Sagrada Família, Güell Park, La Rambla, Boqueria piac, Camp Nou stadion. Barcelonában járva általában ezeket a helyeket, no és persze a tengerpartot szokták felkeresni a turisták, pedig sok egyéb, kevésbé ismert látványossággal is szolgál ez a semmi máshoz nem hasonlítható hangulatú katalán város.
Ilyen például az általunk a közelmúltban meglátogatott, többek közt remek szocialista autókkal és magyar Pannonia motorkerékpárral szolgáló Retro Auto Moto Museo, és ilyen az egykori városi F1-pálya, melynek minden egyes hajtűkanyarja és tempós egyenese remek időutazásra hívja a petrolhead beállítottságúakat.
Ha spanyol nagydíj, akkor mindenki számára a hosszú ideje a Forma 1 naptárában szereplő barcelonai pálya, a Circuit de Catalunya jut eszünkbe, mely montmelói versenypálya körülbelül úgy viszonyul Barcelonához, mint a mi Hungaroringünk Budapesthez. Létezik azonban egy olyan aszfaltcsík Barcelona szívében is, melyen utoljára közel öt évtizeddel ezelőtt rendeztek utoljára F1-es viadalt.
A Montjuïc pályán 1969-ben, 1971-ben, 1973-ban és 1975-ben versenyeztek Forma 1-es pilóták. A mintegy 3,8 kilométeres városi aszfaltcsíkon debütált a sportág első slickgumija, a Firestone a 71-es versenyre szállított először ilyen abroncsokat, 1975-ben pedig Lella Lombardi itt lett az F1 első és eddigi egyetlen női pontszerzője, aki 0,5 pontot kapott.

Az utolsó év sajnos tragédiával végződött: Rolf Stommelen kocsija kirepült a pályáról, melynek következtében öten életüket vesztették. Csodával határos módon a pilóta túlélte a balesetet, melynek közelében ma emléktábla található a pálya rajzával és a bajnokok nevével.


Az 1975-ös versenyt Jochen Mass nyerte McLaren-Forddal, és a következő német futamgyőzelemre egészen 1992-ig kellett várni, amikor is egy bizonyos Michael Schumachert elsőként intettek le a belga nagydíjon.
A kellemes sétával körbejárható egykori Montjuïc pálya dimbes-dombos nyomvonala elhalad többek közt a híres Font Mágica szökőkút és a Teatre Grec amfiteátrum mellett, a boxokat az egykori olimpiai stadionban rendezték be. Városi pályáról lévén szó, bukótér egyáltalán nem volt, a száguldó kocsikat rossz minőségű szalagkorlátok választották el a nézőktől.
Akkor és most, 2022-ben:


A regnáló világbajnok, a brazil Emerson Fittipaldi olyan veszélyesnek találta az itt történő versenyzést, hogy néhány, az időmérőn megejtett lassú kör után úgy döntött: nem áll rajtvonalhoz.
Az eredetileg 75 körösre tervezett 1975-ös futamot nem sokkal az említett tragikus balesetet követően 29 kör után leintették, a célvonalon mindössze nyolc pilóta haladt át, akik a szabályzatban szereplő pontok felét kapták meg.








Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.