A most hétvégén Balatonfüreden megrendezett
Concours d’Elegance oldtimer rendezvény egyik legérdekesebb autóját nem valami régi sok hengeres benzinmotor hajtja, hanem egy szinte néma villanymotor. Mutatjuk az 1918-ban gyártott, tehát idén éppen 100 éves elektromos autót:
A Detroit Electric 75 elsősorban azoknak jelentett remek választást, akiknek az önindító széles körű elterjedése előtt komoly problémát jelentett a benzinmotoros autók bekurblizása. A villanymotort ugyanis értelemszerűen nem kellett bekurblizni, a célközönségnek pedig elsősorban azok a hölgyek számítottak, akiknek elegendő volt a mintegy 120 kilométeres hatótávolság.
Ez utóbbi egyébként még mai szemmel nézve is korrekt érték, főleg egy 100 éves járműtől.
A villanymotor a kocsi elejében található és egy kardántengely juttatja el az erejét a hátsó kerekekre, ami felett a nehéz akkumulátorok találhatók. Az Egyesült Államokban 32 év alatt mintegy 13 ezer példányban gyártott Detroit Electric 75 végsebessége hivatalosan 30 km/h, de akár a 40 km/h is benne van a pakliban.
Állóhelyzetből körülbelül 30 másodperc alatt lehet elérni a végsebességet, tehát Tesla-szerű ülésbe préselésről szó sincs. Nyomatékból viszont nincs hiány, ugyanis mint megtudtuk, a balatonfüredi rendezvény reggelén egy beindulni nem akaró benzines társát ez a kocsi vontatta el a garázsból a kiállítás helyszínére.
Kormánykereket keresve sem találunk, de természetesen nem azért, mert esetleg fejlett önvezetés lenne a négykerekű matuzsálemben. Hanem azért, mert a sofőr előtt lévő hosszú karral lehet kormányozni a kocsit, a sebességet pedig a rövidebb karral kell szabályozni.
A hazánkban akár zöld rendszámmal is felvértezhető oldtimer jelenlegi értéke mintegy 10 millió forint. Vagyis körülbelül annyi, mint egy 0 kilométeres vadonatúj elektromos autóé.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.