szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Digitalizáció és hibridesítés. A wolfsburgiak ezen két csapásvonal mentén újították meg Európa legnépszerűbb autóját, melybe annyi újdonság került, hogy még felsorolni is nehéz őket.

A Volkswagen 1974-ben a 30-as évek Németországában kifejlesztett Bogár utódjaként dobta piacra a Golfot, melynek eddigi hét generációjából több, mint 35 millió példányt gyártottak.  

A teljesen új nyolcadik generáció viharos időszakban érkezik meg a kereskedésekbe. Akkor, amikor egyrészt tombol a SUV-őrület és a kompakt modellek nem túl népszerűek, másrészt pedig a CO2-kvóta szorongatja a gyártók torkát. És amikor éppen csak kezdjük elfeledni a dízelbotrány emlékeit.

A wolfsburgi döntéshozóknak és fejlesztőmérnököknek alaposan fel volt adva a lecke, de végülis elkészült a házifeladat, amely konkrétan így sikerült:

©

Generációs kérdés

8-as Golf ugyanarra az MQB platformra épül, mint a 7-es, ráadásul a két generáció tengelytávja is megegyezik egymással, és ha hunyorítunk egy picit, akkor a két típus alapvonalai nagyon hasonlítanak egymásra. Mégis sokkal többről van itt szó, mint egy egyszerű ráncfelvarrásról, ugyanis a nyolcadik generáció technikája az első csavartól az utolsóig, az első bittől az utolsóig megújult.

A hosszúság 2,6 centiméterrel, vagyis elhanyagolható mértékben nőtt, és az utastér méretei lényegében változatlanok maradtak. A helykínálat tekintetében középutas versenyzőnek számító új Golf 3,6 centiméterrel alacsonyabb lett, ami miatt egyrészt sportosabb benyomást kelt, másrészt a légellenállási együtthatója is javult.

©

Mivel a 0-4 éves Golffal rendelkező németek átlagéletkora meghaladja a 70 évet, a VW fiatalosabbá tette a designt. Ennek jegyében vékonyabbra, szélesebbre vették az alapáron LED-es, felár ellenében mátrix LED-es fényszórókat, és a köztük lévő hűtőrács is elvékonyodott. A legkevesebbet az oldalnézet változott, hátul pedig karcsúbbra rajzolt és jobban tagolt lámpákra lehetünk figyelmesek.

Ahogyan a korábbi generációváltásokkor, úgy a mostani esetében sem kapunk forradalmian új formát. Aki ilyemisre vágyik, az válassza inkább a futurisztikus megjelenésű ID.3 villanyautót, ami a 2020 közepéig még gyártott 7-es e-Golfot váltja a kínálatban. A csomagtartó mérete változatlanul 380 literes, lehajtott ülések esetén 1237 litert, vagyis a korábbinál 33 literrel kevesebbet tud magába nyelni a Golf.

©
©

Egy új világ

A heves érzelmek kiváltására továbbra sem alkalmas utastér minősége makulátlan, már-már Audi szintet képvisel. A felhasznált anyagok remek tapintásérzetet biztosítanak, az illesztések mindenhol pontosak és vékonyak, nyöszörgést, zörgést sehonnan sem hallani. A szériában multifunkciós kormány alaphelyzetben lineáris áttételezésű, de közvetlenebb, mint az előd esetében, a drágább Golfokban pedig már progresszív és ugyancsak direktebb, mint korábban. Az üléspozíció kellemesen alacsony, a zajszigetelés elsőosztályú és a körbetekintésre sem lehet rossz szavunk.

GTI egyelőre még nincs, de már a 130-150 lóerős Golfok szerpentineken terelgetése is egész korrekt élmény. Ebben az opcionálisan adaptív futómű is remek társunk, bár megjegyzendő, hogy rossz minőségű utakkal nem találkoztunk a portugáliai menetpróba során.

©

A kormány mögötti digitális műszeregység alapáras, a rajta megjelenített grafika nemcsak jó felbontású, hanem egyben ízléses is. Tudnánk mondani néhány olyan márkát, melynek akár 3-4-szer drágább modelljei is megirigyelhetnék ezt a színvonalat. A műszerfal közepén lévő érintőpanel 8,25 colos, illetve kérésre 10,25 colos képátlójú, és a felhasználói felület itt is nagyon rendben van. Az Android Auto és az Apple CarPlay támogatása természetesen adott, sőt utóbbi rendszert már vezeték nélküli módban is használhatjuk.

