Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4fe1f913-34f7-4046-9740-6f90a971ff38","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Számtalan tévhit forog közszájon még mindig a klímaberendezésekről, ami miatt sokan elzárkóznak attól, hogy ezt a megoldást válasszák, legyen szó akár hűtésről, akár fűtésről. Ezeket a rossz beidegződéseket vesszük sorra és oszlatjuk el cikkünkben.","shortLead":"Számtalan tévhit forog közszájon még mindig a klímaberendezésekről, ami miatt sokan elzárkóznak attól, hogy ezt...","id":"20241125_Makacs-berogzodesek-klima-eon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fe1f913-34f7-4046-9740-6f90a971ff38.jpg","index":0,"item":"75cc51c2-b067-4c40-ad65-fdf016be946f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241125_Makacs-berogzodesek-klima-eon","timestamp":"2024. december. 21. 15:30","title":"Drága, felesleges és mind ugyanazt tudja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés problémákkal küzd.","shortLead":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés...","id":"20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b.jpg","index":0,"item":"699d7a27-2956-4c32-acb3-7b775a7abb46","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","timestamp":"2024. december. 21. 19:31","title":"Jobban vannak a zágrábi iskolai késelés sérültjei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9c8dac-4f05-44a7-893a-683d7ea1fca8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar kormányfő szívesen adja elő, hogy diplomáciai közvetítő Oroszország és Ukrajna között, ám a két napja tartott EU-csúcson bebizonyította, hogy a szerep nem több politikai PR-akciónál. Így értékeli a brüsszeli tudósító, Oliver Grimm, aki azt is megjegyzi, hogy a politikus a háború kezdete óta nem lankad: folyamatosan a béke szükségességét hangoztatja.","shortLead":"A magyar kormányfő szívesen adja elő, hogy diplomáciai közvetítő Oroszország és Ukrajna között, ám a két napja tartott...","id":"20241221_Die-Presse-Orban-beketeremto-eu-ukrajna-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9c8dac-4f05-44a7-893a-683d7ea1fca8.jpg","index":0,"item":"367245dc-d08c-41c2-a26c-56413677431a","keywords":null,"link":"/360/20241221_Die-Presse-Orban-beketeremto-eu-ukrajna-oroszorszag","timestamp":"2024. december. 21. 08:59","title":"Die Presse-kommentár: Orbán, a gyengécske béketeremtő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c951aae9-827a-44d1-bafd-50a1520fd468","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Lang Ádám öt és fél év után távozhat Ciprusról, ahol az idei szezonban alig kapott lehetőséget, így az ősszel már Marco Rossi sem küldött neki válogatott meghívót.","shortLead":"Lang Ádám öt és fél év után távozhat Ciprusról, ahol az idei szezonban alig kapott lehetőséget, így az ősszel már Marco...","id":"20241222_lang-adam-omonia-nicosia-nb-i-magyar-valogatott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c951aae9-827a-44d1-bafd-50a1520fd468.jpg","index":0,"item":"1f48e48d-bc14-4d48-b8b1-c8276b978d1a","keywords":null,"link":"/sport/20241222_lang-adam-omonia-nicosia-nb-i-magyar-valogatott","timestamp":"2024. december. 22. 10:25","title":"Kiszorult ciprusi csapatából, hazaigazolhat a válogatott korábbi alapembere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9109de22-ba65-47d4-9a85-afec426c82a4","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"A következő években nagyot nőhet a magyarországi biogáztermelés, amire már készül az egyelőre nem nyilvános akcióterv. A számítások szerint a támogatás nem kerülne sokba és gyorsan megtérülne, az időjárásfüggő megújulóenergia-termelés kiegészítéseként is hasznos volna.","shortLead":"A következő években nagyot nőhet a magyarországi biogáztermelés, amire már készül az egyelőre nem nyilvános akcióterv...","id":"20241221_fenntarthato-fejlodes-biogaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9109de22-ba65-47d4-9a85-afec426c82a4.jpg","index":0,"item":"3ccaa403-fea3-4f13-917f-d9e096f16ab7","keywords":null,"link":"/360/20241221_fenntarthato-fejlodes-biogaz","timestamp":"2024. december. 21. 