Egyedi tanárképzés indul a közszolgálati egyetemen kiemelt ösztöndíjakkal
A közszolgálati szerep mellett a pedagógus szakok iránt megnőtt érdeklődéssel indokolja Veszelszki Ágnes dékán az NKE pedagóguskarának mostani elindítását. Interjú.
A közszolgálati szerep mellett a pedagógus szakok iránt megnőtt érdeklődéssel indokolja Veszelszki Ágnes dékán az NKE pedagóguskarának mostani elindítását. Interjú.
Bár nőtt a pedagógusképzésre jelentkezők száma, azonban a korábbiaknál is kevesebben vannak köztük a nappali képzésben első diplomájuk megszerzésére jelentkező fiatalok. Az évente a nyugdíjkorhatárt elérő 7-8000 pedagógus pótlására messze nem elegendő az első helyen nappali képzésre jelentkező 3700 fiatal – akiknek többsége nem is fog belépni az oktatásba. Juhász Ágnes, a Civil Közoktatási Platform munkatársának írása.
Az úgynevezett munkaalapú társadalom kormányzati víziójával összhangban az idén is kevesen kerülnek be a felsőoktatásba. Velünk marad a tanárhiány és a reáltudományok sem lettek vonzóbbak.
Egységesítette a tanárképzést a kormány, innentől hat helyett öt évet kell tanulnia a gimnáziumi tanároknak.
A pedagógusképzés gyökeres átalakítására készül a kormány. Elvileg az egyetemi lemorzsolódást kívánják visszafogni a képzés idejének és tartalmának csökkentésével, de ez sokak szerint tévút, és csak a minőség romlásához vezet.
Steklács János olvasáskutató, egyetemi tanár szerint, ha a tanárképzés a mindenkori NAT-ra készít fel, akkor betanított munkásként kezeli a pedagógusokat. A képzés tervezett lebutítása után nem lehet hatékonyan tanítani.
Változik a pedagógusképzés, a követelmények könnyítésével akarják visszaszorítani a lemorzsolódást. Mindez több diplomás tanárt eredményezhet, de a színvonal rovására mehet.
Világnézetileg elkötelezetté válhat a tanítóképzők többsége a kormány elképzelése szerint, ha megvalósul, hogy újabb és újabb intézmények kerülnek egyházi kézbe. Az égető pedagógushiányt a hallgatók mielőbbi éles gyakorlatba állításával orvosolnák.
„Nagyon erős elitképzésünk van, középfokon és a felsőoktatásban is, a nagy átlag azonban rosszabb állapotban van, mint azt gondoljuk” – állítja Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora, az Oktatási Hivatal korábbi elnöke. A vele készült interjút a HVG Rangsor – Diploma 2021 című most megjelenő kiadvány közölte.