Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy a készpénzhasználatot igyekeznek visszahozni. Eközben olyan rendszerekre hagyatkozunk, amelyek drágák, és ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének, nem lenne mivel lecserélni őket. Mi lehet a megoldás? A zágrábi Money Motion konferencián a nyitó előadást tartó Gauder Milánnal beszélgettünk, akinek a nevéhez az érintésmentes fizetés elterjesztése köthető.","shortLead":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy...","id":"20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6.jpg","index":0,"item":"0a7f0614-0695-4eb0-aaba-03c135a8ea18","keywords":null,"link":"/360/20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","timestamp":"2025. április. 01. 11:49","title":"Gauder Milán: Az a kormány akar kétezer ATM-t telepíttetni, amelyik két éve bezárt ötszáz postát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dffa63f1-f5ac-449c-9730-584493b4cf41","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Még mindig nem tudni, kinek a koponyáját vitte Miskolcon egy kutya egy ház udvarára. Eddig bűncselekmény gyanúja nem merült fel.","shortLead":"Még mindig nem tudni, kinek a koponyáját vitte Miskolcon egy kutya egy ház udvarára. Eddig bűncselekmény gyanúja nem...","id":"20250331_korozes-rendorseg-koponya-kutya-miskolc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dffa63f1-f5ac-449c-9730-584493b4cf41.jpg","index":0,"item":"0515f9b3-c5b2-4f75-9755-d4b621ad12de","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_korozes-rendorseg-koponya-kutya-miskolc","timestamp":"2025. március. 31. 20:04","title":"Körözésben keresik a rendőrök annak a férfinak a testét, akinek a koponyáját egy kutya találta meg Miskolcon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0301e4b-6ecf-434b-93b7-9576424e4fb9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére van tartalék autó is.","shortLead":"Szerencsére van tartalék autó is.","id":"20250401_falnak-csaptak-a-MotoGP-biztonsagi-autojat-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0301e4b-6ecf-434b-93b7-9576424e4fb9.jpg","index":0,"item":"c3544d9f-236f-4ad7-af02-c654672fa2a6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_falnak-csaptak-a-MotoGP-biztonsagi-autojat-video","timestamp":"2025. április. 01. 07:23","title":"Kellemetlen baki: falnak csapták a MotoGP biztonsági autóját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"880ff9b8-d928-442d-9e8a-d93e03190dd4","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Die Zeit szerzője szerint Donald Trump többet tett az európai védelmi és biztonsági szövetségért, mint az utóbbi 20 évben bárki. Ugyanez a logika működhet az amerikai elnök protekcionista gazdaságpolitikájával kapcsolatban is. A Spiegel eközben arról ír, hogy Európa két gázimperialista fogságában vergődik.","shortLead":"A Die Zeit szerzője szerint Donald Trump többet tett az európai védelmi és biztonsági szövetségért, mint az utóbbi 20...","id":"20250401_die-zeit-amerikai-vamhaboru-europa-elony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/880ff9b8-d928-442d-9e8a-d93e03190dd4.jpg","index":0,"item":"3259c2b8-c7a8-4d78-8505-560f75d4290f","keywords":null,"link":"/360/20250401_die-zeit-amerikai-vamhaboru-europa-elony","timestamp":"2025. április. 01. 10:55","title":"Így járhat jól Európa a vámháborúval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cec727b8-b5a0-47f1-8b83-ef9154511118","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Negyedik társukat továbbra is keresik a hatóságok.","shortLead":"Negyedik társukat továbbra is keresik a hatóságok.","id":"20250331_Megtalaltak-Litvaniaban-harom-eltunt-amerikai-katona-holttestet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cec727b8-b5a0-47f1-8b83-ef9154511118.jpg","index":0,"item":"a3e4b46f-958c-449c-95ee-2e0e4834f6b8","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_Megtalaltak-Litvaniaban-harom-eltunt-amerikai-katona-holttestet","timestamp":"2025. március. 31. 