szerző:
Tetszett a cikk?

Az őrült tempót követelő és messze nem biztonságos városi aszfaltcsíkon egykoron olyan legendás pilóták mérték össze egymással tudásukat, mint például Niki Lauda, James Hunt vagy Jackie Stewart.

Sagrada Família, Güell Park, La Rambla, Boqueria piac, Camp Nou stadion. Barcelonában járva általában ezeket a helyeket, no és persze a tengerpartot szokták felkeresni a turisták, pedig sok egyéb, kevésbé ismert látványossággal is szolgál ez a semmi máshoz nem hasonlítható hangulatú katalán város.

Ilyen például az általunk a közelmúltban meglátogatott, többek közt remek szocialista autókkal és magyar Pannonia motorkerékpárral szolgáló Retro Auto Moto Museo, és ilyen az egykori városi F1-pálya, melynek minden egyes hajtűkanyarja és tempós egyenese remek időutazásra hívja a petrolhead beállítottságúakat.

Ha spanyol nagydíj, akkor mindenki számára a hosszú ideje a Forma 1 naptárában szereplő barcelonai pálya, a Circuit de Catalunya jut eszünkbe, mely montmelói versenypálya körülbelül úgy viszonyul Barcelonához, mint a mi Hungaroringünk Budapesthez. Létezik azonban egy olyan aszfaltcsík Barcelona szívében is, melyen utoljára közel öt évtizeddel ezelőtt rendeztek utoljára F1-es viadalt.

A Montjuïc pályán 1969-ben, 1971-ben, 1973-ban és 1975-ben versenyeztek Forma 1-es pilóták. A mintegy 3,8 kilométeres városi aszfaltcsíkon debütált a sportág első slickgumija, a Firestone a 71-es versenyre szállított először ilyen abroncsokat, 1975-ben pedig Lella Lombardi itt lett az F1 első és eddigi egyetlen női pontszerzője, aki 0,5 pontot kapott.

Az 1941-ben született olasz versenyzőnő 1992-ben hunyt el
Formula1.com

Az utolsó év sajnos tragédiával végződött: Rolf Stommelen kocsija kirepült a pályáról, melynek következtében öten életüket vesztették. Csodával határos módon a pilóta túlélte a balesetet, melynek közelében ma emléktábla található a pálya rajzával és a bajnokok nevével.

László Ferenc
László Ferenc

Az 1975-ös versenyt Jochen Mass nyerte McLaren-Forddal, és a következő német futamgyőzelemre egészen 1992-ig kellett várni, amikor is egy bizonyos Michael Schumachert elsőként intettek le a belga nagydíjon.

A kellemes sétával körbejárható egykori Montjuïc pálya dimbes-dombos nyomvonala elhalad többek közt a híres Font Mágica szökőkút és a Teatre Grec amfiteátrum mellett, a boxokat az egykori olimpiai stadionban rendezték be. Városi pályáról lévén szó, bukótér egyáltalán nem volt, a száguldó kocsikat rossz minőségű szalagkorlátok választották el a nézőktől.

Akkor és most, 2022-ben:

Motorsport / László Ferenc
Motorsport / László Ferenc

A regnáló világbajnok, a brazil Emerson Fittipaldi olyan veszélyesnek találta az itt történő versenyzést, hogy néhány, az időmérőn megejtett lassú kör után úgy döntött: nem áll rajtvonalhoz.

Az eredetileg 75 körösre tervezett 1975-ös futamot nem sokkal az említett tragikus balesetet követően 29 kör után leintették, a célvonalon mindössze nyolc pilóta haladt át, akik a szabályzatban szereplő pontok felét kapták meg.

Motorsport / László Ferenc
Motorsport / László Ferenc
Motorsport / László Ferenc
A fentről lefele vezető célegyenes utáni balos hajtű
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!