Fóti Péter Kult

Fóti Péter: Van másik társadalmi modell, és lehet más iskola

Az iskola a monolit állam része, és nem a civil társadalom intézménye, annak sokszínűségével, és ha igény van rá, belső demokratizmusával. De azon szülők számára, akik többet, mást szeretnének saját gyereküknek, még mindig vannak lehetőségeik.

Balla István Kult

Winkler Márta: "A nehezen kezelhető diákok edzettek tanítóvá"

A 60-as évektől próbálta szétfeszíteni az akkori egyenoktatás kereteit, majd 1988-ban megalakította az első alternatív iskolát, a most 30 éves Kincskeresőt. Úgy véli, a játék, a mozgás, a gondolkodni tanítás a legfontosabb az iskolában, és ezeket bármilyen rendszerben, bármilyen felügyelet mellett el lehet érni, ha a tanító rendelkezik belső szabadsággal. Winkler Mártával beszélgettünk, aki szerint az értelmetlen iskolai szabadság ugyanolyan káros, mint az értelmetlen előírások betartása.

G. Tóth Ilda Élet+Stílus

Az osztály, ahol nemcsak megszerzik, hanem újra is alkotják a tudást

Fél órás ráhangolódással kezdenek minden napot a Tág Világ Program negyedikesei, akiknek – kortársaikkal ellentétben – nem kell síri csendben sorakozniuk akkor sem, amikor ebédelni mennek. Pár éve ők az egyetlen osztály, ősztől viszont – a szülőközösség kezdeményezésére – magániskolaként, új évfolyamokkal próbálnak tovább működni.

Balla István Élet+Stílus

Pokorni: Melyik Darth Vadernek szurkoljak?

A 70-80-as évekre visszatekintő megoldást választott a magyar oktatáspolitika arra, hogy 21. századi elvárásoknak megfelelő iskolarendszert működtessen – mondta Pokorni Zoltán egy konferencián. Szerinte ez zsákutca, és a kötelezően előírt reformok egyébként sem működnek. Egy sikeres ország a tudásalapú társadalomra készíti fel a tanulókat.

hvg.hu Élet+Stílus

„Egyvalamire nem emlékszem: kiket tanítottam?”

Az iskola teljesen abnormális hely, ahol az kérdez, aki tudja a választ – mondta annak idején Karácsony Sándor. Az idén 25. születésnapját ünneplő pesthidegkúti Gyermekek Háza igyekszik elkerülni ezt a hozzáállást. Ehhez el kellett felejteni az egységességre épülő sémákat, ami nem könnyű út, de lehetséges, még állami fenntartóval, most éppen a Klikkel is. Az iskola pedagógiai vezetőjével, Lányi Mariettával beszélgettünk.

Balla István Kult

Nem vagyok képes erőszakszervezetként működtetni az iskolát

A piros és fekete pontokra, jegyekre építő lehangoló értékelési rendszert váltotta fel egy különleges módszerrel az örkényi iskola tanítója: egyfajta pénzt vezetett be a mindennapos iskolai munkába. Aki jól tanul, segít, dolgozik, garast érdemel, aki rosszat tesz, verekszik, nem dolgozik, garast fizet. Murinai Angela nem gondolja, hogy ezzel anyagiasságra nevelné a diákjait, viszont a tavaly még kezelhetetlen, hátrányos helyzetű gyerekekkel teli osztály hihetetlenül megváltozott. Megszűntek a fegyelmezési problémák, a gyerekek szabadidejükben is feladatokat kérnek. A központi előírások, a kötelező osztályzatok viszont erősen az – egyébként számos személyközpontú pedagógiai elemmel megtámogatott – "garasos rendszer" ellen hatnak.

Balla István Plázs

Vekerdy Tamás: Ami kötelező, az pusztít – és itt csak kötelező van

A 2010 után kialakított iskolarendszernek semmi köze nincs se a gyerekekhez, se az iskolához, a központosításnak egyetlen dologhoz van köze, hogy az irányítógomb a „legfontosabb íróasztalon” legyen – véli Vekerdy Tamás, aki szerint a 9 osztályos iskola is egyelőre csak ötletelés, konszenzus, hosszú előkészítés és mindenekelőtt sok pénz nélkül nem lehet bevezetni. Hogy jön az iskolákhoz Lenin gonosz mondata? Miért fontos, hogy merengjenek a bölcsészek a romkocsmákban? Hogy lehet egyszerre jó és borzalmas hír, hogy a magyar iskola növeli az egyenlőtlenségeket? Interjú.

Gócza Anita Plázs

„Mi nem tanulunk a demokráciáról, hanem megéljük”

Sok olyan iskola van, ahol mindennel meg akarják ismertetni a gyerekeket, és ezért állandóan csak rohannak, hogy még ez is beleférjen, meg még az is. A diákok azonban tíz év múlva szinte semmire nem emlékeznek. Mindez Norvégiában van, a hasonlóság a magyar viszonyokkal, csak a véletlen műve. Ám a skandináv országban is vannak intézmények, amelyek szembemennek ezzel a trenddel, és bár kevesebb dolgot tanítanak, de azt sokkal alaposabban, a diákok lelkesedésére építve. Az egyik ilyen iskola igazgatója, Bjorn Bolstad mesélt erről a hvg.hu-nak.

Balla István Plázs

Legális iskolakerülők – köszönik, jól vannak

Egyre több szülő menekíti ki az uniformizált iskolarendszerből a gyerekét. Ennek egyik módja, hogy valamilyen alternatív iskolát keres a család, de rohamosan nő azon gyerekek száma is, akik egyáltalán nem járnak be az intézményekbe: otthon sajátítják el az előírt tananyagot. Az otthon tanulók után az állam nem fizet egy vasat sem, az ezt az utat választó szülők nagy felelősséget vállalnak, de meggyőződésük, hogy a választékból ez a legjobb a gyereküknek. A magántanulói jogviszonyt a rendszer arra is használja, hogy megszabaduljon a problémás diákoktól.


A címlapról ajánljuk