22:15","title":"Megtalálták Litvániában három eltűnt amerikai katona holttestét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Bár a nyomozás még zajlik, de a Tesla tulajdonosának már határozott véleménye van a történtekről. ","shortLead":"Bár a nyomozás még zajlik, de a Tesla tulajdonosának már határozott véleménye van a történtekről. ","id":"20250401_Musk-terrorizmus-Tesla-Roma-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4.jpg","index":0,"item":"8c044a08-ea8d-4612-9f8e-24e3ae987515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_Musk-terrorizmus-Tesla-Roma-Donald-Trump","timestamp":"2025. április. 01. 06:30","title":"Musk terrorizmusnak nevezte a római Tesla-kereskedésben történt tűzesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5569ae4d-7380-48a2-ace2-12309fec29d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A tiltott szerelem nemcsak a képernyőn, hanem az életben is meghatározta a 90 éves korában elhunyt színész sorsát. ","shortLead":"A tiltott szerelem nemcsak a képernyőn, hanem az életben is meghatározta a 90 éves korában elhunyt színész sorsát. ","id":"20250331_richard-chamberlain-sogun-tovismadarak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5569ae4d-7380-48a2-ace2-12309fec29d3.jpg","index":0,"item":"7af19f9d-3985-44cd-87e4-86fbf2ba83a9","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_richard-chamberlain-sogun-tovismadarak","timestamp":"2025. március. 31. 11:46","title":"Tövismadarak, Sógun és egy nagy titok: mit imádtunk Richard Chamberlainben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős összeg ütheti a markát annak, aki hibát talál a ChatGPT-ben, vagy más OpenAI-szolgáltatásokban.","shortLead":"Jelentős összeg ütheti a markát annak, aki hibát talál a ChatGPT-ben, vagy más OpenAI-szolgáltatásokban.","id":"20250331_openai-bug-bounty-program-biztonsagi-hibak-keresese-maximum-jutalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb.jpg","index":0,"item":"a24b5fe0-df17-4727-9e4d-fe159aaf3afb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_openai-bug-bounty-program-biztonsagi-hibak-keresese-maximum-jutalom","timestamp":"2025. március. 31. 11:03","title":"Akár 37 000 000 forintot is kereshet, ha segít az OpenAI-nak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az új fejlesztésű, 520 lóerős győri 4.0 TFSI erőforrás papíron átlagosan csupán 10,2 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként. Hogyan lehetséges ez? Számos menethelyzetben egyszerűen lekapcsol a nyolcból négy hengert, alapfelszereltség a stop-start rendszer és a fékezési energia újrahasznosítása is.
Bla, bla, bla - gondoltam. Vezettem már S8-ast, nem is egyszer. Először 19,3, másodszor 21 liter környékén alakult a tesztfogyasztás, igaz városban és a Lamborghini motorral. Hogy mennyire takarékos az új S8? Kipróbáltuk. Nem volt nehéz dolgunk, mert a szervezők befenyítettek 100-200 eurós bírságokkal, meg azzal, hogy a spanyol rendőrök lesben állnak minden sarkon és minden olajfa mögött. Rendőrt nem láttunk, de a Circuito de Navarra felé vezető úton csak tempomattal mentem, szigorúan betartva minden szabályt. Volt olyan pillanat, amikor 10,3 literre lement az átlagfogyasztás, az 50 kilométeres tesztút végén 11 litert mutatott a fedélzeti számítógép, mert az utolsó kanyarokban nem bírtam már, és S fokozatba kapcsoltam az addig takarékos E fokozatban használt automatikus váltót. Váltótársam egy hasonló hosszúságú szakaszról 11,6 literrel hozta vissza a kocsit, én egy harmadik túrán betartva a sebességhatárokat, néha-néha kihúzatva az autót 180 kilométer/órás sebességig 11,4 literes átlagot értem el. Volt olyan kolléga, aki 9,3-as eredményről is beszámolt. Versenypályán ugyanakkor megetettük a 40 litert az S8-cal.
Apropó versenypálya. Nagy élmény volt az új navarrai pályán csapatni, de az S8-as nem versenyautó. Értettük a szervezők szándékát, hogy érdemes kipróbálni ott is, ahol nem villantanak le lépten-nyomon. Ha valaki S8-ast vesz, valószínűleg nem a fogyasztásmérő lesz a központi kijelző főtémája.
