Egyedi tanárképzés indul a közszolgálati egyetemen kiemelt ösztöndíjakkal
A közszolgálati szerep mellett a pedagógus szakok iránt megnőtt érdeklődéssel indokolja Veszelszki Ágnes dékán az NKE pedagóguskarának mostani elindítását. Interjú.
Mi indokolta, hogy a fővárosban újabb tanárképző egyetem jöjjön létre?
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem 2012 óta látja el a különféle közszolgálati hivatásokra felkészítés szerepét a rendészettudományi, hadtudományi, víztudományi, nemzetközi tanulmányok és államtudományi karán. Fő feladatunk a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése. A pedagógusi pálya ugyancsak egyértelműen közszolgálatnak tekinthető, hiszen az ezt a hivatást választó fiatalok a közösségért, a társadalomért dolgoznak majd az oktatásban.
A tavalyi és a tavalyelőtti adatok is azt jelzik, hogy többen jelentkeztek tanári képzésre, mint korábban (a tavalyi felsőoktatási felvételin a második legnépszerűbb képzési terület a pedagógusképzés volt), emiatt érdemes bővíteni a továbbtanulási lehetőségeket, a képzési kínálatot.
Idén viszont csökkentik az államilag támogatott hallgatói keretszámokat szinte minden egyetemen, ez alól az NKE kivétel, ott a hírek szerint 11 százalékkal még nő is. Van összefüggés az NKE-s új pedagógusképzések indítása és a többi egyetemen a keretszámok csökkenése között?
Az NKE az állam számára képez közszolgálati szakembereket, a keretszámok meghatározása is ennek alapján történik.
![](https://img.hvg.hu/Img/27315920-08f2-479a-bc05-0514a7db57d5/fd4155f9-bc13-4ac8-9c82-209412d73c1f.jpg)
Miben lesz más, új a tanárképzés az NKE-n, mint a már működők a többi egyetemen?
Nem csupán az elméleti ismeretek megszerzését állítjuk a középpontba, hanem a gyakorlatorientált képzési rendszerünk révén a tanári hivatás mint gyakorlat elsajátítását is. A nagyarányú intézménylátogatással, a tanári munka megfigyelésével és az oktatási-nevelési gyakorlatokkal a valós pedagógiai feladatokra készítjük fel a hallgatóinkat. Ezt segíti elő mentori hálózatunk is: a hozzánk érkező hallgatót az első félévtől kezdve gyakorló pedagógusként is dolgozó mentor támogatja a tanulmányaiban, illetve a szakmai gyakorlatai során.
A szakmai gyakorlatot sem csupán az utolsó tanévükben végzik a hallgatók, hanem már a képzésük elején megismerkednek különböző oktatási-nevelési intézményekkel, az óvodától az általános iskolán és a speciális nevelési intézeteken keresztül a középiskoláig. Emellett az autentikus tudáselsajátítást kiterjedt terepgyakorlat-rendszerünk is ösztönzi: hallgatóink az egyetemi kurzusokon tanultakat önálló tapasztalatszerzéssel mélyíthetik el a Kárpát-medence különböző területein töltött gyakorlatokon. Például a magyar szakosok a nyelvjárásokról tanultakat, a történelem szakosok a jellegzetes történelmi helyszínek ismeretét, a földrajz szakosok pedig akár a kőzettani vagy térképészeti ismereteiket külső helyszíneken sajátíthatják el; a nyelvszakosok külföldi részképzéseken vehetnek részt.
A tanárképzésünk egyediségét az is adja, hogy a kétszakos, osztatlan (azaz ötéves) oktatásban a tanárnak készülő hallgatóink a tanári diplomájuk mellé az egyik szakjukból – külön modul elvégzésével – bölcsészdiplomát is szerezhetnek a képzési idejük alatt.
Honnan toborozzák az oktatókat, kik fognak tanítani az NKE képzésein? Kik dolgozták ki a képzések szakmai programjait?