A hőmérsékletet és a hangerőt a központi képernyő alatti vékony érintőfelületek simogatásával, illetve koppintásával lehet szabályozni. Az ódivatú tekerős megoldás talán célravezetőbb lenne, de a VW által prezentált high-tech kezelőszervvel is meg lehet békélni. Érdekesség, hogy amennyiben két ujjal koppintunk a hőmérséklet-szabályzó felületre, akkor arra bekapcsol az ülésfűtés, illetve újdonság, hogy a tetőablak mozgatását is érintésérzékeny felületen lévő ujjcsúsztatással lehet megoldani.

©

Ért a szóból

A Mercedes-féle MBUX mintájára hangutasításokkal is kezelhető az autó. A "Hello Volkswagen" parancsszóra felébred a digitális asszisztens és olyan szavakat vár tőlünk, mint például "fázom", "hallgatnám a kedvenc zenéimet", vagy "hol a legközelebbi benzinkút?". Tapasztalataink szerint a rendszer egész jó hatásfokkal dolgozik, de magyarul sajnos nem tud.

Ezenkívül az Amazon asszisztense, Alexa is beköltözött az infotainment rendszerbe, így nemcsak a naptárunkba vihetők be új bejegyzések parancsszóra, hanem akár az okosotthonunkat is vezérelhetjük a segítségével. "Alexa, emeld a lakás hőfokát 22 Celsius fokra!" - és amíg hazaérünk, felmelegszik az otthonunk. Nem mellesleg a kocsi klímája 3-zónás.

©

Az új Golf a beépített eSIM-nek köszönhetően mindig online, így például távolról elérhetők az adatai és persze a webes rádiók megszólaltatása sem okoz gondot neki. Megújult a kulcs, és mostantól akár az okostelefonunk is használható a kocsi nyitására/zárására/indításra, ami főleg akkor jön jól, ha többen használnak osztott módon egy autót.

A remek felbontású HUD a szélvédőre vetít, a Dynaudio hifit pedig 480 W-os remek Harman Kardon rendszerre cserélték. A We upgrade szolgáltatás lényege, hogy egy viszonylag fapadosan megvásárolt autóba később utólagosan is meg lehet vásárolni egyes extrákat, vagyis felár ellenében a VW aktiválja nekünk például a távfény-asszisztenst, az adaptív tempomatot, vagy a hangvezérlést. Érkezőben továbbá a We deliver, ami egy a Volvóéhoz hasonló, az autónk csomagtartóját csomagátvételi helyként használó kézbesítési szolgáltatás.

A hab a tortán a Car2X funkció. Ennek lényege, hogy az elöl haladó Golf a mögötte 800 méteres távolságon belül haladó, hasonló képességű autók számára közlekedési és egyéb információkat közöl valós időben. A biztonságot növelő fejlesztés érdekes módon nem a manapság oly divatos és szárnyait bontogató 5G-t, hanem wifi-p technológiát használ adatátvitelre.

©

Motorok, váltók

Az 1 literes 3 hengeres TSI benzinmotor 90 és 110, az 1,5 literes 4 hengeres TSI egység pedig 130 és 150 lóerős változatban készül, és a későbbiekben érkezik egy 130 lóerős gázos TGI kivitel is. A váltó kézi és automata is lehet.

A szigorodó környezetvédelmi előírások miatt kapásból ötféle hibrid bukkant fel a kínálatban. Az 1-1,5 literes benzinmotorra épülő 48 V-os eTSI lágyhibridek 110, 130, illetve 150 lóerős változatban készülnek, kizárólag automataváltóval. A 4 hengeres lágyhibrid hengerlekapcsolással és vitorlázással csökkenti a fogyasztást, az automatika 40 és 160 km/h sebesség között bármikor bátran leállítja a motort.

©

Az eHybrid nevet kapott és hazánkban zöld rendszámozható plugin hibridekben egy 1,4 literes benzinmotor és egy 8,7-ről 13 kWh-ra növelt kapacitású akkumulátor található. A gyengébb 204, az erősebb 245 lóerős.