Ormótlan nagy testével, hosszú tengelytávjával, nagy tömegével és túlzottan okos menetstabilizáló rendszerével kínlódás volt az izgalmas pálya. Amikor azt hittük, hogy Alonsóként daráljuk be a visszafordítót, akkor a blokkoló fékkel szépen elhagytuk a pályát, amikor azt vártuk volna, hogy szélvész sebesen bekanyarodunk, akkor alulkormányzottként pattantunk le az ideális ívről, amikor pedig túl hamar léptünk le a gázról, a mögöttünk meginduló fenék okozott kisebb riadalmat. De csak kisebbet, az elektronika mindig beleszólt, helyre tette tévedésünket, és mint egy mindentudó apuka kedvesen megdorgálva felhörgött újra.
A hangja szebb kívülről hallgatva, az S8 luxusautó, a beltérben külön mikrofonok dolgoznak a legtökéletesebb vibrációmentességért. Csak hang és kép, semmi nem zavarhatja a milliomost vezetés közben. Amint a V8-as motor V4 üzemre vált, zajcsillapító rendszer lép működésbe, amely célzott ellenhangokkal oltja ki az utastérbe jutó nemkívánatos zajokat. A zavaró rezgéseket mindeközben motortartó ágyazások mérséklik hatékonyan.
4.0 TFSI Az S6, S6 Avant, S7 Sportback és S8 modellekben enyhén eltérő konfigurációban megjelenő 4.0 TFSI teljesítménye a 309 kW (420 LE) és 382 kW (520 LE) lehet, míg maximális forgatónyomatéka 650 newtonméter. Hengersorai klasszikus 90 fokos szögben állnak, négy vezérműtengelye és segédberendezései, lánchajtása helytakarékos módon, a hátsó oldalán kaptak helyet, forgattyúháza pedig alumínium-szilícium öntvény. A nyolchengeres erőforrás igen könnyű, s kompakt konstrukciójának köszönhetően mindössze 497 milliméter hosszú.
Az üzemanyag-ellátásról az Audi FSI közvetlen becskendezése gondoskodik. A beszívott levegőt a szívócsatornában működő, kapcsolható töltetterelő élek perdítik kellő mértékben. A levegő elősűrítését hengersoronként egy-egy feltöltő végzi. Az itt alkalmazott úgynevezett twinscroll technika révén a nagysebességű kipufogógáz két külön csatornán keresztül áramlik a turbinakerékre, a forgatónyomaték egészen korai, már közvetlenül az alapjárati fordulatszám felett megkezdődő felépülését eredményezve. Mindkét turbófeltöltő illetve töltőlevegő-hűtőik a hengersorok közötti V-térben kaptak helyet, nem pedig a megszokott módon, a forgattyúházak külső oldalán. Az Audi a hengerfejeket is újszerű konstrukcióban alakította ki, a kipufogóoldal belül, míg a szívótraktus a külső oldalukon helyezkedik el. Ez az elrendezés a kompakt konstrukció mellett rövid gázcsere-utakat, így csekély áramlási veszteségeket biztosít, vagyis a 4.0 TFSI még érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira. A forró elemek, különösen a kipufogó-leömlők gondos hőszigetelése a hengersorok közötti térben mindvégig stabil termikus viszonyokat teremtenek. További jelentős innováció az Audi henger-menedzsment rendszere, amely az alsó és a közepes terhelési tartományokon a V8-as aggregát hengersorában két-két hengert lekapcsolva mérsékli jelentősen a tüzelőanyag-fogyasztást. A motor rendkívül kulturált járása fejlett műszaki megoldások egész sorának köszönhetően e fázisok során is mind mechanikailag, mind pedig akusztikailag változatlanul megmarad, a hengerek leállítása gyakorlatilag nem is érzékelhető. Érdekes, hogy alacsony sebességnél nem feltétlenül kapcsolja le a négy hengert, ehhez az szükséges, hogy állandó sebességgel haladjunk, sík úton. A henger-menedzsmentben a továbbfejlesztett változó szelepvezérlés is részt vesz, megfelelő időben zárva az érintett hengerek szívó- és kipufogószelepeit.
A takarékos S8-as mérnökei gondoltak a belső súrlódások mérséklésétől a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerein át, egészen az innovatív hőmenedzsment megoldásáig. Utóbbi a motor felmelegedési fázisa alatt kiiktatja a hűtőfolyadék-szivattyút, így a motorolaj gyorsabban üzemi hőmérsékletére hevülhet. Az új, szabályozott szállítású olajszivattyú két fokozatban változtatja nyomásszintjét, a dugattyútetők olajsugaras hűtése pedig jellegmezős szabályzás alapján működik.
