#Köznevelés


Elhunyt Lóránd Ferenc
 

Elhunyt Lóránd Ferenc

85 éves korában elhunyt Lóránd Ferenc, a neveléstudomány kandidátusa, a pedagógusszakma emblematikus személyisége, az OKNT korábbi elnöke. A hírt a családja jelentette be.

hvg.hu hvg.hu

Plakátok, politikusok az iskolákban – törvényes ez?
 

Plakátok, politikusok az iskolákban – törvényes ez?

Bár a jogszabályok tiltják a politikai és reklámtevékenységet az oktatási intézményekben, több iskola udvarán, kerítésén tűntek fel a napokban a kormány bevándorlásellenes plakátjai, és pártpolitikusok tűnnek fel egyre többször az oktatási intézményekben is.

BI BI

 

"Újra van besúgás, feljelentés. A Kádár-kort éljük újra" - értékeltük a közoktatást

Balog Zoltán szerint a pedagógusi hivatásnak egyre inkább presztízse van, és úgy véli, az eddigi reformok a minőségi magyar iskolát alapozták meg. Az általunk megkérdezett tanárok azonban nem osztják a sikerjelentést. „Hülyének néztek, ingyen dolgoztattak”, „A helyzet egyelőre kilátástalan” – írták többek között kérdőívünkre. A szülők szerint a gyerekek túlterheltek, nekik pedig egyre többet kell fizetniük az „ingyenes oktatásért”.

BI BI

Bizonyítványt állítunk ki a magyar iskoláról
 

Bizonyítványt állítunk ki a magyar iskoláról

A tanév végén szeretnénk olvasóinkkal együtt értékelni a magyar iskolát. Kérjük, ha szülőként, diákként vagy tanárként „érintett”, ossza meg velünk véleményét a tanévről, a Klikről – általában a közoktatásról.

hvg.hu hvg.hu



Jön a vakáció, újabb hónappal maradnak le a szegény gyerekek
 

Jön a vakáció, újabb hónappal maradnak le a szegény gyerekek

Három hét van hátra, és elkezdődik a nyári vakáció, a – más országokhoz képest – hosszú szünet azonban sok családban leginkább gyermekelhelyezési problémát jelent. Főleg azoknál van ez így, ahol nincs nagyszülői segítség, és a szülők nem tudják kifizetni a táborokat sem. A két és fél hónap alatt még nagyobbra nyílik az olló a szegényebb és a gazdagabb gyerekek készségei, tudása között.


Szerdán az egész ország dolgozatot ír
 

Szerdán az egész ország dolgozatot ír

Minden 6., a 8. és a 10. évfolyamos diák az Országos Kompetenciamérés feladatlapjait tölti ki. A korábbi években a tesztek azt mutatták többek közt, hogy az általános iskolából kikerülők ötöde funkcionális analfabéta.

hvg.hu hvg.hu

„Adjatok a kezükbe Rejtőt! Le sem fogják tenni” – ne legyen kötelező az irodalom
 

„Adjatok a kezükbe Rejtőt! Le sem fogják tenni” – ne legyen kötelező az irodalom

Ami kötelező, azt úgysem fogják olvasni a gyerekek – véli olvasóink többsége. Mások megvédik a jól bevált könyvlistát, ami nemes értékekre tanította évtizedek óta a gyerekeket. „Anno mi is szívtunk, most a gyerekeken a sor” – írta köztes véleményként valaki. Bár nem csak erről szólt, óriási vita kerekedett egy minapi cikkünk nyomán a kötelező olvasmányokról.

hvg.hu hvg.hu

Örülni kell, ha hisztizik a gyerek
 

Örülni kell, ha hisztizik a gyerek

Ha az üvöltő gyerekkel mi is üvöltünk, azt mutatjuk, hogy épp ez a helyes reakció az idegességre – állítja Peer Krisztina gyermekpszichológus. Fontos szerinte, hogy az apa aktívan kivegye a részét a gyereknevelésből, az ugyanis a gyerekek intellektusa fejlődéséhez is hozzájárul. Engedjük-e az óvodás fiút hercegnőruhába bújni a farsangon? Mit tehet a pedagógus a hiperaktív gyerekkel? Hogy lehet leküzdeni a szülői megfelelési kényszert? Interjú.

