szimmetrikus műszerfal abszolút nincs túlbonyolítva, a minőségérzet és az ergonómia messze átlagon felüli, és fényévekkel jobb például annál, amit egy Ford Kugában kapunk. A felhasznált anyagok fentről lefelé keményednek, de még alul sem mondhatók rossz minőségűnek – nyúlhatunk bárhova, a tapintásérzet teljesen rendben van. A kormány mögött két hagyományos analóg műszert és egy kis kijelzőt helyeztek el, a műszerfal közepén lévő érintőkijelző pedig magasan áll, korrekt minőségű, de a mai trendeknek megfelelően lehetne egy kicsit nagyobb 7 colnál.
László Ferenc
Ha zavartalanul körbenézne az új CX-5 belsőterében, csak kattintson az alábbi képre, és az új ablakban megnyíló 360 fokos gömbpanoráma fotón szabadon pásztázhat az egér segítségével:
Klikk a képre a 360-as panorámafotóhoz!
László Ferenc
Zen-e füleinknek?
Újdonság, hogy a HUD immár magára a szélvédőre vetíti a fontosabb információkat, így a figyelmünk mindig az útra összpontosulhat. A CX-5 talán az utastér zajszintjét illetően fejlődőtt a legnagyobbat: a padlógázas őrültködéseket leszámítva mindig a legnagyobb csendben suhanhatunk. 100-120-as tempónál csak a kerekek surrogását hallani, még a hatalmas visszapillantótükrök sem zavarják meg a levegő szabad áramlását. Mindezt úgy sikerült elérnie a Mazdának, hogy például szélárnyékba rejtette az ablaktörlőt, duplarétegű üvegeket szerelt be, optimalizálta a légellenállást, számos helyen extra zajszigetelést alkalmazott és az erőforrások hangján is sikerült csökkentenie.
László Ferenc
László Ferenc
Az új CX-5 tehát egyfelől a béke négykeréken guruló szigete, másrészt azonban egy olyan SUV, ami vezetési élmény frontján sem vall szégyent, és ez bizony manapság igen ritka. A felfüggesztést sikerült úgy behangolni, hogy még adaptív technológia nélkül sem dülöngél a kasztni a tempós kanyarokban, és még az úthibákat is egész jól kisimítja.
Eddig kevés olyan divatterepjáróval találkoztunk, melyet ilyen jól lehetett vezetni, és ebben többek közt a hatsebességes manuális váltónak is komoly szerepe van. A rövid váltókar pontosan és határozottan mozgatható, és ha csak nyomokban is, de az MX-5 hasonló egységére emlékeztet. A régivágású, hatsebességes automataváltó már nem ekkora élmény, és bár rendben teszi a dolgát, lehetne egy kicsit gyorsabb, illetve azt tapasztaltuk, hogy jelentősen megnöveli a fogyasztást.
László Ferenc
Motorizáltság
Turbót csak a dízel erőforrások kapnak, melyek kiviteltől függően 150-175 lóerősek és a 380-420 Nm-es nyomatéknak köszönhetően az alsó fordulatszám tartományokban is tele vannak élettel. A benzinmotorokat ezzel szemben pörgetni kell, ha haladni akarunk, vagyis 2-3 ezres fordulatszámig hiába nyomunk padlógázt, lényegében semmi sem történik. E fölött már megjön az erő és persze a hang is, de a fogyasztással elégedettek lehetünk: a 165 lóerős 2 literes benzinmotoros autóval a rendkívül feszített tempó ellenére sem mértünk 9 liternél magasabb fogyasztást.
Kár, hogy a 2,5 literes új benzinmotor még nem volt kipróbálható Barcelonában, pedig igen kíváncsiak lettünk volna arra, hogy a 194 lóerős négyhengeres motor hogyan viselkedik akkor, ha részterhelés mellett 4 helyett ideiglenesen csak 2 hengere működik.
László Ferenc
László Ferenc
Tele van elektronikával
Az elődénél 40 kilogrammal nagyobb tömeget vezetés közben szerencsére nem érezni, az olcsóbb változatoknál opcionális, a drágábbaknál pedig alap négykerékhajtás előnyeit viszont nagyon is. Trakcióból abszolút nincs hiány, és szerencsére a fék is felnőtt a feladathoz. A vészfékező rendszert egy éles kanyarban előttünk hirtelen lefékezett autónak "köszönhetően" önkéntelenül sikerült kipróbálnunk: a megoldás ilyen esetben maximális fékerővel automatikusan fékez, miközben a HUD méretes "BRAKE" felirattal figyelmeztet.
László Ferenc
Kapunk továbbá sávtartó automatikát, holttérfigyelőt, keresztirányúforgalom-szenzort, fáradtságfigyelőt, melyek közül az utóbbi akkor is beriasztott, amikor az egyik kolléga szándékosan próbálgatta egy kicsit a kormánymű képességeit. Szórakoztatásunkról egy 10 hangszórós Bose rendszer gondoskodik, melynek minősége alapvetően nem rossz, de azért hallottunk már ennél sokkal szebb hangú gyári autós hifit is.
László Ferenc
A LED-es fényszóró felár ellenében adaptív kivitelű, vagyis tizenkét szegmense vakítás nélkül, kitakarásos módon világít el a lehető legmesszebbre. Okosabb lett az adaptív tempomat, mely a 0-200 km/h-s sebességtartományban teszi a dolgát, és adott esetben képes állóra fékezni az autót, majd pedig onnan újra elindítani azt és ismételten felvenni a forgalom ritmusát. Az alaphelyzetben 477-506 literes, illetve 1620 literre bővíthető csomagtartó remekül rakodható, a kalaptartó együtt mozog a csomagtérajtóval, mely a Mazda történetében most először elektromos mozgatású. Igaz egyelőre még csak nyomógombos módon működtethető, tehát a lábunk lengetésére nem reagál nyitással/csukással.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
+:szemrevaló forma, általánosan remek minőség, kiváló manuális váltó, SUV-os mércével jó vezetési élmény, minimális zajszint, sok műszaki fejlesztés.
–: régivágású 6 sebességes automata váltó, hátrafelé rossz kilátás, némileg nagyobb tömeg és megnőtt alapár.
A Mazda a második generációs CX-5 esetében továbbhaladt azon az úton, melyen alig 5 évvel ezelőtt az előd esetében elindult. Az abszolút divatos formatervet sikerült olyan új megoldásokkal társítani, melyek egyrészt stresszmentessé tehetik a hétköznapi közlekedést, másrészt pedig adott esetben remek vezetési élményt biztosítanak, ha éppen arra van szükségünk.
Az elődnél mintegy 300 ezer forinttal drágább új CX-5 alapára 7,35 millió forint, és ezért a pénzért egy 165 lóerős benzines, kétkerékhajtású, manuálváltós példány lehet a miénk. A dízeles élvezetek 8,8 millió forint magasságában kezdődnek, a legjobban felszerelt csúcsmodellek ára pedig 12 millió forint magasságában alakul.