Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f5f5908a-eba2-4746-8245-806db45d5973","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Súlyos higiéniai és élelmiszer-biztonsági hiányosságokat talált a fogyasztóvédelem.","shortLead":"Súlyos higiéniai és élelmiszer-biztonsági hiányosságokat talált a fogyasztóvédelem.","id":"20250604_Arkad-WestEnd-Polus-etterem-higienia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5f5908a-eba2-4746-8245-806db45d5973.jpg","index":0,"item":"39c16258-b1f8-40a0-88c3-9397063bdb9e","keywords":null,"link":"/kkv/20250604_Arkad-WestEnd-Polus-etterem-higienia","timestamp":"2025. június. 04. 08:38","title":"Az Árkád, a WestEnd és a Pólus 12 éttermének higiéniáját ellenőrizték, mind a 12 ellen eljárás indult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az újbóli kivizsgálás eredményeképpen történt meg végül a feljelentés.","shortLead":"Az újbóli kivizsgálás eredményeképpen történt meg végül a feljelentés.","id":"20250604_Elsore-atment-a-kifogastalan-eletvitel-ellenorzesen-a-letartoztatott-javitointezeti-igazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e.jpg","index":0,"item":"38f79340-b6bd-4829-bc84-5ef93e2a22e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Elsore-atment-a-kifogastalan-eletvitel-ellenorzesen-a-letartoztatott-javitointezeti-igazgato","timestamp":"2025. június. 04. 20:59","title":"Elsőre átment a kifogástalan életvitel ellenőrzésen a letartóztatott javítóintézeti igazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2c8d9fe-6f09-4c40-a415-8c20d11179a3","c_author":"Szomolányi Katalin","category":"360","description":"Szabályok, elvárások, hitelfelvétel, konkurencia. Mióta megszületett az EU-s javaslatcsomag, újra meg újra eszünkbe juthat a mondás, hogy „a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve”.","shortLead":"Szabályok, elvárások, hitelfelvétel, konkurencia. Mióta megszületett az EU-s javaslatcsomag, újra meg újra eszünkbe...","id":"20250603_hvg-velemeny-esg-vallalatok-szomolanyi-katalin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2c8d9fe-6f09-4c40-a415-8c20d11179a3.jpg","index":0,"item":"2c47cab7-98e1-461e-9660-3f96f2a5386d","keywords":null,"link":"/360/20250603_hvg-velemeny-esg-vallalatok-szomolanyi-katalin","timestamp":"2025. június. 03. 18:30","title":"Ki-ki tegye fel a kérdést a saját cégével kapcsolatban: miért foglalkozik fenntarthatósággal?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62d4a0a5-16c3-49a5-bbb7-e605403829e3","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Mit gondol az újságíróról, aki lehúzta a leghíresebb albumát? Mit kért Istentől, amikor betépve játszott Woodstockban, és kígyóvá változott a gitárja? Milyen kapcsolatban volt Gábor Szabóval? És miért utálja a Sympathy for the Devilt a Rolling Stones-tól? Carlos Santana június 11-én koncertezik Budapesten, ez alkalomból 10 percig beszélgettünk.","shortLead":"Mit gondol az újságíróról, aki lehúzta a leghíresebb albumát? Mit kért Istentől, amikor betépve játszott Woodstockban...","id":"20250603_carlos-santana-interju-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62d4a0a5-16c3-49a5-bbb7-e605403829e3.jpg","index":0,"item":"314aaa18-e295-4459-b0a6-cfdd3a8a479d","keywords":null,"link":"/360/20250603_carlos-santana-interju-koncert","timestamp":"2025. június. 03. 13:58","title":"Santana a HVG-nek: Magyar cigány vagyok egy másik életemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d612bf3-2599-4012-88f2-eb3b975613d8","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest – mondta a HVG-nek Karácsony Gergely. A főpolgármester egy dolgot akar elérni: ne kelljen 57 milliárd forintnyi adót befizetni. Beleáll ebbe a harcba a kormánnyal, miközben hadakozik a közgyűlési frakciókkal is, mondván: „a felelősséget viselni kell, vagy haza lehet menni”. Karácsony beszélt Rákosrendezőről, a hoppon maradt NER-es oligarchákról, budapesti olimpiáról, a közgyűlés feloszlatásának esélyéről, és a 2026-os választás eredményét is elárulta.","shortLead":"A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest –...","id":"20250604_Karacsony-Gergely-interju-szolidaritasi-ado-csod-BKK-kozlekedes-fopolgarmester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d612bf3-2599-4012-88f2-eb3b975613d8.jpg","index":0,"item":"b3277133-a89c-4b32-b02c-81884705c288","keywords":null,"link":"/360/20250604_Karacsony-Gergely-interju-szolidaritasi-ado-csod-BKK-kozlekedes-fopolgarmester","timestamp":"2025. június. 