#Köznevelés

Nyár végére készülnek el az új tanmenetjavaslatok
 

Nyár végére készülnek el az új tanmenetjavaslatok

Sipos Imre helyettes államtitkár szerint az OFI által kidolgozott tanmenetek nem érintik a kerettantervi óraszámokat, de a tananyag feldolgozásában nagyobb szabadságot kapnak a tanárok. A Köznevelési Kerekasztal résztvevői szerint a most bejelentett intézkedések megteremthetik a 21. századi iskola alapjait.

MTI MTI


Határozott és érzelmes videóval hívnak tüntetni a pedagógusok
 

Határozott és érzelmes videóval hívnak tüntetni a pedagógusok

"Most több kell, mint bekapcsolni a tévét, és megnézni, hogyan döntenek a gyereked sorsáról" - üzenik a pedagógusok. A legnagyobb oktatási szakszervezet, a Pedagógusok Szakszervezete a Köznevelés kerekasztalt követően is arra buzdítja a szülőket , tanárokat és diákokat, hogy csatlakozzanak a szombati fővárosi tüntetéshez.

hvg.hu hvg.hu



Papírunk van róla: teljes tévúton a magyar oktatás
 

Papírunk van róla: teljes tévúton a magyar oktatás

Ismét nemzetközi tanulmány igazolja, hogy a magyar kormánynak inkább csak a szlogenek szintjén fontos a hazai iskolarendszer: az utóbbi évek adatai ugyanis folyamatos, drasztikus forráskivonást mutatnak. Olyannyira, hogy ebben gyakorlatilag az egyik „élen járó ország” lettünk. De megerősíti az elemzés azt is, hogy az állam túl kevés tanórát fizet, a tanárokat nem becsüli meg, kevés és várhatóan kevés is marad a diplomás. Mindez úgy, hogy közben a tények cáfolják a tételt, mely szerint „egy jó szakma többet ér, mint a diploma”.


Nem vagyok képes erőszakszervezetként működtetni az iskolát
 

Nem vagyok képes erőszakszervezetként működtetni az iskolát

A piros és fekete pontokra, jegyekre építő lehangoló értékelési rendszert váltotta fel egy különleges módszerrel az örkényi iskola tanítója: egyfajta pénzt vezetett be a mindennapos iskolai munkába. Aki jól tanul, segít, dolgozik, garast érdemel, aki rosszat tesz, verekszik, nem dolgozik, garast fizet. Murinai Angela nem gondolja, hogy ezzel anyagiasságra nevelné a diákjait, viszont a tavaly még kezelhetetlen, hátrányos helyzetű gyerekekkel teli osztály hihetetlenül megváltozott. Megszűntek a fegyelmezési problémák, a gyerekek szabadidejükben is feladatokat kérnek. A központi előírások, a kötelező osztályzatok viszont erősen az – egyébként számos személyközpontú pedagógiai elemmel megtámogatott – "garasos rendszer" ellen hatnak.


Ha nem tiszta a PÖCS szerepe, azonnal megjelenik a félelem
 

Ha nem tiszta a PÖCS szerepe, azonnal megjelenik a félelem

Lenne értelme a pedagógiai munka értékelésének, de ennek a legkevésbé felel meg a januárban bevezetendő tanfelügyeleti rendszer. Különösen a belső ellenőrzés lehet aggályos, ami nemcsak átláthatatlan mennyiségű adminisztrációs terhet rak a tanárokra, de meg is mérgezheti a tantestületek légkörét. A szülők is készülhetnek: évekig kell majd kérdőívhegyeket kitöltögetniük.


„Az én gyerekemet ugyan nem teszi tönkre a Klik!”
 

„Az én gyerekemet ugyan nem teszi tönkre a Klik!”

A magyar iskola egyre kevésbé veszi tudomásul, hogy az elsőbe került gyerekek még most is inkább óvodások, mintsem a tananyag bebiflázására felkészült iskolások. Ahol komolyan gondolják az egész napos iskolát, ott van idő mesére, mozgásra, ismerkedésre, a szorongás csökkentésére, de a legtöbb helyen napi 5-6 órát darálnak le délelőtt az elsősöknek. Egy valami azonban szinte mindenütt ugyanaz: a szülőknek mélyen a pénztárcájukba kellett nyúlniuk szeptember elején. Túlterhelt kisdiákok, anyagi csődöt jelentő tanévkezdés - két hete indult a tanév.

Balla István-Hercsel Adél Balla István-Hercsel Adél

Vekerdy Tamás: Ami kötelező, az pusztít – és itt csak kötelező van
 

Vekerdy Tamás: Ami kötelező, az pusztít – és itt csak kötelező van

A 2010 után kialakított iskolarendszernek semmi köze nincs se a gyerekekhez, se az iskolához, a központosításnak egyetlen dologhoz van köze, hogy az irányítógomb a „legfontosabb íróasztalon” legyen – véli Vekerdy Tamás, aki szerint a 9 osztályos iskola is egyelőre csak ötletelés, konszenzus, hosszú előkészítés és mindenekelőtt sok pénz nélkül nem lehet bevezetni. Hogy jön az iskolákhoz Lenin gonosz mondata? Miért fontos, hogy merengjenek a bölcsészek a romkocsmákban? Hogy lehet egyszerre jó és borzalmas hír, hogy a magyar iskola növeli az egyenlőtlenségeket? Interjú.