11:00","title":"Ma még elhanyagolt környezetbarát lehetőség a biogáz, pedig kis befektetéssel nagy hasznot hoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az ország leggazdagabb embere a bankvezetésbe nem szól bele, de a felesége karácsony első napján már beengedi a konyhába, és Londonba is elmehetnek magángéppel. Az országgyűlés elfogadta a 2025-ös költségvetést és megszavazta a Pénzügyminisztérium megszüntetését. Varga Mihály búcsúzóul még megtrükközte az államadósságcsökkentést. <strong>Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.</strong>","shortLead":"Az ország leggazdagabb embere a bankvezetésbe nem szól bele, de a felesége karácsony első napján már beengedi...","id":"20241222_Es-akkor-Meszaros-Lorinc-megtalalta-a-helyet-a-konyhaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"9bdee563-f5ca-4fb2-afb9-87ca72c6c6d1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_Es-akkor-Meszaros-Lorinc-megtalalta-a-helyet-a-konyhaban","timestamp":"2024. december. 22. 07:00","title":"És akkor Mészáros Lőrinc megtalálta a helyét a konyhában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c49af300-2ee7-4a4c-b59b-c040c403816b","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"kkv","description":"Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.","shortLead":"Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani...","id":"20241222_mayer-szorp-cegportre-lekvar-szirup-premium-elelmiszer-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c49af300-2ee7-4a4c-b59b-c040c403816b.jpg","index":0,"item":"76c2beb5-7efb-440f-8413-ebd08cb2aec6","keywords":null,"link":"/kkv/20241222_mayer-szorp-cegportre-lekvar-szirup-premium-elelmiszer-ebx","timestamp":"2024. december. 22. 20:00","title":"\"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni\": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cddb0420-8f50-475f-987c-86d855735c58","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Mi közös lehet egy kézművescsempe-gyártóban és egy natúrborászban azon kívül, hogy vidékiek? Hogyan lehet belőlük közösséget kovácsolni, egyáltalán mi szükségük van rá? Petrik Ida közgazdásszal, a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség alapítójával beszélgettünk, aki idén megkapta a Green Brands Év Zöld Személyisége díjat.","shortLead":"Mi közös lehet egy kézművescsempe-gyártóban és egy natúrborászban azon kívül, hogy vidékiek? Hogyan lehet belőlük...","id":"20241221_petrik-ida-interju-modern-es-stilusos-videki-uzleti-kozosseg-ev-zold-szemelyisege-2024-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cddb0420-8f50-475f-987c-86d855735c58.jpg","index":0,"item":"d85b4b59-4fba-44d4-93cc-dea9559e5492","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_petrik-ida-interju-modern-es-stilusos-videki-uzleti-kozosseg-ev-zold-szemelyisege-2024-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 21. 14:30","title":"Hogyan lesz a stílusos vidékiségből fenntartható közösség? - interjú Petrik Idával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz dolog az árral szemben úszni, de néha érdemes megpróbálni. A dübörgő SUV-őrület kellős közepén megpróbáljuk más útra terelni a vásárlás előtt állókat.
Magyarország legnagyobb példányszámban értékesített új autója a Suzuki Vitara, ami abszolút értelemben véve egy remek autó, de mégis csak egy divatterepjáró kategóriás termék. Nem is olyan régen még ugyanezen gyártó Swift modellje és egyéb, úgymond hétköznapi személyautók uralták az eladási listákat, de aztán kitört a SUV-őrület (Sport Utility Vechicle), és azóta azok is ilyen emelt magasságú kocsik után érdeklődnek a kereskedésekben, akiknek csak halvány fogalmuk van a kategóriáról.
A gyártók persze maximálisan kielégítik a vásárlói igényeket, így ma már szinte minden méretkategóriában vásárolhatunk terepjárós külcsínű autót, legyen szó a 4 méter alatti kategóriáról, vagy akár az 5 méter feletti dinoszauruszokról. Ha ez kell a tömegeknek, akkor a gyártók ezt tolják nekik, attól függetlenül, hogy az a tömegeknek ténylegesen jó, vagy esetleg csak jónak vélt. Nehéz ma a SUV-ok ellen beszélni, a feladat körülbelül olyan, mintha egy iPhone-hívőt kellene a droidosság előnyeiről meggyőznünk. Egy próbát azért megér.
László Ferenc
Vezetési élmény Egy úgymond normál szedánhoz vagy kombihoz képest a SUV-ok leginkább vezetési élmény tekintetében véreznek el. Enyhén túlzó hasonlattal élve, olyan vezetni őket, mintha gólyalábon indulnánk futni. És ez egészen addig fel sem tűnik, amíg csak egy SUV-ot próbálunk ki önmagában, és nem hasonlítjuk össze az általa felkínált vezetési élményt egy hasonló kategóriás normál személyautóéval.
