Tetszett a cikk?

„Etikus kereskedőként” hirdetik magukat azok az amerikai ruhagyártó vállalatok, amelyek kizsákmányolás-ellenes marketing bevetésével igyekeznek felvenni a versenyt a piacon híresnek és divatosnak számító márkákkal. Egyelőre kérdés, sikerrel járnak-e.

Nem létezne „antisweatshop” marketing, ha nem létezne a globalizációellenes körökben erőteljesen bírált „sweatshop”: e szó olyan – elsősorban a nyugati piacon divatos ruhangyártó cégek, illetve beszállítóik által, többnyire a harmadik világ országaiban üzemeltetett - „nyomorgyárat” takar, ahol a munkások éhbérért dolgoznak, a munkajog pedig ismeretlen fogalom.
A jelentősebb antisweatshop mozgalmak leginkább a Nike és a Gap multinacionális cégeket vádolják azzal, hogy Kínában, Thaiföldön és a Fülöp-szigeteken üzemeltetnek nyomorgyárakat. A Levi’s, a Nike és az Adidas nemrégiben thaiföldi botrányba keveredett: a cégek egyik közös beszállítója, a Bed & Bath tavaly bezárta egy ottani gyárát, de nem fizette ki a dolgozók elmaradt, 400000 dollárnyi munkabérét. Később a munkások arról számoltak be, hogy számtalanszor kellett a nappali műszak mellett éjjel is dolgozniuk, néha pedig drogokat szedettek velük, hogy jobban bírják a munkatempót. A Nike idén szeptemberben egyezett bele, hogy 1,5 millió dollárt fizet, miután egy érdekvédelmi csoport a fogyasztók megtévesztésének vádjával bíróság elé vitte, hogy a sportszergyártó cég egy reklámkampányban – kereskedelmi fogásként – tagadta, hogy cipőit éhbérért, szörnyű körülmények között dolgozó ázsiai munkások gyártják.
A multik körül kialakult botrányt, s az emiatt felerősödő antisweathop hullámot lovagolja meg a Los Angeles-i American Apparel nevű ruhagyártó vállalat, amely azt állítja magáról, hogy az első olyan cég, amely divatos ruhákat készít anélkül, hogy dolgozóit kizsákmányolná, s az egyetlen olyan vállalkozás, amely képes felvenni a versenyt a multinacionális gyártókkal. De nemcsak az American Apparel épít az „etikus kereskedés” szlogenre: ugyanezzel a marketing-eszközzel operál a szintén Los Angeles-i SweatX és a brit, de dél-amerikai beszállítókkal együttműködő, a cég szellemiségét és misszióját nevével fémjelző Ethical Threads is.
Tény, hogy amíg a Clean Clothes Campaign nevű európai sweatshops-ellenes mozgalom szerint például a Gap a madagaszkári üzemeiben havi 32 eurós béreket fizet, addig az 1200 munkást alkalmazó American Apparelnél átlagban 12 dolláros órabért lehet keresni, ami majdnem kétszerese a kaliforniai minimál órabérnek (6, 75 dollár). Dov Charney, az American Apparel társalapítója szerint cége a „jóindulatú kapitalizmust” testesíti meg: a dolgozók a magas órabér mellett orvosi és fogorvosi szolgáltatást, egészségügyi biztosítást kapnak, a cég maradéktalanul betartja a munkavédelmi előírásokat, s a szakszervezetnek bármikor engedélyezik a gyárlátogatást. Charney ráadásul úgy véli, a „jóindulatú kapitalizmus” piacképes: a vállalat sikeres, a múlt év 78 millió dolláros forgalma pedig a kétszerese az előző évinek.
Elvtársi szándék ide, jóindulat oda, a kizsákmányolás ellen fellépő mozgalmak mégsem osztják mindenben az American Apparel vezetőjének véleményét. Chantal Finney, a textilüzem dolgozóinak jogvédésére specializálódott Labour Behind the Label mozgalom koordinátora az egyik brit lap figyelmét arra hívta fel, hogy a kaliforniai cégnél fizetés nélküli, illetve betegszabadság sincs, s a Nagy-Britanniában is terjeszkedni kívánó vállalatnak jóval több kötelezettséget kell vállalnia, amennyiben a szigetországban akar üzemet nyitni. Abban viszont egyetértenek a mozgalmárok, hogy a jóindulatú kapitalisták talán be tudják bizonyítani a Gap, a Nike, a Levi’s, az Adidas és a többi nagy nevű vállalat vezetőinek: a jobb munkakörülmények és a magasabb bér kifizetődő.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hoppál azt mondja, a beosztottjánál pattant el a húr és ő senkiházizott a Facebookon

Hoppál azt mondja, a beosztottjánál pattant el a húr és ő senkiházizott a Facebookon

Íme Kína hatalmas elektromos divatterepjárója

Íme Kína hatalmas elektromos divatterepjárója

Kézbe vettük a Samsung új csúcsmobilját, a Galaxy Note20 Ultrát – fotók, videó

Kézbe vettük a Samsung új csúcsmobilját, a Galaxy Note20 Ultrát – fotók, videó