7 ülés és zöld rendszám: kipróbáltuk a teljesen új VW Multivant
A T7-es Multivan teljesen levetkőzte elődei haszonjárműves mivoltát, minden korábbinál áramvonalasabb és pratkikusabb lett, plugin hibrid hajtásának köszönhetően pedig akár 50 kilométert is képes megtenni tisztán elektromosan.
A Volkswagen 2003-ban dobta piacra a Transporter/Multivan széria ötödik generációját, a T5-öt. Ennek első faceliftje T5.2 néven 2009-ben mutatkozott be, majd pedig 2015-ben feltűnt a színen a második komolyabb ráncfelvarrást követően T6 névre keresztelt változat.
A típust legutóbb tavaly előtt módosították, amikor is megérkezett a T6.1, idén nyáron pedig lehullott a lepel az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult T7-es generációról, amelyet mi Frankfurt környékén próbáltunk ki.
Mint egy nagy Golf
Rögtön az elején tisztáznunk kell, hogy a T7-es Multivan már nem egy haszonjármű alapokra épülő személyautó, hanem egy nagyra nőtt hamisítatlan személyautó. Mondhatni egyterű, bár ez a kategória mostanság nem túl népszerű, olyannyira, hogy az ilyen besorolású VW Sharan lényegében már csak vegetál a piacon.
Hivatalosan ugyan nincs kimondva, mindenesetre tényként kezelhető, hogy az új Multivan lényegében a Sharan utódja is egyben. A T7 ugyanarra az MQB platformra épül, mint a Golf, a Passat vagy a Tiguan, vagyis hiába olyan első és még sokadik blikkre is, mint egy kisbusz, mégis sokkal inkább normál személyautónak tekinthető.
A haszonjármű géneket felvonultató T6.1 továbbra is a kínálatban marad, vagyis csak a személyszállító Multivan kivitel lett átállítva T7-re. A Transporter esetében várni kell a generációváltásra, egészen addig, amíg el nem készül a Forddal közösen fejlesztett vadonatúj nekifutás.
Az új Multivan esetében nagyon ráfeküdtek a fogyasztás csökkentésére, ennek jegyében 7 centiméterrel csökkent a magasság, rendkívül áramvonalasra faragták a frontrészt, hátul pedig egy méretes szárny gondoskodik arról, hogy az aerodinamika a lehető legoptimálisabban alakuljon.
Nagyobb és egyben kisebb
A 3-3,4 méteres tengelytávú előddel ellentétben a T7 csak egyetlen, 3,12 méteres tengelytávval készül, de továbbra is létezik belőle alap-, illetve nyújtott változat. Az alapmodell 8 centiméterrel hosszabb, a nyújtott kivitel viszont 13 centiméterrel rövidebb lett.
A sofőr üléspozíciója némileg alacsonyabbra került, ez azonban maximum akkor tűnhet fel, ha egyenesen egy T6.1-esből ülünk át a T7-esbe. Az viszont azonnal átjön, hogy a műszerfal a 8-as Golfból érkezett, annak minden előnyével és hátrányával.
A 10,25 colos digitális műszeregység és a 10 colos érintőképernyő egyaránt remek felbontású, viszont a szoftver sokszor még mindig igen lassú, és nem kevés megszokást igényel a hőmérséklet és a hangerő érintőfelületes kezelése.
Az A-oszlopban lévő kis üvegfelület javítja a kilátást, a rögzítőfék elektromos kivitelű, hagyományos váltókar helyett pedig csak egy kis PRND kapcsolót kapunk a kormánytól jobbra. Érdekesség, hogy utóbbi nem a legújabb érintőpaneles, hanem az eggyel korábbi nyomógombos generációból való. A 14 hangszórós Harman Kardon rendszer remekül szól, a hatalmas légtérnek köszönhetően élmény a hifi hallgatása.
Említést érdemel továbbá az intelligens mátrix-LED fényszóró, a szélvédőre vetítő HUD, az USB-C portok, a vezeték nélküli mobiltöltő és a megannyi kisebb-nagyobb tárolórekesz.
Az opcionális első AGR ülések rendkívül kényelmesek, memóriásak és még masszírozni is képesek. A második sorban kettő, a harmadikban három ülést kapunk, utóbbiak közül a középső minimálisan keskenyebb a többinél, de még így is korrekt méretű.
A padló teljesen sík és az új sínrendszernek köszönhetően gyerekjáték egyszerűségű a 25 százalékkal könnyebbé vált ülések kivétele, forgatása, visszahelyezése, illetve mozgatása. A középső sínen szabadon tologatható konzolból két kis asztalka hajtható ki és hasonló alkalmatosságot az első ülések hátáról is fel lehet hajtani.
