szerző:
Tetszett a cikk?

Mostanság minden a szinte már kormány nélküli és elektromos meghajtású autókról szól. De volt ez így már sokkal-sokkal korábban is.

A most hétvégén Balatonfüreden megrendezett Concours d’Elegance oldtimer rendezvény egyik legérdekesebb autóját nem valami régi sok hengeres benzinmotor hajtja, hanem egy szinte néma villanymotor. Mutatjuk az 1918-ban gyártott, tehát idén éppen 100 éves elektromos autót:
László Ferenc

A Detroit Electric 75 elsősorban azoknak jelentett remek választást, akiknek az önindító széles körű elterjedése előtt komoly problémát jelentett a benzinmotoros autók bekurblizása. A villanymotort ugyanis értelemszerűen nem kellett bekurblizni, a célközönségnek pedig elsősorban azok a hölgyek számítottak, akiknek elegendő volt a mintegy 120 kilométeres hatótávolság.

Ez utóbbi egyébként még mai szemmel nézve is korrekt érték, főleg egy 100 éves járműtől.

László Ferenc

A villanymotor a kocsi elejében található és egy kardántengely juttatja el az erejét a hátsó kerekekre, ami felett a nehéz akkumulátorok találhatók. Az Egyesült Államokban 32 év alatt mintegy 13 ezer példányban gyártott Detroit Electric 75 végsebessége hivatalosan 30 km/h, de akár a 40 km/h is benne van a pakliban.

Állóhelyzetből körülbelül 30 másodperc alatt lehet elérni a végsebességet, tehát Tesla-szerű ülésbe préselésről szó sincs. Nyomatékból viszont nincs hiány, ugyanis mint megtudtuk, a balatonfüredi rendezvény reggelén egy beindulni nem akaró benzines társát ez a kocsi vontatta el a garázsból a kiállítás helyszínére.

László Ferenc

Kormánykereket keresve sem találunk, de természetesen nem azért, mert esetleg fejlett önvezetés lenne a négykerekű matuzsálemben. Hanem azért, mert a sofőr előtt lévő hosszú karral lehet kormányozni a kocsit, a sebességet pedig a rövidebb karral kell szabályozni.

A hazánkban akár zöld rendszámmal is felvértezhető oldtimer jelenlegi értéke mintegy 10 millió forint. Vagyis körülbelül annyi, mint egy 0 kilométeres vadonatúj elektromos autóé.

László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!