A 7 üléses személyautók piaca a közelmúltban alaposan felpörgött, köszönhetően a nagycsaládosok által igénybe vehető 2,5 millió forintos állami támogatásnak. Aki csak tehette, gyorsan lecsapott egy Dacia Lodgyra, Fiat Doblóra vagy éppen Skoda Kodiaqra.
Ezek a modellek persze inkább csak kényszermegoldásnak tekinthetők 7 személyes témában, ha valaki gyakran szállít ilyen sok utast, annak valami nagyobbra, praktikusabbra van szüksége.
Például egy Opel Zafira Life-ra, mely egy ideje már csak tisztán elektromos változatban, Zafira-e Life-ként érhető el. Vagy például egy Volkswagen Multivanre, mely éppen most teljesen megújult dobozos szerencsére még többféle hajtáslánccal készül.
Megnéztük, hogy milyen autó a gyakorlatban a 100 százalékban elektromos Opel és a részben villanyos VW.
Opel Zafira-e Life
A PSA-Toyota eredetű kisbusz kétféle hosszúságú, de egyetlen 3,27 méteres tengelytávú változatban kapható. Nálunk a nagyobb, 5,3 méteres verzió vendégeskedett 7 üléses verzióban, de akár 8-9 személyes változatban is hazavezethető a típus.
A műszerfalon kapásból érződik, hogy nem vadonatúj, hanem még 2016-os fejlesztésű technikához van szerencsénk: a kormány mögött két méretes analóg műszer fog közre egy kis LCD-t, és a középső érintőkijelző is csak 7 colos és elég régimódi felhasználói felületű. A hagyományos klímavezérlés egyszerűen kezelhető, az alatta lévő menetirányváltó parányi, alig foglal valami helyet.
A dobozformának köszönhetően az utastér rendkívül tágas, függetlenül attól, hogy éppen hol foglalunk helyet, és a hatalmas hátsó túlnyúlás miatt a csomagtérre sem lehet panasz. A térérzeten tovább javít a két hosszúkás tetőablak, a bőrfotelekben kényelmes az utazás, a középről kihajtható tárgyalóasztal igen praktikus.
Az első kerekeket hajtó villanymotor 136 lóerős teljesítményű és 260 Nm nyomatékú, ami elsőre nem hangzik rosszul. A gyakorlatban viszont nem igazán passzol a hatalmas kasztnihoz az Opel Corsa-e-ben remeklő hajtás. A 2,5 tonnás monstrum nehézkesen lódul meg, még akkor is, ha a nyomaték instant módon rendelkezésre áll, és ha ugyebár nincs is váltó a fedélzeten.
A 13,3 másodperces 0-100-as szintidő a gyakorlatban többnek érződik és a 130 km/h-ra korlátozott végsebesség sem mondható túl magasnak. De a fő probléma a hatótávval adódik.
Bár a 75 kWh-s telep a WLTP-szabvány szerint 329 kilométeres hatótávolságot biztosít, hideg időjárás mellett és hét személlyel terhelve ennek adott esetben kevesebb, mint a felét lehet csak elérni a gyakorlatban. Ezt nem árt tudni, mielőtt esetleg a kisebb, 50 kWh-s változatra adnánk le a rendelést.
A nagy tömeg, a méretes homlokfelület és a nehezen felfűthető utastér miatt leginkább városi használatra, például hotel transzfer autónak tudjuk ajánlani ezt az Opelt, mely lényegében ordítva kiált egy jó kis dízelmotorért. Ez azonban nincs többé, és nemcsak az Opelnél: a Peugeot és Citroën testvérmodellek szintén csak elektromos változatban kaphatók.
Azért akad egy megoldás, ugyanis a Toyota 140-180 lóerős változatban tovább árulja a 2 literes dízelmotorral szerelt hasonszűrő Proace-t. És mivel ez beéri akár 7 liter gázolajjal is 100 kilométerenént, viszonylag ritkán kell megállni tankolni vele. A Zafira-e Life-fal viszont annál gyakrabban, és hát ugyebár a tankolás, pontosabban töltés sem valami gyors.
11 kW-os AC-töltő esetén 7 órás procedúrára lehet számítani, ha pedig 100 kW-os DC-töltő felé sodor az élet, akkor mintegy 50 percig tart egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés.
Akár 3,5 méteres tárgy is szállítható vele
László Ferenc
Volkswagen Multivan
A VW hetedik generációs Multivanjén rögtön látszódik, hogy újabb fejlesztés, és a modern formavilágú dobozosnak igen jól áll a tesztautón is tetten érhető kéttonusú fényezés. A Multivan kisebb, mint a Zafira-e Life, a tengelytáv 15 centiméterrel szerényebb, ha pedig mindkét autó hosszabb verzióját állítjuk egymás mellé, akkor az Opel 13 centiméterrel hosszabb.
Nálunk a rövidebb verziójú VW vendégeskedett, ami viszont lényegében ugyanolyan hosszú, mint a kisebbik Zafira-e Life. Az utastérre ez esetben sem lehet panasz, minden ülésen remekül el lehet férni, de ha a hátsó ülések teljesen hátra vannak tolva, akkor a csomagtér már elég karcsú a maga 469 literével. Amiből esetünkben ráadásul még a töltőkábelek is elfoglalnak némi helyet.
