Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"25206cee-f87f-45bb-94bb-d48ab7c9e858","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Miután a magyar kormány nyíltan támogatja a közjogi és politikai válságot okozó Milorad Dodik boszniai szerb vezetőt, Bosznia-Hercegovinában nem bíznak már a magyar katonák pártatlan fellépésében.","shortLead":"Miután a magyar kormány nyíltan támogatja a közjogi és politikai válságot okozó Milorad Dodik boszniai szerb vezetőt...","id":"20250307_magyar-eufor-erok-kivonasa-kerelem-bosznia-europai-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25206cee-f87f-45bb-94bb-d48ab7c9e858.jpg","index":0,"item":"b6376797-ffc9-4b2d-8b57-05df0d1c25a5","keywords":null,"link":"/itthon/20250307_magyar-eufor-erok-kivonasa-kerelem-bosznia-europai-tanacs","timestamp":"2025. március. 07. 16:24","title":"Hivatalosan is kérelmezték a magyar EUFOR-erők kivonását Boszniából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"631b1659-1321-4f87-9a5d-63433a1e7205","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz elnök szerint a Belgrád ügyeibe való beavatkozás megengedhetetlen, és támogatásáról biztosította Milorad Dodikot, a bosznia-hercegovinai Szerb Köztársaság elnökét.","shortLead":"Az orosz elnök szerint a Belgrád ügyeibe való beavatkozás megengedhetetlen, és támogatásáról biztosította Milorad...","id":"20250307_Gazellatasrol-es-partnersegrol-targyalt-Putyin-es-Vucsics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/631b1659-1321-4f87-9a5d-63433a1e7205.jpg","index":0,"item":"8dcec58a-56d1-4994-bb64-af8186362a05","keywords":null,"link":"/vilag/20250307_Gazellatasrol-es-partnersegrol-targyalt-Putyin-es-Vucsics","timestamp":"2025. március. 07. 18:43","title":"Gázellátásról és partnerségről tárgyalt Vuciccsal Putyin, aki szolidáris Milorad Dodikkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Tönkreteszik-e a vámok az amerikai gazdaságot? Kilépteti-e Trump országát a NATO-ból? Mi marad egyáltalán a NATO-ból, ha nem lesz benne Amerika? Mit jelent mindez Európának? Csizmazia Gábor Amerika-kutatót Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"Tönkreteszik-e a vámok az amerikai gazdaságot? Kilépteti-e Trump országát a NATO-ból? Mi marad egyáltalán a NATO-ból...","id":"20250307_Fulke-podcast-Csizmazia-Gabor-USA-Donald-Trump-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"5bb051f4-434e-44c3-be7a-167a6394d9f8","keywords":null,"link":"/vilag/20250307_Fulke-podcast-Csizmazia-Gabor-USA-Donald-Trump-ebx","timestamp":"2025. március. 07. 18:30","title":"Mégis mi a logika Trump ámokfutásában? – Csizmazia Gábor a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","shortLead":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","id":"20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7.jpg","index":0,"item":"23ec25f9-e07d-412c-b472-0dd832f54fed","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 14:15","title":"Karácsony: Orbán nyilván nem azt akarta mondani, hogy ami jár az arab befektetőnek, az nem jár a budapestieknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fotó is készült az intézkedésről. ","shortLead":"Fotó is készült az intézkedésről. ","id":"20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602.jpg","index":0,"item":"12e6aac3-8a42-4776-86e0-b08eaa8e83ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","timestamp":"2025. március. 08. 20:57","title":"A momentumos Gelencsér Ferenc molinót rakott a Karmelita kordonjára, egy tucat rendőrt hívtak rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","shortLead":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","id":"20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43.jpg","index":0,"item":"cbe2fa14-6256-48a3-a52f-f0f03d47de4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","timestamp":"2025. március. 08. 17:09","title":"David Pressman: A magyar kormány stratégiai hibát követett el velem szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a5c737d-cd8c-44c3-8dc4-78b94536ca3e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elvesztette a kapcsolatot az AstroForge az Odin nevű űreszközével, mely egy aszteroida felé tartott volna. Úgy tűnik, a küldetés véget ért.","shortLead":"Elvesztette a kapcsolatot az AstroForge az Odin nevű űreszközével, mely egy aszteroida felé tartott volna. Úgy tűnik...","id":"20250307_astroforge-odin-szonda-elvesztes-aszteroida-banyaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a5c737d-cd8c-44c3-8dc4-78b94536ca3e.jpg","index":0,"item":"dd61502c-b2f7-4105-ab8a-0c77b1ac56d0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_astroforge-odin-szonda-elvesztes-aszteroida-banyaszat","timestamp":"2025. március. 07. 18:03","title":"Kudarcba fulladhatott az első aszteroidabányász űrmisszió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed4f4efe-8a72-4369-a15b-10d82843fc7e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Van, amit könnyebb szerelni, és van, amit nehezebb – több változást is hozott az Apple új belépőszintű mobilja.","shortLead":"Van, amit könnyebb szerelni, és van, amit nehezebb – több változást is hozott az Apple új belépőszintű mobilja.","id":"20250308_apple-iphone-16e-szetszereles-teardown-video-akkumulator-javithatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed4f4efe-8a72-4369-a15b-10d82843fc7e.jpg","index":0,"item":"e90147bd-888a-4914-bd5a-cf88aa6b5ab6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_apple-iphone-16e-szetszereles-teardown-video-akkumulator-javithatosag","timestamp":"2025. március. 08. 16:03","title":"Szétkapták az iPhone 16e-t, több meglepetés is van a hátlap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Visszafogott külső, korrekt helykínálat, komoly dinamika, nagy hatótáv, vállalható ár. Szinte minden együtt ahhoz, hogy a tisztán elektromos Niro sikeres lehessen, de vajon milyen autó a gyakorlatban?