05. 06:00","title":"Karácsony Gergely: Budapest főpolgármestereként az az érdekem, hogy Magyar Péter miniszterelnök legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86e23344-a2c4-4715-a8c0-2f5ff7528776","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Nagy Márton voltaképpen a pár éve csendben elhalt reptérvasút-projekt felélesztését jelentette be. Egy fontos különbséggel: a beruházás legalábbis részben koncesszióban valósulna meg. A miniszter szerint logikus volna a kínai beruházók bevonása. Fatális véletlen: Mészáros Lőrinc és kínai partnerei épp jókor végeznek a Budapest–Belgráddal.","shortLead":"Nagy Márton voltaképpen a pár éve csendben elhalt reptérvasút-projekt felélesztését jelentette be. Egy fontos...","id":"20250604_ferihegy-vasut-kina-meszaros-budapest-belgrad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86e23344-a2c4-4715-a8c0-2f5ff7528776.jpg","index":0,"item":"5d6d7602-f5a7-40ac-9f8c-e6d68ac03a47","keywords":null,"link":"/360/20250604_ferihegy-vasut-kina-meszaros-budapest-belgrad","timestamp":"2025. június. 04. 06:45","title":"A ferihegyi gyorsvasút lesz az új Budapest–Belgrád?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64e32f02-ab93-4cfd-929d-05ec60a9f1d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jonathan Joss férje jelen volt a színész és az állítása szerint őket melegségük miatt már korábban is támadó szomszédja vitájánál, amely során a szomszéd agyonlőtte Josst, és azt állítja: ezúttal is a homofóbia volt a vita kiváltó oka. A rendőrség szerint nincs bizonyíték homofóbiára.","shortLead":"Jonathan Joss férje jelen volt a színész és az állítása szerint őket melegségük miatt már korábban is támadó szomszédja...","id":"20250603_Homofob-szomszedja-lotte-agyon-a-Varosfejlesztesi-osztaly-szineszet-jonathan-joss","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64e32f02-ab93-4cfd-929d-05ec60a9f1d3.jpg","index":0,"item":"6599cd41-a475-4b1c-8162-3b4256052e4a","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_Homofob-szomszedja-lotte-agyon-a-Varosfejlesztesi-osztaly-szineszet-jonathan-joss","timestamp":"2025. június. 03. 14:15","title":"Homofób szomszédja lőtte agyon a Városfejlesztési osztály színészét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f5a38ea-cd5c-4213-ac5e-a9d9942dbaa2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyertes út része a hangzatos nevű, Ausztria, Szlovénia, Horvátország és Szerbia vízi világát a bringásoknak bemutató Amazon of Europe kerékpáros útvonalnak. A győztesről közönségszavazatok döntöttek, szoros volt a verseny.","shortLead":"A nyertes út része a hangzatos nevű, Ausztria, Szlovénia, Horvátország és Szerbia vízi világát a bringásoknak bemutató...","id":"20250603_Megvan-az-Ev-Kerekparutja-Europa-Amazonasanal-lehet-rajta-tekerni-murakeresztur-kor-bringaut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f5a38ea-cd5c-4213-ac5e-a9d9942dbaa2.jpg","index":0,"item":"bb8a0c91-854d-49e2-830c-b18c308ceb81","keywords":null,"link":"/elet/20250603_Megvan-az-Ev-Kerekparutja-Europa-Amazonasanal-lehet-rajta-tekerni-murakeresztur-kor-bringaut","timestamp":"2025. június. 03. 15:59","title":"Megvan az Év Kerékpárútja: „Európa Amazonasánál” lehet rajta tekerni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mentőövet dobtak a hagyományos motorú autóknak, de oly módon, hogy az inkább tűnik luxuskategóriás hóbortnak, mint az autózást száznegyven évig éltető belső égésű motorok valódi megmentésének.
