Válságlevél a Porschénál: a korábbi sikeres üzleti modell mára nem működik

Közel négyezerrel csökkenthetik a dolgozói létszámot.

  • HVG HVG
Válságlevél a Porschénál: a korábbi sikeres üzleti modell mára nem működik

Drámai hangvételű belső levélben ismerte el Oliver Blume, A Porsche vezérigazgatója, hogy történetük súlyos válságát élik. A Bloomberg által idézett levélben a cégvezető egyértelművé tette, hogy a Porsche évtizedeken át sikeresen működő üzleti modellje mára csődöt mondott. Kínában az eladások 2024 és 2025 között közel 50 százalékkal zuhantak, Németországban 23 százalékos volt visszaesést. Az európai piacokon pedig összességében 7 százalékos csökkenés látható.

Három konkrét pontot nevezett meg a problémák gócaként. Az első, hogy Kínában tömegpiac alakult ki a prémium szegmens alatti elektromos autók számára, míg a luxustermékek piaca, „gyakorlatilag rövid idő alatt összeomlott”.

Kiütötték a Porschét Kínában: felmerült, érdemes-e még harcolni a helyi riválisokkal

A fiatalabb kínai generáció számára a Porsche magas státusza már nem sokat jelent.

A második a „tömegesen megjelent vámok és különösen a jelenlegi dollárárfolyam-trend”, amely miatt az Egyesült Államokban a helyzet „drámai módon megváltozott”. A Porsche legnagyobb piacán, ahol a vállalat kizárólag importra támaszkodik, Donald Trump elnök kereskedelmi lépései negatívan befolyásolják a haszonkulcsokat. „Mindez keményen sújt minket, keményebben, mint sok más autógyártót” – írta Blume.

A harmadik, hogy az elektromobilitás jelentősen lassabb felfutása jelenleg sokkal nagyobb beruházásokat igényel, mivel a Porschénak sokkal hosszabb ideig kell naprakészen tartania a belső égésű motorokat és a hibrid hajtásláncokat, miközben az elektromos autók gyártásának megtérülése messze elmarad a belső égésű motorokétól.

Mindezek nyomán a Porsche már korábban bejelentette a költségcsökkentő intézkedések első körének részleteit. A gyártó a költségszerkezetét mindössze 250 ezer autó éves gyártásához igazítja, és 2029-ig a zuffenhauseni és weissachi munkahelyek nagyjából 15 százalékát megszünteti. Ez összesen körülbelül 3900 álláshelyet jelent. Blume hangsúlyozta, hogy a leépítéseket a dolgozók képviselőivel egyeztetve hajtják végre.

A Porsche ugyanakkor válaszút előtt áll: vagy ragaszkodik német gyártási hagyományaihoz, kisebb, de hiteles vállalatként működve tovább, vagy globális, költségalapú megoldásokat alkalmaz, akár kínai vagy amerikai gyártással – vállalva a márka megítélésének romlását.