Az 1,6 literes dízel nyugdíjba vonult, a 115 és 150 lóerős verzióban elérhető 2 literes TDI fogyasztását 17 százalékkal csökkentették, és a későbbiekben érkezik a 190 lóerős GTD is, csakúgy, mint a 300 lóerő körüli GTI, GTI TCR és R. Utóbbi alapáron összkerekes lesz, de felár ellenében a gyengébb Golfok is elérhetők lesznek négykerékhajtással.

©

A hatfokozatú kéziváltó teljesen új fejlesztés, csökkentették a belső súrlódását és tapasztalataink szerint élmény vele a sebességváltás. A hétfokozatú duplakuplungos DSG automataváltó mostantól Shift by Wire rendszerű, az apró váltókar az új Porschékból lehet ismerős. A 60 kilométeres e-hatótávú plugin hibridek DSG-je hatfokozatú.

Furcsa, hogy a gépháztető nem teleszkópos, hanem kitámasztós, noha az új Octaviában az előbbi található. A VW szerint ez a gyalogosbiztonság növelése miatt van így, amit nem teljesen értünk, illetve akkor ezen gondolatmenet alapján az Octavia kevésbé biztonságosnak tűnhet. Továbbá a kipufogóvégek hamisak, de ezen ma már meg sem lepődünk.

©

Felszereltségek, kivitelek

A Trendline, Comfortline és a Highline szintek megszűntek. A fapados kivitel mostantól egyszerűen Golf névre hallgat, de hazánkban nem lesz kapható. Itthon a Life a belépőszint, ami felett a Style és a sportos R-Line található. Az alapfelszereltség igen magas, többek közt a teljes LED-es világításért, a keyless go rendszerért, a digitális műszeregységért, a sávtartóért és az automata klímáért sem kell felárat fizetni.

A Golf első körben csak és kizárólag ötajtós változatban készül, az alig keresett háromajtós kivitel megszűnt. A 8-as Golfból nem gyártanak már praktikus Sportsvan verziót, mint ahogy kabriót sem. Aki nyitott tetős VW-ra vágyik, az jelenleg egyedül egy kabrió SUV-ot vásárolhat a gyártótól, a T-Roc "személyében". És hogy azért egy jó hírrel is szolgáljunk: 2020 végén érkezik a nagy puttonyos új kombi Golf.

©

Konklúzió, árak

+ : frissített design, remek minőség, csúcstechnológiájú fedélzeti elektronika, modern motorok és váltók, széles hibrid választék, gazdag alapfelszereltség.

: a kombira várni kell, a helykínálat és csomagtér nem nőtt, magas alapár.

A 8-as Golf fejlesztésébe apait-anyait beleadtak a Volkswagennél – és 1,8 milliárd eurót is. A méret szinte egyáltalán nem, a design pedig csak az éppen szükséges mértékben változott, ellenben az informatikát és a motorokat érintő fejlesztések elképesztően komolyak. Utóbbi lendülettel persze akár a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönthették volna Wolfsburgban, de erre szerencsére nem került sor: az új Golf nemcsak egy technológiai erőfitogtatás, hanem egy hagyományos autóként is remekül élvezhető termék.

Das Auto – ahogy a németek mondják. Lehet, hogy létezik a 8-as Golfnál kicsit izgalmasabb, sportosabb vagy szebb rivális, de ezek egyike sem olyan kerek történet, mint az új kompakt VW.

Csodák persze nincsenek, így a csak néhány apróbb kifogásolni valóval rendelkező új Golfnak alaposan megkérik az árát. A hivatalos hazai árak egyelőre ugyan még ismeretlenek, de a magyar webes konfigurátorba várhatóan januárban bekerülő modell alapára információink szerint valamivel 7 millió forint felett fog alakulni. Az első autók előreláthatólag a tavasz elején érkeznek meg Magyarországra.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Amerikai csillagászok megtalálták a második olyan exobolygót, amelynek nincsenek felhői

Amerikai csillagászok megtalálták a második olyan exobolygót, amelynek nincsenek felhői

Kézilabda-vb: újabb győzelem után negyeddöntős a magyar válogatott

Kézilabda-vb: újabb győzelem után negyeddöntős a magyar válogatott

Másfél évig fogják felújítani a Blaha Lujza teret, eltűnnek a parkolók

Másfél évig fogják felújítani a Blaha Lujza teret, eltűnnek a parkolók