szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A legutóbbi nagy leállást péntekre a General Motors jelentette be.

A Chevrolet, a GMC, a Cadillac és a Buick anyavállalata, a General Motors közölte, hogy a globális chiphiány miatt nyolc észak-amerikai gyárában ideiglenesen leállítja a termelést. Négy USA-beli üzemét érinti a leállás, és a mexikói és kanadai gyáraikban is szünet lesz néhány hétig. Ez a második alkalom, hogy a GM-nek ideiglenes leállásokat kellett bejelentenie a chiphiány miatt. Az autógyártó, amely Észak-Amerikában a legnagyobb, korábban áprilisban volt két hétig üresjáratban.

Természetesen a GM mellett gyakorlatilag minden autógyártónak le kellett már állnia, beleértve a Volkswagent, a Fordot és a Toyotát is, amelynek termelését 40 százalékkal kénytelenek csökkenteni szeptemberben. Még a Teslának is, amely jóval kevesebb járművet gyárt, mint a legtöbb riválisa azt mondja, hogy át kell írnia járművei szoftvereit, hogy támogassa az alternatív chipeket. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója kijelentette, hogy „a globális chiphiány továbbra is elég súlyos mértékű”. A helyzet annyira súlyos esetükben is, hogy a shanghaji gyár augusztusban kényszerszünetet tartott – tudta meg saját forrásai alapján a Bloomberg. A leállás elsősorban a Model Y termelését érintette és időközben sikerült helyreállítani a gyártási folyamatokat.

Európa is szenved az autóipari alapanyagok, különösen a mikrochipek hiánya miatt. Az ellátási gondok miatt az utóbbi hetekben számos németországi autógyártó és autóipari beszállító visszafogta a termelést, így például az Audi több üzemében a magas rendelésállomány ellenére meghosszabbították a nyári leállást, és szeptemberre is rövidített munkaidőre jelentettek be több ezer dolgozót.

A magyarországi autógyárak közül leállt a Daimler kecskeméti üzeme egy hétre, miután már leállították a termelést a brémai üzemben, valamint a singelfingeni üzem egyes részlegeinél. A kecskeméti Mercedes-gyárban idén januárban, majd áprilisban és legutóbb július végén volt már egy-egy mostanihoz hasonló leállás. A Magyar Suzuki Zrt. autógyára idén júliusban részlegesen leállt a termeléssel, egy ideig egy műszakban dolgoztak az esztergomi üzemben a félvezetők hiánya miatt, augusztusban viszont teljesen szünetelt a termelés az éves karbantartási munkák miatt, most pedig szeptember 6-tól 18-ig szünetel a termelés.

A müncheni ifo gazdaságkutató intézet autógyártók és beszállítóik üzleti hangulatát kifejező mutató értéke augusztusban 28,8 pontra süllyedt a júliusi 56,4 pontról. A mutató értéke így egy hónap alatt csaknem megfeleződött, ami azt mutatja, hogy az autóipar "szenved" az alapanyagok, különösen a mikrocsipek hiánya miatt – emelte ki az ifo közleményében Oliver Falck, az intézet elemzője. Ezek az ingadozások az autóipar egészét átható "mély szerkezeti változást tükrözik" – mondta a szakértő.

Ugyanakkor a mikrochipek hiánya csak átmeneti jelenség – idézték a német lapok a napokban Robert Holzmannt, az Európai Központi Bank Általános Tanácsának osztrák tagját, az Osztrák Nemzeti Bank elnökét, aki szerint az erős kereslet hatására indított beruházások révén "mint mindig az ilyen helyzetekben, egy év múlva valószínűleg már túlkínálat lesz a chipekből".

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!