szerző:
D.P.
Tetszett a cikk?

Mentőövet dobtak a hagyományos motorú autóknak, de oly módon, hogy az inkább tűnik luxuskategóriás hóbortnak, mint az autózást száznegyven évig éltető belső égésű motorok valódi megmentésének.

2035-től továbbra sem tilos belső égésű motorral hajtott autókat forgalomba hozni Európában, ha azok a „szén-dioxid-semlegesnek” tekinthető, szintetikus üzemanyaggal üzemelnek. Erről egyeztek meg, elsősorban német nyomásra, az uniós tagországok Brüsszelben.   

Az eredeti, teljes tiltáshoz képest ezzel leginkább a csúcskategóriás sportautókat gyártó márkák kaptak hosszú időre haladékot. A Porsche, Ferrari, Lamborghini, amelyek vevői úgy tűnik, bármilyen árat megadnának, hogy az autózás megszokott motorzaját is élvezhessék, akkor is ha aranyáron kell majd tankolniuk. Minden jel szerint ugyanis a mentőövet jelentő szintetikus üzemanyagok jó ideig nem lesznek éppen olcsók.

A Porsche, amely az egyik legkomolyabb hangadója a szintetikus üzemanyagok használatának, már létre is hozott Patagóniában egy kísérleti üzemet ezek előállítására. Az ilyen tüzelőanyag gyártáshoz használt áramnak nyilván megújuló forrásból kell származnia, hogy az egész folyamatnak környezeti szempontból értelme legyen. A zöldáram itt adott, az év 270 napján teljes erővel forognak a szélturbinák lapátjai, termelik a rengeteg, megújuló forrásból származó energiát, ami az e-benzin előállításához kell.

Miből lesz az eFuel?

A szintetikus üzemanyag alapvetően olyan szénhidrogén termék, amelyet vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid vagy szén-monoxid szintézisével állítanak elő. Az így létrehozott metanolt még csak az első lépés, ezt alakítják üzemanyaggá, ami lényegesen tisztább tüzelőanyag, mint a jelenleg használatosak. Szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el, arról nem is beszélve, hogy zárt körfolyamatot alkot a felhasználása, mert az elégetésekor keletkező vegyületeteket használják fel a gyártáshoz. További előnye, hogy a hagyományos motorokban mindenféle műszaki módosítása nélkül használható.

Siemens Energy

Elvi síkon tehát jó alternatívája a mostani fosszilis tüzelőanyagoknak az eFuel, de nagyon messze vagyunk attól, hogy a világon jelenleg közlekedő 1,3 milliárd belső égésű motorral hajtott járművet szintetikus üzemanyaggal ellássuk. A Porsche gyára egyelőre évente 130 ezer liter ilyen üzemanyagot tud előállítani, ami szinte észrevétlen mennyiség. Egy liter eFuel ráadásul 10 dollárba (3500 forintba) kerül, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy valahogyan 2,5 dollár alá lehessen szorítani a literenkénti árat.

Mire itt lesz, nem lesz mibe tankolni

A Porsche sem bolondult meg természetesen, hogy megváltóként tűnjenek fel, a céljuk egyelőre az, hogy megmutassák, az általuk gyártott "alacsony szén-dioxid-kibocsátású" üzemanyag működik. Nyilván, ahogy ez a technológia egyre szélesebb körben elérhetővé válik – és nem az történik, hogy egyszerűen eltűnik, mert mégsem lesz rá igény –, az árnak előbb-utóbb csökkennie kell. Ezzel együtt, ez a fajta üzemanyag úgy fest, korántsem lesz olyan mennyiségben néhány éven belül előállítható, ami újra a belső égésű motorok irányába fordítaná az időközben az elektromobilitásba fektető autóipart. Arról nem is beszélve, hogy pusztán a zöldüzemanyag miatt érdemes lesz-e újra favorizálni egy olyan műszaki megoldást, mint a belső égésű motor, amelynek hatásfoka alig éri el a 40 százalékot. A többség számára – évtizedes távlatban – minden jel szerint az akkumulátoros elektromos autózás a jövő.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!