Redneck hadművelet
Az idegenforgalmi bevételek az idén csökkentek, s egylőre nincs jelen annak, hogy a kínai látogatók - akiket kormányuk is erre bíztat - tömegesen tennék tiszteletüket Magyarországon. Egyes külföldi tudorok szerint a magyar kormánynak nem is kellene az ország marketingjére Kínában sokat költeni, viszont ideje lenne beindítanunk az amerikai hazafias turizmust, végtére is szövetségesek voltunk az Irak elleni háborúban. Ön szerint valóban ez volna a kiút?
A Dow Jones hírügynökség szerint Kína idegenforgalmának idei visszaesése akár egy százalékponttal is ronthatja a 2003-as gazdasági növekedését. A nemzeti idegenforgalmi hatóság adatai szerint 1989 óta első ízben csökken az ágazat teljesítménye, a bevételek nem érik el a 277 milliárd jüant, azaz a tavalyi fele körül alakulhatnak, s ennek fő oka a tüdőgyulladás-járvány. Az év első öt hónapjában a külföldi látogatók száma 10 százalékkal 34,8 millióra csökkent, a devizabevételek viszont ennél jobban, a múlt év azonos időszakához képest 20 százalékkal mérséklődnek. A kínaiak külföldi kiutazásaiból fakadó turisztikai bevételek csökkenése viszont 43 százalékot érhet el, míg a kínai belső turizmus bevételei 53 százalékkal eshetnek, azaz 204 milliárd jüan körül alakulhatnak majd az idén.
Az adatokat azt megelőzően tették közzé, hogy a WHO (Egészségügyi Világszervezet) levette Pekinget is az utazási figyelmeztetési listáról, mivel értékelése szerint az atipusos vírusfertőzéses járványt a kínai fővárosban sikerült megfékezni. A WHO listáján Peking volt az utolsó hely, ahonnan a fertőzés veszélye miatt eltanácsolták az utazókat. (Dél-Kínában tavaly novemberében tört ki a járvány, amely több mint 800 ember életét oltotta ki, és több mint 8400 embert fertőzött meg.)
A kínai adatok hazánkra nézve is elszomorítóak, mert a Magyar Turizmus Rt. még nem is olyan régen arra számított, hogy a Kínából tömegesen érkező utazók dollármilliói hoznak majd pezsgést a magyar idegenforgalmi ágazatba, amely a korábbi évekhez mérten szintén alulteljesít. A cég marketing-tervében éppen Kína volt a cél, ahol „be kell vezetni” Magyarországot. De hát a kínaiak eddig nem jöttek (tekintettel a SARS-járványra, ez talán jobb is így), annak ellenére, hogy hazánk a hetedik ország a világon, ahová a hétköznapi kínai halandó különösebb cécó (hosszadalmas belső engedélyezési eljárások) nélkül utazhat.
Egy Magyarországot jól ismerő kanadai marketing-szakember szerint a magyar turizmus felelőseinek most egyébként is hagyni kéne a kínaiakat, és más égtájak felé volna jó fordulni, más országokat kellene keresni, ahol hatékonyabban lehetne elkölteni a Magyarországra irányuló turizmus fellendítésére szánt összegeket. Szerinte ugyanis azok a kínaiak, akiknek van pénzük és igényük egy hosszú utazásra, már bejárták azt a hat országot, amelybe eddig mehettek, s ha most befizetnek egy újabb túrára, hát tuti, hogy a hetedik célpontot, tehát Magyarországot fogják választani. Ehhez nem kell különösebb propaganda. A vörös kínaiak helyett inkább a vörösnyakú (redneck) amerikaiakra kellene koncentrálni. Főleg, mivel nekik még a költeni való pénzük is több.
A vörösnyakúaknál álljunk meg egy pillanatra. Az egyszerű mozijáró európai (pl. magyar) hajlamos azt hinni, hogy Amerikában csupa Richard Gere meg Tom Cruise-forma sármőr rohangál. A valóság azonban más. Mint minden országban, a tömeget itt sem a feltűnően vonzó, tehetős és intelligens emberek adják, hanem azok az egyszerű atyafiak, akik nap-nap után - döntő többségükben vidéki kisvárosokban - eljárnak dolgozni hivatalba, gyárba és a földekre (történetesen nekik a napsütéstől meg a jó levegőtől hagyományosan szép vörös a nyakuk), s hisznek az amerikai álomban, az amerikai nemzetben, a szabadság szellemében, satöbbi, satöbbi.