Az Audi S8 motorja álló helyzetből mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsítja fel a luxusautót 100 kilométer/órás tempóra, az elektronika gátolja meg 250 kilométer/óránál a száguldást. Elődje 5,2 literes, atmoszférikus V10-es konstrukciójához viszonyítva az új biturbó V8 51 kilowattal (70 LE), azaz mintegy 15 százalékkal teljesít többet, miközben üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként 3 literrel (23 százalék) alacsonyabban alakul.
Sportosan is kapcsolható az S8 nyolcfokozatú tiptronic automata sebességváltója, a motor teljesítményét önzáró központi differenciálművel működő quattro összkerékhajtás vezeti a kerekek felé, a hátsó tengelyen sport-differenciálművel. A dinamikus kanyarvételek során a forgatónyomaték túlnyomórészt a külső íven gördülő kerékre irányul, valósággal a kanyarívre préselve a hatalmas limuzint.
A sportos hangolással kialakított légrugós futómű a szériakivitel része. Háromféle állásban szabályozhatjuk a karosszéria magasságát. A dinamikus kormányberendezés mindenkor a pillanatnyi sebesség függvényében alakítja rásegítését és áttételét. A menetdinamikai szabályzórendszer e két berendezést, valamint a motormenedzsment, a nyolcfokozatú tiptronic és a sport-differenciálmű működését egyaránt fejlett szabályzási hálózatba foglalja, amelyek karakterisztikáját a vezető az automatikus, sportos, egyéni és takarékos üzemmódok szerint választhatja meg.
20 hüvelykes keréktárcsáira 265/40 méretű gumiabroncsokat szerelnek, de az Audi kínálatában akár 21 hüvelyk (/35-ös) peremátmérőjű kerekek is rendelkezésre állnak. A matt fekete első féknyergeken S8 embléma látható. Darabonként mintegy három kilogrammal könnyebb, szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák (8 kilót nyomnak) is rendelhetők, amelyekre antracitszürke nyergek kerülnek.
Az 5,15 méter hosszú, az A8-hoz képest 10 milliméterrel leültetett S8 különlegessége 1975 kilogramm saját tömege. A luxuslimuzin karosszériája az ASF (Audi Space Frame) technológiával szinte teljes egészében alumíniumból készül, csupán B-oszlopainak anyaga az úgynevezett különösen nagy szilárdságú acél. A karosszériaszerkezet csupán 231 kilogramm, acélból nagyjából 100 kilogrammal nyomott volna többet.
A kifejezetten az S8 számára tervezett komfort sportülések sokrétűen és elektromosan állíthatók, s kívánságra szellőző, illetve masszázsfunkcióval egészíthetők ki. Az eleve gazdag szériafelszereltségen túl az Audi a modellsorozatban elérhető összes opciót kínálja. A vezetői segédrendszerek egymással és a navigációs berendezéssel fejlett hálózatban kötve működnek szorosan együtt, köztük az araszoló funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályzás (ACC), a sávváltást és a sávtartást segítő rendszer, a sebességhatár-kijelzés, a gyalogosokat megjelölő éjjellátó rendszer és a 360 fokos környezeti kamerával működő parkoló-asszisztens technikáival. Az S8 mindezeken túl alapfelszerelésében tartalmazza a pihenő-ajánlás kijelzőjét, ráfutásra figyelmeztetőt, illetve rendelhető az A6 Avant modellben bemutatott szenzorvezérlésű csomagtér-nyitás és a tolatókamera felülnézeti képe is.
Az infotainment-rendszerek terén a szériakivitelt bővítő MMI Navigation plus navigációs rendszer képviseli a technika legfrissebb állását (valósághú Google-alapú navigáció is kérhető), tapipadon lehet beírni az adatokat, rendszerrel, 20 GB szabadon felhasználható memóriát kínáló merevlemezes tárolóval és nagyfelbontású, 8 hüvelyk képátlójú monitorral. Alapáras a Bluetooth-os telefon, a 600 wattos Bose hifi, de a vájtfülűek 1400 wattos, 19 csatornás Bang & Olufsent hallgatnak, az internetelérés feláras.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.