szerző:
Tetszett a cikk?

Megérkezett Európába a Mustang Mach-E legsportosabb új változata, melyet a zord téli időjárású Lengyelországban fogtunk vallatóra. Mire jó 860 Nm és mennyire igaz az 500 kilométeres hatótáv? Jövünk a válaszokkal!

Szentségtörés vagy logikus lépés? – tettük fel a kérdést a Ford Mustang Mach-E nyáron megejtett hazai tesztelése során, és végül arra a következtetésre jutottunk, hogy egy kicsit mindkettő.

Szentségtörés, mert ez már nagyon nem az a Mustang, mely dübörgő hangú V8-as motorjával és izgalmas hátsókerék-hajtásával hív keringőre. És egyben logikus lépés, mert a vásárlók tömegei részére 2021-ben kiválóan eladható egy olyan sportos szabadidő-autós hangulatú villanyautó, melyen ott feszít a Mustang logó.

A nyári kánikulában az akkori csúcsmodellt, egy nagy aksis és összkerekes példányt fogtunk vallatóra, mostanra pedig megérkezett a kontinensre a hasonló hajtásláncból 136 lóerővel és 280 Nm-rel többet kihozó szupersportos GT verzió, amelyet a Varsó környéki télies utakon fogtunk vallatóra.

László Ferenc

Sportruházat

Míg az Egyesült Államokban GT és GT Performance Edition kivitel is létezik a Mustang Mach-E-ből, mifelénk csak egyetlen GT változatban forgalmazzák a típust, melynek hajtáslánca viszont a GT Performance Edition produkcióját adja elő.

A normál Mach-E-hez képest néhány kisebb-nagyobb változtatást fedezhetünk fel. Ilyen például a fekete hűtőmaszk, melynek ezúttal sincs valódi hűtési funkciója, és ilyen a kicsit sportosabbra faragott első lökhárító.

László Ferenc

A hátsó lökhárító változatlan, azonban alatta egy visszafogott kis diffúzorszerű megoldásra lehetünk figyelmesek, és ugyebár a magasra nyíló hátsó ajtón a vágtázó lovat váltó GT logó mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Árulkodó jel továbbá a Grabber Blue (tesztautónk színe) és a Cyber Orange fényezés, mely csak a GT-hez rendelhető, és ezúttal a kerékjárati ívek nem feketék, hanem a karosszéria színében pompáznak. Ellentétben a tetővel, mely esetünkben fekete. Látványosak továbbá a 19 helyett 20 colos és 2 centivel szélesebb kerekek, valamint kicsit jobban odafigyelve profilból látszik, hogy 1 centiméterrel leültették a futóművet.

László Ferenc

Az utastérben a Ford Performance sportülések jelentik a legfőbb változást, melyek minden korábbinál jobban fognak, miközben akár hosszú távon is kényelmes bennük helyet foglalni. Apró figyelmesség, de nagyon jól mutat a bőrborítású középkonzolon lévő GT díszítés, a pedálok pedig nem fényesek, hanem feketék.

Az alapfelszereltség részét képezi a kis hangerőn is szép mélyhangokkal masszírozó 10 hangszórós B&O hifi és az elektromos mozgatású csomagtérajtó, felárat csak a metál fényezésekért (250-365 ezer forint), illetve a hatalmas fix panorámatetőért (400 ezer forint) kérnek el.

A dupla kijelzős infotainment rendszerről, a Tesláénál jobb minőségérzetről, a tágas utastérről és a dupla csomagtartóról korábban már többször is írtunk, e tekintetben jelen esetben sincs változás.

László Ferenc

László Ferenc
Féktelenül

A dupla villanymotor összteljesítménye az eddigi csúcsmodellben 351 lóerő volt, ami helyett ezúttal nem kevesebb, mint 487 lóerőt kapunk, ráadásul emellé 580 helyett 860 Nm társul. Viszonyításképp, a Mustang Mach 1 5 literes V8-as szívó benzinmotorja 460 lóerőt és 529 Nm-t tud.

Mindez 3,5-3,7 másodperc körüli 0-100-as katapultálást tesz lehetővé, vagyis sokkal komolyabbat, mint az egyébként lomhának egyáltalán nem mondható, 0-ról 100-ra 5,8 másodperc alatt felgyorsuló normál Mach-E AWD esetében. Más kérdés, hogy remek téligumik ide vagy oda, a zord lengyel időjárás mellett a gyakorlatban nem igazán jött át a GT elvileg jelentős fölénye.