Ők voltak Bush elnök leglelkesebb támogatói az iraki "szabadságharcban", s ők utasították el leginkább a francia és német termékek vásárlását, amikor ezek az országok vonakodtak elismerni a Szaddam elleni invázió jogosságát – állítja a marketing guru. Szerinte éppen ezért ma Magyarországra tömegesen lehetne beutaztatni a klasszikus párizsi nyaralásból nemzeti érzelmi okokból kiábrándult redneckek hadait. A guru véleménye szerint elég lenne csak egy olyan hirdetményt köröztetni, hogy: „Magyarország támogatta Amerikát Szaddam legyőzésében. Gyertek, nézzétek meg a harcostársak gyönyörű kis országát Európa szívében!” S máris tódulnának a vastagbukszájú amcsik a SARS-sal nem fertőzött és Amerika-barát Magyarországra, s nagy tételben vásárolnák a harminckét lapos magyarkártyát - a lapok hátoldalán Amerika közellenségeivel. Sőt kellő színvonalú idegenforgalmi szolgáltatás megléte esetén egy hét múlva már a piros ultit is be tudnák mondani, pár nap és pár icce bor után pedig a magyar kultúra megismerésében eljuthatnának akár Fedák Sáriig is.
Az adatokat azt megelőzően tették közzé, hogy a WHO (Egészségügyi Világszervezet) levette Pekinget is az utazási figyelmeztetési listáról, mivel értékelése szerint az atipusos vírusfertőzéses járványt a kínai fővárosban sikerült megfékezni. A WHO listáján Peking volt az utolsó hely, ahonnan a fertőzés veszélye miatt eltanácsolták az utazókat. (Dél-Kínában tavaly novemberében tört ki a járvány, amely több mint 800 ember életét oltotta ki, és több mint 8400 embert fertőzött meg.)
A kínai adatok hazánkra nézve is elszomorítóak, mert a Magyar Turizmus Rt. még nem is olyan régen arra számított, hogy a Kínából tömegesen érkező utazók dollármilliói hoznak majd pezsgést a magyar idegenforgalmi ágazatba, amely a korábbi évekhez mérten szintén alulteljesít. A cég marketing-tervében éppen Kína volt a cél, ahol „be kell vezetni” Magyarországot. De hát a kínaiak eddig nem jöttek (tekintettel a SARS-járványra, ez talán jobb is így), annak ellenére, hogy hazánk a hetedik ország a világon, ahová a hétköznapi kínai halandó különösebb cécó (hosszadalmas belső engedélyezési eljárások) nélkül utazhat.
Egy Magyarországot jól ismerő kanadai marketing-szakember szerint a magyar turizmus felelőseinek most egyébként is hagyni kéne a kínaiakat, és más égtájak felé volna jó fordulni, más országokat kellene keresni, ahol hatékonyabban lehetne elkölteni a Magyarországra irányuló turizmus fellendítésére szánt összegeket. Szerinte ugyanis azok a kínaiak, akiknek van pénzük és igényük egy hosszú utazásra, már bejárták azt a hat országot, amelybe eddig mehettek, s ha most befizetnek egy újabb túrára, hát tuti, hogy a hetedik célpontot, tehát Magyarországot fogják választani. Ehhez nem kell különösebb propaganda. A vörös kínaiak helyett inkább a vörösnyakú (redneck) amerikaiakra kellene koncentrálni. Főleg, mivel nekik még a költeni való pénzük is több.
A vörösnyakúaknál álljunk meg egy pillanatra. Az egyszerű mozijáró európai (pl. magyar) hajlamos azt hinni, hogy Amerikában csupa Richard Gere meg Tom Cruise-forma sármőr rohangál. A valóság azonban más. Mint minden országban, a tömeget itt sem a feltűnően vonzó, tehetős és intelligens emberek adják, hanem azok az egyszerű atyafiak, akik nap-nap után - döntő többségükben vidéki kisvárosokban - eljárnak dolgozni hivatalba, gyárba és a földekre (történetesen nekik a napsütéstől meg a jó levegőtől hagyományosan szép vörös a nyakuk), s hisznek az amerikai álomban, az amerikai nemzetben, a szabadság szellemében, satöbbi, satöbbi.
Ők voltak Bush elnök leglelkesebb támogatói az iraki "szabadságharcban", s ők utasították el leginkább a francia és német termékek vásárlását, amikor ezek az országok vonakodtak elismerni a Szaddam elleni invázió jogosságát – állítja a marketing guru. Szerinte éppen ezért ma Magyarországra tömegesen lehetne beutaztatni a klasszikus párizsi nyaralásból nemzeti érzelmi okokból kiábrándult redneckek hadait. A guru véleménye szerint elég lenne csak egy olyan hirdetményt köröztetni, hogy: „Magyarország támogatta Amerikát Szaddam legyőzésében. Gyertek, nézzétek meg a harcostársak gyönyörű kis országát Európa szívében!” S máris tódulnának a vastagbukszájú amcsik a SARS-sal nem fertőzött és Amerika-barát Magyarországra, s nagy tételben vásárolnák a harminckét lapos magyarkártyát - a lapok hátoldalán Amerika közellenségeivel. Sőt kellő színvonalú idegenforgalmi szolgáltatás megléte esetén egy hét múlva már a piros ultit is be tudnák mondani, pár nap és pár icce bor után pedig a magyar kultúra megismerésében eljuthatnának akár Fedák Sáriig is.