A villanyautókat sok mindenért lehet szeretni. Ilyen például a szinte teljesen hangtalan és rezonanciamentes működés, a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás, vagy éppen a baráti üzemeltetési költség. A mérleg másik serpenyőjében azonban olyan, messze nem elhanyagolható tételek lapulnak, mint például a relatíve szerény hatótáv, a hosszú töltési idő, a nagy tömeg vagy a sokszor több tízmillió forintra rúgó vételár.
A kínálat szerencsére egyre nagyobb, így a legkisebb városi villanyautóktól kezdve egészen a hatalmas elektromos divatterepjárókig egyre többen megtalálhatják a maguk számítását. Mi most egy szinte minden tekintetben arany középutat kínáló típust, a Kia e-Nirót mutatjuk be.
László Ferenc
Nem űrhajó
Sokan azért kritizálják a villanyautókat, mert a gyártók azokat sok esetben izzadtságszagú sci-fi külsővel látják el. A Kia e-Niro nem ilyen, laikus szemmel nézve akár teljesen normál belsőégésű motoros autónak is tekinthető. Persze azért akadnak árulkodó jelek, mint például a hagyományos hűtőrács hiánya. Mivel az elektromos autóknak nincs szükségük komolyabb hűtésre, a hűtőrács helyét befedték, illetve ide került a kis kihajtható ajtó mögé került CCS-töltőaljzat.
A LED-fényszóró a két magasabb, Gold, illetve Platinum felszereltségi szintekhez jár, a frontrészt a lökhárítókba szerelt bumeráng formájú osztott nappali menetfény dobja fel. Az oldalnézet ennél már nem is lehetne konzervatívabb, az övvonal unalmasan emelkedik, a krómdíszítéseket leszámítva semmi extrát nem kapunk. A tervezők a hátsó traktust illetően sem erőltették meg magukat, az e-Niro talán még jobban bele szeretne szürkülni a hétköznapi forgalomba, mint egy Golf.
László Ferenc
Ha már Golf, az e-Niro körülbelül ugyanakkora parkolóhelyet igényel, mint az említett német kompakt, csak éppen az éppen tomboló divatterepjáró-őrület jegyében magasabb építésű annál. A 4,37 méter hosszú, és ily módon a Soul és a Sportage közé belőtt e-Niro az eltérő lökhárítók miatt hajszálnyival, konkrétan 2 centiméterrel hosszabb a hibrid társainál és hasonló mértékben magasabb is azoknál.
A 2,7 méteres tengelytávolság miatt az utastérben elöl és hátul is egész jól el lehet férni, a családi használatnak semmi akadálya. Mivel a 100 százalékban elektromos Niróban több akkumulátor található, mint a hibrid változatokban, a hátsó ülések alá rejtett telepek miatt a második sorban enyhén kisebb a fej- és lábtér. A csomagtartó 451 literes kapacitására nem lehet panaszunk, a töltéshez használt kábelek az enyhén magasra vett padló alatti rekeszben tárolhatók.
László Ferenc
Az első bőrülések jól mutatnak és inkább kényelemre, mintsem sportos oldaltartásra vannak hangolva. A kormány mögötti digitális műszeregység nem a legújabb iskolát képviseli, de a lényeges információk egyszerűen leolvashatók róla. A központi érintőkijelző az alsóbb felszereltségi szinteken 8 colos képátlójú, a jobban felszerelt autókban pedig 10,25 colos, kár, hogy 360 fokos kamerarendszer felár ellenében sem rendelhető.
Hagyományos váltó nem meglepő módon nincs, a menetirányváltó a középső lebegőkonzolon kapott helyet. Ugyanitt keresendő az ülésfűtés/hűtés, a kormányfűtés, az elektromos rögzítőfék, illetve az üzemmódváltó gombja.
László Ferenc
Hogy megy?
A kizárólag elsőkerékhajtású változatban készülő e-Niro meghajtásáról egy 204 lóerős teljesítményű, illetve 395 Nm-es villanymotor gondoskodik. Ez már így leírva sem tűnik rossznak, és az e-Niro a gyakorlatban is hozza a villanyautóktól megszokott azonnali gyorsulást. Ideális esetben alig 7,8 másodperc kell ahhoz, hogy állóhelyzetből elérjük a 100-as tempót, a 167 km/h végsebesség pedig több, mint elegendő.