Erre persze sokan egyszerűen csak legyintenek, hogy mit nekem vezetési élmény, én csak egy jól használható közlekedési eszközt szeretnék, és pont. Megtehetik, de azt azért látni kell, hogy az elektromos autózás és a teljesen autonóm járművek hamarosan, akár már néhány éven belül teljesen átalakítják majd a hagyományos értelemben vett autózást. És amikor ez bekövetkezik, akkor már késő lesz azon sajnálkozni, hogy a még kormánnyal és pedálokkal ékesített régivágású autózás utolsó éveit egy nagy és nehéz, vacak SUV-ban fecséreltük el.
László Ferenc
Biztonságos Sokan azért választanak egy hatalmas divatterepjárót, mert az sokkal biztonságosabb a többi autónál. Tény, hogy ha egy 2,5 tonnás monstrum és egy 1 tonnás városi kisautó frontálisan randevúzik egymással, akkor az előbbi lesz nyerésben. De érdemes belegondolni abba, hogy ha nem egy 2500 kilogrammos négykerekű óriást dirigálunk, hanem egy sokkal könnyebb járművet, akkor a rövidebb fékút miatt a baleset talán meg sem történik.
Száraz aszfalton még nem olyan nagy a különbség, de csúszós úton lehet bármilyen jó a nehéz SUV fékje és gumija, ott még garantáltan nagy sebességgel fog gurulni, ahol a könnyebb személyautó már rég megállt.
Egy hölgy ismerős nemrégiben azért cserélte le az A-osztályos Mercedesét, mert annak "kanyarban kitör a fara és nem biztonságos". Az új autó egy stuttgarti SUV lett, melynek tömege másfélszer haladja meg az elődjéét, arról nem is beszélve, hogy ez a jelentősen nagyobb tömeg az emelt felépítmény miatt sokkal magasabban utazik. Menetstabilizátor ide, egyéb csodatechnikák oda, a gigantikus terepjáró kanyargós úton messze nem viselkedik olyan jól, mint egy akármilyen konzervatívabb személyautó.
László Ferenc
Jobban kilátni A divatterepjárókat sokan azért szeretik, mert magasan ülnek bennük, és onnan fentről jobban rálátnak a forgalomra. Ez mindenképpen így van, de ez főleg addig volt előny, amíg kevés SUV volt, és belőlük messzire el lehetett látni a szedánok és kombik tengere felett. Most viszont, hogy már szinte mindenki SUV-okban gólyalábazik magasan, megint mindenki egy szinten szívja a benzingőzt. Ez az előny tehát szertefoszlani látszik, az viszont tény, hogy aki nem ül fel magasra, hátrányba kerül. De nehogy már egyesek emiatt kényszerüljenek fel a hokedlire.
Kényelmesebb beszállni Van az a korosztály, melynek tagjainak ténylegesen nehezére esik beülni egy mélyen lévő ülésekkel felvértezett normál személyautóba, és onnan a kiszállás is hasonlóan körülményes. Ellenben nem valószínű, hogy a divatterepjárókat vásárló mainstrem réteg tömegesen derékfájós idősekből tevődne össze. Ha az edzőteremben megy a súlyok emelgetése, akkor vélhetően nemcsak egy szupermagas terepjáróba sikerül fájdalmak nélkül be- és kiszállni.
László Ferenc
Térkínálat Első blikkre mindegyik SUV nagynak, vagy legalábbis az átlagnál nagyobbnak tűnik, ez viszont nem feltétlenül egyenesen arányos a beltér méretével. Természetesen akadnak kivételek, de a divaterepjárók sokszor csak alig nagyobbak belül az alapjukat képező személyautóknál, és variálhatóság terén sem számíthatunk az egyterűek esetében megszokott lehetőségekre. Apropó egyterűek: ma már szinte senki sem vesz ilyen autókat, mert azok ugyebár nem divatosak többé, legyenek bármennyire is praktikusak, például a szabadon variálható utasterük, kivehető üléseik révén.
És mi a helyzet a csomagtartóval? Nos, vegyünk egy konkrét példát: a vadonatúj Mazda CX-5 alaphelyzetben 506 literes, kibővítve pedig 1620 literes csomagtartóval rendelkezik, a hozzá legközelebb álló kombi Mazda 6-os pedig 522-1648 literrel pakolható. A kombi Merci E-osztály 640 literénél ugyan nagyobb a GLE 690 litere, de valljuk be őszintén, ezért a 8 százalék többletért megéri inkább egy 1890 helyett 2175 kilogrammos hegyomlást vásárolni? És mindennap araszolni vele a dugókban.