Hercsel Adél Hercsel Adél

Még mindig a Légy jó mindhalálig-ot erőltetik a tanárok
 

Még mindig a Légy jó mindhalálig-ot erőltetik a tanárok

A netgeneráció nem idegenkedik alapvetően a könyvek olvasásától, de a felső tagozatos irodalomtanítás során „elromlik” valami. A 14-18 évesek szerint az irodalmi szövegek általában nehezen érthetők, ugyan fontos dolgokról szólnak, tanulságosak, de régiek. Viszont újra vannak generációs olvasmányélmények.

BI BI

Néhány nyugtalanító ábra a magyar iskolarendszerről
 

Néhány nyugtalanító ábra a magyar iskolarendszerről

Egyre csökken a közoktatásra fordított állami forrás Magyarországon, GDP-arányosan sereghajtók vagyunk e téren Európában. Egyre nő a szegény gyerekek aránya, miközben csak látszólag, adminisztratív okok miatt csökken a hátrányos helyzetűeké. Egyre többen hullanak ki az oktatási rendszerből. Mutatunk néhány grafikont egy új kiadványból.

BI BI

Nincs értelme betartani az előírt tantervet
 

Nincs értelme betartani az előírt tantervet

Imádják az irodalomórákat, sőt a menőbb tanulók verseket faragnak. Az asztalosnak készülő diákokban a szokatlan érdeklődést az irodalom iránt tanárnőjük egyedi módszerei keltették fel, aki az órákon éppúgy felhasználja a kortárs írók verseit, mint a rap vagy slam poetry-előadók szövegeit. Nem tilos az órákon az okostelefonok nyomogatása sem. A módszer hatékony, ám a sok, Klik által nem támogatott fénymásolás miatt a tanároknak zsebbe vágó, és a mai oktatási előírásokat is sok helyen sértheti. Interjú Sulyok Blanka magyar-német szakos tanárral.



Megrendítő bocsánatkérés egy tanártól
 

Megrendítő bocsánatkérés egy tanártól

"Sajnálom, hogy elhitetik veletek, hogy az egyetlen dolog, ami számít, az az a fajta tanulás, ami az iskolában történik. És abból is az a fajta, amely az osztályteremben történik. De abból se minden. Csak azok a dolgok számítanak, amelyek benne lesznek a dolgozatban" – írta diákjainak többek között egy pedagógus.

hvg.hu hvg.hu

Hazugságra kényszeríti a tanárokat a rendszer
 

Hazugságra kényszeríti a tanárokat a rendszer

Három éve Magyarországon kerestek a legkevesebbet a tanárok az OECD-rangsorban, azóta viszont életbe lépett a pedagógus-életpályamodell és az azzal járó bérfejlesztés is. A helyzet azonban valószínűleg nem lett sokkal jobb, a tanárok a magyar értelmiség egyik legkevésbé becsült rétege maradt. A kormányzati sikerpropaganda dübörög, a pedagógusok viszont kimerültek, dühösek, akár sztrájkolnának is.




„Mi nem tanulunk a demokráciáról, hanem megéljük”
 

„Mi nem tanulunk a demokráciáról, hanem megéljük”

Sok olyan iskola van, ahol mindennel meg akarják ismertetni a gyerekeket, és ezért állandóan csak rohannak, hogy még ez is beleférjen, meg még az is. A diákok azonban tíz év múlva szinte semmire nem emlékeznek. Mindez Norvégiában van, a hasonlóság a magyar viszonyokkal, csak a véletlen műve. Ám a skandináv országban is vannak intézmények, amelyek szembemennek ezzel a trenddel, és bár kevesebb dolgot tanítanak, de azt sokkal alaposabban, a diákok lelkesedésére építve. Az egyik ilyen iskola igazgatója, Bjorn Bolstad mesélt erről a hvg.hu-nak.

Gócza Anita Gócza Anita