Egyedi tanárképzés indul a közszolgálati egyetemen kiemelt ösztöndíjakkal

6 perc

2025.02.12. 15:50

A közszolgálati szerep mellett a pedagógus szakok iránt megnőtt érdeklődéssel indokolja Veszelszki Ágnes dékán az NKE pedagóguskarának mostani elindítását. Interjú.

Mi indokolta, hogy a fővárosban újabb tanárképző egyetem jöjjön létre?

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem 2012 óta látja el a különféle közszolgálati hivatásokra felkészítés szerepét a rendészettudományi, hadtudományi, víztudományi, nemzetközi tanulmányok és államtudományi karán. Fő feladatunk a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése. A pedagógusi pálya ugyancsak egyértelműen közszolgálatnak tekinthető, hiszen az ezt a hivatást választó fiatalok a közösségért, a társadalomért dolgoznak majd az oktatásban.

A tavalyi és a tavalyelőtti adatok is azt jelzik, hogy többen jelentkeztek tanári képzésre, mint korábban (a tavalyi felsőoktatási felvételin a második legnépszerűbb képzési terület a pedagógusképzés volt), emiatt érdemes bővíteni a továbbtanulási lehetőségeket, a képzési kínálatot.

Idén viszont csökkentik az államilag támogatott hallgatói keretszámokat szinte minden egyetemen, ez alól az NKE kivétel, ott a hírek szerint 11 százalékkal még nő is. Van összefüggés az NKE-s új pedagógusképzések indítása és a többi egyetemen a keretszámok csökkenése között?

Az NKE az állam számára képez közszolgálati szakembereket, a keretszámok meghatározása is ennek alapján történik.

Veszelszki Ágnes nyelvész, az NKE dékánja
Lakos Gábor

Miben lesz más, új a tanárképzés az NKE-n, mint a már működők a többi egyetemen?

Nem csupán az elméleti ismeretek megszerzését állítjuk a középpontba, hanem a gyakorlatorientált képzési rendszerünk révén a tanári hivatás mint gyakorlat elsajátítását is. A nagyarányú intézménylátogatással, a tanári munka megfigyelésével és az oktatási-nevelési gyakorlatokkal a valós pedagógiai feladatokra készítjük fel a hallgatóinkat. Ezt segíti elő mentori hálózatunk is: a hozzánk érkező hallgatót az első félévtől kezdve gyakorló pedagógusként is dolgozó mentor támogatja a tanulmányaiban, illetve a szakmai gyakorlatai során.

A szakmai gyakorlatot sem csupán az utolsó tanévükben végzik a hallgatók, hanem már a képzésük elején megismerkednek különböző oktatási-nevelési intézményekkel, az óvodától az általános iskolán és a speciális nevelési intézeteken keresztül a középiskoláig. Emellett az autentikus tudáselsajátítást kiterjedt terepgyakorlat-rendszerünk is ösztönzi: hallgatóink az egyetemi kurzusokon tanultakat önálló tapasztalatszerzéssel mélyíthetik el a Kárpát-medence különböző területein töltött gyakorlatokon. Például a magyar szakosok a nyelvjárásokról tanultakat, a történelem szakosok a jellegzetes történelmi helyszínek ismeretét, a földrajz szakosok pedig akár a kőzettani vagy térképészeti ismereteiket külső helyszíneken sajátíthatják el; a nyelvszakosok külföldi részképzéseken vehetnek részt.

A tanárképzésünk egyediségét az is adja, hogy a kétszakos, osztatlan (azaz ötéves) oktatásban a tanárnak készülő hallgatóink a tanári diplomájuk mellé az egyik szakjukból – külön modul elvégzésével – bölcsészdiplomát is szerezhetnek a képzési idejük alatt.

Honnan toborozzák az oktatókat, kik fognak tanítani az NKE képzésein? Kik dolgozták ki a képzések szakmai programjait?