László Ferenc
Divatos Tény, hogy aki ma abszolút trendi módon szeretne közlekedni, az SUV-ot vásárol. Hiszen mégis csak hogy venné ki magát, ha a szomszéd Jocinak és a másik szomszéd Jucinak is menő terepjárója van, akkor nekünk nem ilyen járgányunk parkol a ház előtt. Aki az alapján vásárol autót, hogy majd az alapján fogják megítélni őt az ismerősei, az nyugodtan vásároljon SUV-ot. Végül is egy időben a csótányroppantónak és tevepatának csúfolt lábbelik is divatosak voltak. De szerencsére aztán gyorsan eltűntek a süllyesztőben.
Nem tudni, hogy mi lesz a SUV-ok jövője, de sanszos, hogy néhány év, vagy évtized múlva egy Alfa Romeo Giuliát sokkal többen meg fognak nézni, mint egy Alfa Romeo Stelviót. Pedig ez utóbbi "telekjáró" még a szebbik fajtából való.
László Ferenc
Kell a rossz utakra Magyarországon közismerten igen ramaty állapotban vannak a közutak, melyre azonban nem a SUV-ok térnyerése, hanem az utak felújítása lenne a megoldás (ami persze nem rajtunk, sofőrökön múlik). Többek közt már csak amiatt is, mert ahol olyan rossz minőségű az út, hogy esetleg elkelne a divatterepesek emelt magassága, ott már rég nem a hasmagasság, hanem a 18-22 colos szuperperes gumikkal ékesített, sérülékeny könnyűfémfelnik jelentik a leggyengébb láncszemet. És ugyebár elég kevés olyan új SUV-ot helyeznek forgalomba hazánkban, melyen 15-16 colos kerekek lennének.
Félreértés ne essék: az igazi terepjárókat, mint célszerszámokat továbbra is szeretjük, csak az a bizonyos "divat" szó ne legyen ott a nevükben.
László Ferenc
Sportos Akik nem állítólagos Lada Niva kvalitásokkal ámítják magukat hőn szeretett SUV-uk esetében, azok sok esetben hajlamosak egy sportkocsit belelátni a terepjárójukba. Ültetett kasztni, ami még így is olyan magas, hogy két fekvőrendőr elfér alatta, nagy spojlerek, mert azok szépek, és 500-600 lóerős motor, mert az kell azért, hogy a SUV így már legalább úgy viselkedjen, mint egy 300 lóerős szedán. A kőkemény futóművű, durrogó kipufogós sport-SUV-ok az értelmetlenség igazi csimborasszói.
4WD, környezettudatosság A négykerékhajtás egyes SUV-okban még opcionálisan sem érhető el, na nem mintha átlagos felhasználási körülmények mellett nagy szükség lenne rá. Azon az egy-két zimankós téli héten a meredek budai utakon jól jöhet a 4WD, de amúgy leginkább csak felesleges extra tömeget és nagyobb fogyasztást jelent ez az egész hókuszpókusz. Ha már a fogyasztásnál tartunk, a nagyobb tömeg, az emelt magasság és a nagyobb homlokfelület miatt a divatos terepjárók egyértelműen többet fogyasztanak, mint a normál személyautók.
És nem szabad beleesni abba a hibába, hogy egy 400 lóerő körüli hibrid SUV-ról a szuperzöld rendszáma miatt elhiggyük: mi most aztán elképesztő módon környezettudatosan éljük az életünket. Főleg akkor, ha a plug-in hibridünk akkumulátorát nemtörődömségből vagy lustaságból szinte sosem töltjük fel indulás előtt.
László Ferenc
Árkérdés Végül, de nem utolsó sorban érdemes alaposan kielemezni az árlistákat, ugyanis a gyártók teljesen érthető módon maximálisan kihasználják, hogy mostanság mindenki SUV-ot akar. Persze rengeteg méretkategória, motorizáltság és felszereltségi szint létezik, mindenesetre jellemző, hogy a divatterepjárók bújtatott módon pusztán csak azért drágábbak egyéb társaiknál, mert szupertrendik.
A divat, mint olyan pedig sohasem az olcsóságról és a racionalizmuzsról volt ismert.