Érdekesség, hogy nemcsak az első, hanem a kivehető hátsó ülések is fűthetők.
Alapáras a két tolóajtó, melyeken keresztül kényelmesen szállhatunk be és ki. A jobban felszerelt példányok ajtaja elektromos mozgatású és akár egyszerű láblendítéssel is megoldható a nyitásuk, csukásuk. Ugyancsak elektromosan nyílik fel a hatalmas csomagtérajtó.
Az alapmodell esetében 7 ülés mögött 469 literes, vagyis a korábbiaknál kisebb a csomagtér, mely az ülések kiszerelésével 1844, illetve 3672 literesre bővíthető. A nyújtott kivitel puttonya rendre 763, 2171, illetve 4005 literes. Vontatmányunk maximum 2 tonnás lehet, ami visszalépés a korábbi 2,5 tonnához képest.
Tényleg személyautó
Az új Multivan nemcsak az alapokat adó platform és a műszerfal miatt tekinthető személyautónak, hanem vezetés tekintetében is. A tömegközéppont alacsonyabbra került, a futómű kiválóan teszi a dolgát, semmi sem nyiszog-nyeszeg, itt bizony nincs semmilyen haszonjárműves szekunder szégyenérzet.
Az 1,5 literes 4 hengeres alap benzinmotor 136 lóereje, illetve 220 Nm-es nyomatéka tapasztalataink szerint kevés a méretes és még a 200 kilogrammos fogyókúrát követően is közel 2 tonnás T7 mozgatásához. A 0-100-at 13,5 másodperc alatt lehet letudni, a végsebesség 182 km/h.
A Multivanhez vélhetően sokkal jobban passzol a 150 lóerős 2 literes dízelmotor, ezt a verziót azonban még nem tudtuk kipróbálni, ugyanis csak jövőre kezdődik meg a gyártása. A 2 literes benzines kivitel 204 lóereje és 320 Nm-es nyomatéka már elég az előzések biztonságosan gyors abszolválásához, a mai üzemanyagárak ismeretében viszont nem szívesen tankolnánk ezt a 9,4 másodperces 0-100-as szintidejű, 200-as végsebességű verziót.
A típus most először rendelhető plugin hibrid hajtással. A Magyarországon zöld rendszámmal felvértezhető T7-es orrában egy 1,4 literes 4 hengeres benzines egység rejtőzik, melynek 150 lóerejét 116 lóerővel egészíti ki egy kis villanymotor. A 218 lóerős összteljesítményű, illetve 350 Nm-es nyomatékú PHEV nettó 10,4 kWh kapacitású akkumulátora 50 kilométeres villanyhatótávot tesz lehetővé.
Elektromos módban maximum 130-cal tudunk csendben suhanni, a végsebesség 190 km/h. A 2,1 tonnát meghaladó tömeg vezetés közben nem igazán érezhető, a menetdinamikáról viszont sok mindent elárul, hogy 0-ról 100-ra 2,2 másodperccel lomhábban gyorsít a PHEV, mint a 2 literes benzines társa. A benzintank 45 literes, szemben a normál változatok 60 literes tartályával.
Manuális váltó nincs a kínálatban, az összes Multivant automata váltóval szerelik. Utóbbi a plugin hibridben hat-, a többiben hét fokozattal rendelkezik.
Érkezőben továbbá a tisztán elektromos ID. Buzz, mely jövőre debütáló újdonság 4,7 méteres hossza révén kisebb lesz a Multivannél, 60-100 kWh kapacitású akkumulátora pedig várhatóan 300-500 kilométeres WLTP-hatótávot fog biztosítani.
Konklúzió, árak
+ : személyautós életérzés, általánosan remek minőség, kiválóan variálható utastér, plugin hibrid hajtás, fejlett technika. –: az alapmodell csomagtartója lehetne nagyobb, romlott a vontatási képesség, a dízelre és az elektromosra még várni kell. |
Nagycsaládosok álomautója, a tárgyalóbuszok új etalonja lehet a teljesen megújult Volkswagen Multivan. A típus most először ténylegesen egy nagyra nőtt személyautó, és nem egy polgári modellé szelídített haszonjármű.
Praktikum fronton egyszerűen verhetetlen a T7, az utastér hatalmas és könnyen variálható - ilyen produkcióra egyetlen SUV sem képes.
Információink szerint az új Multivan alapára 13 millió forint lesz, a nyújtott változat felára 700 ezer forint. A jól felszerelt, Style kivitelű plugin hibridért minimum 23,4 millió forintot kérnek el, a 2 literes benzines verzió ennél mintegy 1,1 millió forinttal lesz kedvezőbb árú. Viszonyításképp, a 204 lóerős T6.1-es Multivan 22,8 millió forintba kerül.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.