5 centiméterrel alacsonyabb az elődjénél
László Ferenc
A műszerfal szupermodern, kis túlzással élve akár egy 8-as Golf volánja mögött is érezhetjük magunkat. A 10,25 colos digitális műszeregység és a hasonló méretű érintőkijelző gyönyörű grafikájú és a felhasználói felület áttekinthetőségével sincsenek komolyabb problémák. A klíma és a hangerőállítás tapipados vezérlése azonban némi megszokást igényel.
A tesztautó szövetülései nem annyira puccosak, mint az Opel bőrrel borított ülő alkalmatosságai, de persze a VW-be is rendelhető bőrülés, és az elektromos tolóajtómozgatás is csak a chiphiány miatt maradt ki a kocsiból.
A padló teljesen sík és az új sínrendszernek köszönhetően gyerekjáték egyszerűségű a 25 százalékkal könnyebbé vált ülések kivétele, forgatása, visszahelyezése, illetve mozgatása. A középső sínen szabadon tologatható konzolból két kis asztalka hajtható ki és hasonló alkalmatosságot az első ülések hátáról is fel lehet hajtani.
Érdekesség, hogy nemcsak az első, hanem a kivehető hátsó ülések is fűthetők.
A most először zöld rendszámmal felvértezhető Multivan, a plugin hibrid T7-es orrában egy 1,4 literes 4 hengeres benzines egység rejtőzik, melynek 150 lóerejét 116 lóerővel egészíti ki egy kis villanymotor. A 218 lóerős összteljesítményű, illetve 350 Nm-es nyomatékú PHEV nettó 10,4 kWh kapacitású akkumulátora 50 kilométeres villanyhatótávot tesz lehetővé. Legalábbis elméletben, a gyakorlatban pedig inkább 30 kilométerre lehet számítani.
Elektromos módban maximum 130-cal tudunk csendben suhanni, a végsebesség 190 km/h. A 2,1 tonnás tömeg vezetés közben nem igazán érezhető, a menetdinamikáról viszont sok mindent elárul, hogy 0-ról 100-ra 2,2 másodperccel lomhábban – 11,6 másodperc alatt – gyorsít a PHEV, mint a 204 lóerős 2 literes benzines társa. A benzintank 45 literes, szemben a normál változatok 60 literes tartályával, ami a hatótávot negatívan befolyásolja.
A többi kiviteltől eltérően nem 7-, hanem csak 6-fokozatú DSG automata váltós T7 tesztfogyasztása gyakori töltések és elsősorban városi, elővárosi használat mellett 6,6 literre jött ki. A két végletet a villanyautós használat melletti 0 liter és az autópályázás melletti 10-12 liter jelenti. Maximum 3,6 kW-tal lehet tölteni az aksit, ami 2,5-3 órás töltési időt jelent.
A 136 lovas 1,5 literes benzines és a már említett 204 lóerős 2 literes szintén benzines változat mellé kicsit késve, de legalább megérkezett a 2 literes TDI verzió, melynek 150 lóereje, 360 Nm-es nyomatéka és 6,4 literes átlagfogyasztása továbbra is igen meggyőzőnek tűnik.
Konklúzió, árak
Érthető, ha például az elsősorban városi használatra szánt kisautókból kikopnak a dízelmotorok, azonban adódnak olyan kategóriák, melyekben továbbra is ezek a hatékony és a közelmúltban igen tiszta működésűvé tett erőforrások számítanak a legjobb választásnak.
A 7-9 személyes dobozos személyszállító autók kategóriája is ilyen. Szép és jó városban a tisztán elektromos Opel Zafira-e Life vagy a plugin hibrid VW Multivan, de a gyakran hosszabb távokat megtevők számára még mindig a dízel a legjobb választás. Már ha egyáltalán még elérhető a kínálatban: az Opelnél már nem, a VW-nél még igen.
5,3 méteres a hosszabb kivitel
László Ferenc
Az Opel Zafira-e Life rövid változata aksitól függően 17,7-20,3 millió forinttól indul, a hosszabb verzióért pedig minimum 18-20,6 millió forintot kell fizetnünk – tesztautónk alapára 23,5 millió forint. Ha valami nagyon hasonlót szeretnénk, csak éppen dízelmotorral, akkor a 140 lovas Toyota Proace 13,3 millió forinton nyit, a 180 lóerős kivitel alapára pedig 16,7 millió forint.
A VW Multivan plugin hibrid verziója hosszúságtól függően minimum 19,1-19,7 millió forint ellenében vezethető haza, a jól felszerelt tesztautó 26,4 millió forintos értéket képvisel. A 136-204 lovas benzines T7-esek 13,8-16,7 millió forintos indulóárral bírnak, a 150 lóerős dízel pedig legolcsóbban 15,9 millió forintból úszható meg. A Multivanből nincs tisztán elektromos változat, helyette azonban itt az egyelőre ismeretlen árú ID. Buzz.
4,97 méteres a kompakt verzió
László Ferenc
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.