László Ferenc

A rugalmasság javulását azonban még a nem ideális útviszonyok mellett is megtapasztalhattuk, az 580 helyett 860 Nm-nek köszönhetően az előzések villámgyorsan és biztonságosan abszolválhatók.

Ha akarjuk, bármikor könnyen táncba hozható az alapvetően hátsókerék-hajtásúra hangolt GT, a versenypályás használatra pedig ott az eddigi Suttogó, Aktív és Féktelen üzemmódok mellé érkezett Féktelen Plus mód. A végsebesség 180 helyett kereken 200 km/h.

Az alapáron járó adaptív Magneride futómű megpróbálkozik a lehetetlennel, vagyis a hatalmas tömeg palástolásával, de ez csak részlegesen sikerül neki. A fekvőrendőrökön meglepő könnyedséggel haladhatunk át, amúgy viszont elég pattogós, kicsit furcsa a produkció, nem a régi Mustang életérzést kapjuk, mint ahogy fékezés terén sem.

A megnövelt méretű Brembo fékek erejével nincs gond, azonban az energia-visszanyerés miatt szinte lehetetlen eltalálni a megfelelő pedálerőt.

László Ferenc

Az alul lévő akkumulátor miatt a tömegközéppont igen alacsonyan található, azonban a 2267 kilogrammos tömeg minden, csak nem az élvezetes sportautózás barátja. Viszonyításképp, a Mach 1 1786 kilogrammot nyom a mérlegen, vagyis közel fél tonnával kevesebbet, de a közvetlen riválisnak tekinthető Tesla Model Y Performance 2004 kilogrammos értéke is sokkal barátibb.

Az európai WLTP szerinti hatótáv kereken 500 kilométer, ami csak 40-nel marad el a 351 lóerős kivitel hasonló adatától, a valós használattal sokkal közelebbi kapcsolatban lévő amerikai EPA érték viszont csak 378 kilométer. Ehhez képest amikor beültünk a tesztautóba, annak kijelzője 285 kilométeres hatótávot jelzett előre 100 százalékos töltöttség mellett.

László Ferenc

A télies körülmények és a dinamikus haladás következményeként 260 kilométerre is csökkenhet a hatótáv, de visszafogottabb vezetési stílus mellett akár 380 kilométer is benne lehet a pakliban. A nettó 88 kWh kapacitású akkumulátor ezzel a hajtáslánccal hidegben ennyit tud, se nem többet, se nem kevesebbet.

A gyors elektromos töltőkben nem igazán bővelkedő Lengyelországban magát a töltést nem tudtuk kipróbálni. AC fronton 11 kW jelenti a plafont, ha pedig 150 kW-os DC töltőt sodor felénk az élet, akkor akár 45 perc alatt megoldható egy gyorstöltés.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+: jól eltalált formaterv, igen erős hajtás, sportos hangulat, tágas utastér, dupla csomagtartó.

: nagy tömeg és fogyasztás, csak 11 kW-os AC-töltés, átlagos méretű hátsó csomagtér, nem olcsó.

A Ford Mustang Mach-E GT azoknak készült, akik az utolsó lóerőket és Nm-eket is ki szeretnék sajtolni az elektromos Mustangból, és akik számára a lehengerlő gyorsulás többet számít, mint a hatótáv.

A lényegében alapáron fullextrás GT magyarországi listaára 30,6 millió forint. A 460 lóerős és 250 km/h végsebességű Tesla Model Y Performance 27,4 millió forinton nyit, felextrázva pedig 31,6 millió forintos áron kelleti magát.

Mustang Mach-E-nk legolcsóbban 21,3 millió forintért lehet, ennyibe kerül ugyanis a 269 lóerős, 440 kilométeres hatótávú alapmodell. A nagyobb akkumulátorral szerelt összkerekes kivitelért alaphangon 27,3 millió forintot kérnek el, Tech+ csomaggal pedig 28,2 millió forintos áron jegyzik ezt a modellt.

Vagyis kicsit sarkítva a dolgokat, a GT felára mintegy 2,4 millió forint, és ezen a szinten ennyit simán megérhet a pluszban kapott 136 lóerő és 280 Nm.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!