2035-től továbbra sem tilos belső égésű motorral hajtott autókat forgalomba hozni Európában, ha azok a „szén-dioxid-semlegesnek” tekinthető, szintetikus üzemanyaggal üzemelnek. Erről egyeztek meg, elsősorban német nyomásra, az uniós tagországok Brüsszelben.
Az eredeti, teljes tiltáshoz képest ezzel leginkább a csúcskategóriás sportautókat gyártó márkák kaptak hosszú időre haladékot. A Porsche, Ferrari, Lamborghini, amelyek vevői úgy tűnik, bármilyen árat megadnának, hogy az autózás megszokott motorzaját is élvezhessék, akkor is ha aranyáron kell majd tankolniuk. Minden jel szerint ugyanis a mentőövet jelentő szintetikus üzemanyagok jó ideig nem lesznek éppen olcsók.
A Porsche, amely az egyik legkomolyabb hangadója a szintetikus üzemanyagok használatának, már létre is hozott Patagóniában egy kísérleti üzemet ezek előállítására. Az ilyen tüzelőanyag gyártáshoz használt áramnak nyilván megújuló forrásból kell származnia, hogy az egész folyamatnak környezeti szempontból értelme legyen. A zöldáram itt adott, az év 270 napján teljes erővel forognak a szélturbinák lapátjai, termelik a rengeteg, megújuló forrásból származó energiát, ami az e-benzin előállításához kell.
Miből lesz az eFuel?
A szintetikus üzemanyag alapvetően olyan szénhidrogén termék, amelyet vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid vagy szén-monoxid szintézisével állítanak elő. Az így létrehozott metanolt még csak az első lépés, ezt alakítják üzemanyaggá, ami lényegesen tisztább tüzelőanyag, mint a jelenleg használatosak. Szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el, arról nem is beszélve, hogy zárt körfolyamatot alkot a felhasználása, mert az elégetésekor keletkező vegyületeteket használják fel a gyártáshoz. További előnye, hogy a hagyományos motorokban mindenféle műszaki módosítása nélkül használható.
Siemens Energy
Elvi síkon tehát jó alternatívája a mostani fosszilis tüzelőanyagoknak az eFuel, de nagyon messze vagyunk attól, hogy a világon jelenleg közlekedő 1,3 milliárd belső égésű motorral hajtott járművet szintetikus üzemanyaggal ellássuk. A Porsche gyára egyelőre évente 130 ezer liter ilyen üzemanyagot tud előállítani, ami szinte észrevétlen mennyiség. Egy liter eFuel ráadásul 10 dollárba (3500 forintba) kerül, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy valahogyan 2,5 dollár alá lehessen szorítani a literenkénti árat.
Mire itt lesz, nem lesz mibe tankolni
A Porsche sem bolondult meg természetesen, hogy megváltóként tűnjenek fel, a céljuk egyelőre az, hogy megmutassák, az általuk gyártott "alacsony szén-dioxid-kibocsátású" üzemanyag működik. Nyilván, ahogy ez a technológia egyre szélesebb körben elérhetővé válik – és nem az történik, hogy egyszerűen eltűnik, mert mégsem lesz rá igény –, az árnak előbb-utóbb csökkennie kell. Ezzel együtt, ez a fajta üzemanyag úgy fest, korántsem lesz olyan mennyiségben néhány éven belül előállítható, ami újra a belső égésű motorok irányába fordítaná az időközben az elektromobilitásba fektető autóipart. Arról nem is beszélve, hogy pusztán a zöldüzemanyag miatt érdemes lesz-e újra favorizálni egy olyan műszaki megoldást, mint a belső égésű motor, amelynek hatásfoka alig éri el a 40 százalékot. A többség számára – évtizedes távlatban – minden jel szerint az akkumulátoros elektromos autózás a jövő.
A testület azzal az indoklással szüntette meg az eljárásokat, hogy a bepanaszolt jogszabályok már nincsenek érvényben, a panaszosokat pedig személy szerint nem érték szankciók.
A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest – mondta a HVG-nek a főpolgármester.