Az utastérben leginkább csak a kerekek surrogását lehet hallani, alapvetően csend uralkodik, de nem mondanánk, hogy nem létezik ennél jobban hangszigetelt villanyautó. Az 1,8 tonnás tömeg nem csekély, viszont egyrészt a technika egész jól palástolja a jelentős súlyt, másrészt a prémiumgyártók nagyobb SUV-jai ennél akár 6-700 kilogrammal is nehezebbek.
Az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés kiválóan teszi a dolgát, az úthibákat jól elnyeli a rendszer és nagyobb tempó mellett sem érződik idegesnek a 17 colos kerekeken gördülő e-Niro, bár a kormányzás lehetne egy kicsit közvetlenebb. Summa summarum, a Kiának mind a hajtásláncot, mind a felfüggesztést sikerült úgy hangolnia, hogy az e-Niro tökéletes társ legyen a hétköznapokban.
László Ferenc
Hatótávolság, töltés
A mintegy 450 kilogramm tömegű és 64 kWh kapacitású akkumulátor a közepesen engedékeny európai WLTP-szabvány szerint mintegy 455 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, a szigorúbb amerikai EPA-mérés alapján pedig 375 kilométeres hatótávra lehet számítani. Mi a gyakorlatban jellemzően 400 kilométer körüli hatótávot értünk el. Sportosabb vezetési stílus mellett is megvan a 350 kilométer, ha pedig óvatosabban kezeljük a gázpedált, akkor elég lehet akár 450 kilométerenként töltőre dugni az autót.
Összehasonlításképp, akad nem is egy olyan prémium kategóriás elektromos SUV, mely alig 300-330 kilométert képes kisajtolni 90-95 kWh kapacitásból. Nem mellesleg pedig 2-2,5-szer nagyobb alapár mellett. Az e-Niro hatékonyságát jelentősen növeli a vitorlázó mód, illetve a navigációból kinyert útvonal- és domborzati adatokkal számoló prediktív energiavezérlés. A kormány mögötti fülekkel akár manuálisan is állítható az energiavisszanyerés és ezzel együtt a motorfék mértéke, takarékos módban pedig 120 km/h-ra csökken a végsebesség.
László Ferenc
Normál otthoni 230 V-os dugalj esetén akár egy napnál is tovább tarthat egy teljes töltés, vagyis ha teljesen lemerült autóval érünk haza este, akkor reggelre egész biztosan nem tudjuk 100 százalékra tölteni. 7,2 kW-os töltővel közel 10 óra egy teljes töltés, ami már egészen jónak mondható, azonban kár, hogy az e-Niro maximum 7,2 kW-ot tud felvenni AC-n, szemben például a pici Renault Zoéval, ami akár 22-t is. A töltést, illetve a hozzávetőleges töltöttségi szintet kifelé három nagy, a szélvédő alatt a műszerfalon elhelyezett LED-del jelzi az autó.
50 kW-os DC gyorstöltővel 75 perc alatt 80 százalékra tölthető a lemerült telep, 80 kW-os töltési teljesítmény esetén pedig ugyanez akár kevesebb, mint 1 óra alatt megoldható. Az autóhoz alapáron jár a 230 V-os és a Type 2 kábel, a háromfázisú fedélzeti töltő 200 ezer-, a hőszivattyú pedig 300 ezer forintba kerül.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : jól átgondolt alacsony fogyasztású hajtáslánc, remek dinamika, korrekt helykínálat és csomagtér, gyorstöltési lehetőség.
–: maximum 7,2-es AC-töltés, összkerékhajtás nem rendelhető, nincs 360 fokos kamera.
A Dél-Koreában gyártott és hazánkba csak lassan és limitált mennyiségben érkező Kia e-Niro nem hivalkodik a modern és környezettudatos hajtásláncával, inkább szerényen beleolvad a normál utcaképbe. Egy négyfős család remekül elfér benne és 400 kilométert minden további nélkül megtehet vele, és ha rendelkezésre áll a megfelelő töltő, akkor akár egy kényelmes ebéd alatt teletölthető az akkumulátora.
Végre egy olyan nem nagyzoló, hanem sokkal inkább észszerű elektromos autó, melynek kapcsán szinte alig kell kompromisszumokat kötnünk. Nem a legszebb, nem a legerősebb, nem a legnagyobb, nem a legolcsóbb, de talán a leginkább kiegyensúlyozott.
László Ferenc
Olcsónak semmiképp sem mondanánk a hazánkban állami támogatás nélkül 13 millió forintba kerülő e-Nirót, azonban ár/érték tekintetében a jelenlegi körülmények mellett nincs szégyenkezni valója ennek a zöld rendszámos Kiának. És amennyiben beérjük szerényebb hatótávval és teljesítménnyel, akkor már 11,5 millió forintért hazavezethető a 39,2 kWh-s és 136 lóerős kivitel. A garancia 7 év, illetve 150 ezer kilométer.
Házon belüli alternatíva az 58 kilométeres e-hatótávú plugin hibrid Niro a maga 10,1 millió forintos árcédulájával, a normál hibrid és ily módon zöld rendszám nélküli Niro pedig 7,8 millió forinttól indul.