Tetszett a cikk?

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. és az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosai kedden aláírták az adás-vételi szerződést, miszerint az ÁAK 82 millió euróért 40 százalékos tulajdonrészt szerzett az AKA Rt.-ben.

Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára szerint az ÁAK az összeget kedden átutalta az AKA külföldi tulajdonosainak. Gaál kifejtette, hogy az AKA a korábban megépült autópálya-szakaszhoz felvett hitelt, és a négy hitelező bank megadta a jóváhagyását ahhoz, hogy az M5-ös autópálya fizetési rendszere megváltozzon és be lehessen vezetni az egységes autópálya-matricát.



Az államtitkár közölte, hogy az eredetileg tervezett időponttól, március 12-én nulla órától használható az egységes autópálya-matrica az M5-ös autópálya Budapest és Kiskunfélegyháza közti szakaszán.



Az AKÁ-nak korábban hitelező négy pénzintézet, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), a CIB, az Espiritos Santos és a Westdeutsche Landesbank. Az első három már írásban is hozzájárult az M5-ös matricásításához, míg az utóbbi bank ezt holnap teszi meg. Gaál elmondta: csütörtökön megjelennek azok a GKM-rendeletek, amelyek szükségesek az M5-ös autópálya bevezetéséhez az egységes autópálya-matricarendszerbe.



A politikai államtitkár szerint kedden kezdődött el az eddigi finanszírozási rendszert megváltoztató, a továbbépítéshez, az üzemeltetéshez, illetve a matricásításhoz szükséges mintegy ezer oldalnyi 40 szerződés aláírása, amely még jelenleg is tart. Emlékeztetett arra, hogy az ÁAK a 82 millió eurós adás-vételi összeget a HVB által nyújtott hitelből finanszírozza, amelyre a Magyar Fejlesztési Bank garanciát nyújt.



Gaál megerősítette, hogy a megállapodás-csomag keretében az autópálya továbbépítése Szegedig az érvényben lévő koncessziós szerződés alapján 2004-es árakon mintegy 365 millió euróért valósul meg.



Utalt arra, hogy a Kiskunfélegyháza Szeged közötti M5-ös autópálya-szakaszt 2005. december 31-ig megépítik. A február 11-i megállapodás alapján a magyar költségvetésnek éves szinten mintegy 15-20 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetnie az AKA-nak, mivel az állam szolgáltatást vásárol a társaságtól és részben megtéríti a kieső autópályadíj-bevételt is. A rendelkezésre állási díjat a magyar állam 2030-ig, a koncessziós szerződés lejártáig fizeti. Az éves összeget csökkenti az ÁAK által elkönyvelt osztalék, valamint a várhatóan megnövekedő matricabevétel.



A megállapodások része az is, hogy a magyar államnak az M5-ös autópálya Szegedig vezető új szakaszának megépítése után 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az AKA fennmaradó 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására. (MTI)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Főúton tolató kamiont fogtak a rendőrök, nem múlt sokon a tragédia – videó

Főúton tolató kamiont fogtak a rendőrök, nem múlt sokon a tragédia – videó

Szinte újként árulnak egy hamarosan oldtimer, szupergyors Jaguar XJ220-at

Szinte újként árulnak egy hamarosan oldtimer, szupergyors Jaguar XJ220-at

Ég a berek Fonyódnál

Ég a berek Fonyódnál