szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A francia példa nyomán a német autógyárak is egyre inkább rákényszerülnek arra, hogy dízelmotoros modelljeiket koromszűrővel hozzák forgalomba. Hogy eddig berzenkedtek e szükségesnek és ésszerűnek tűnő műszaki tartozék bevezetése ellen, az alkalmasint azzal magyarázható, hogy a hivatalosan "részecskeszűrőnek" nevezett alkatrész növeli a dízelmotor fogyasztását.

Már az Euro 3 szabvány előírásainak megfelelő motorok is csak úgy tudták teljesíteni a nitrogénoxid kibocsátására megszabott normát, hogy a konstruktőrök megemelték a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét (AGR), valamint későbbre tolták el a befecskendezés kezdéspontját a motor részleges terhelési tartományában.

Az idén általánossá váló részecskeszűrők beépítése az Euro 4 szabványnak megfelelő motorokba tovább növeli a dízelek fogyasztását - mint minden olyan lépés, amelynek célja az, hogy minél tisztább gázokat pöfögjön ki egy dízelmotor.

Ennek során a legtöbb feladat a befecskendezés körül adódik. Ez késztette a Volkswagen konstruktőreit arra, hogy - a Siemens mérnökeivel összefogva - kifejlesszék az úgynevezett piezo szivattyúfuvókát (PPD), amelyet a Chemnitz melletti Stollbergben létrehozott vadonatúj gyárban készítenek sorozatban. Innen szállítják a PPD-egységeket a VW gyáraiba, hogy ott elsőként a Passat TDI típusokba szereljék be őket. (Ez az új verzió tavasszal kerül a német VW-szalonokba.)

Az új TDI motor 140 lóerős, illetve ennél nagyobb teljesítményű változatban kerül a Passatok motorterébe. A továbbfejlesztés egyik eleme, hogy a befecskendezés nyomásértéke 2050 barról 2200 barra emelkedett, amit a PPD alkalmazása tesz lehetővé. A nyomást tovább is lehetne fokozni, ám a VW mérnökei ezt nem tartják járható útnak, mivel a nyomás növekedésével emelkedne a befecskendezés által fölvett teljesítmény (amelyet szintén a motornak kell leadnia, ezáltal viszont tovább nőne a fogyasztás).

A konstruktőrök némileg zúgolódva dolgoztak a részecskeszűrőhöz kapcsolódó feladatok megoldásán. "A dízelmotorok fejlesztői közül senki sem rajong a koromszűrőért - árulta el a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak a VW mérnökcsoport vezetője, Hartmut Stehr. "A szűrő tisztán politikai kérdés, amelyhez annyi csodavárás kapcsolódik, a vásárlók olyan makacsul ragaszkodnak hozzá, hogy az ipar kénytelen meghajolni a nyomás előtt. Csak remélhetjük, hogy a gázolaj homogén elégetésére való áttérés nyomán a szűrő fölöslegessé válik."

Addig azonban jönnek az újabb és újabb "ketyerék", hogy tisztábbá varázsolják a dízelmotorok kipufogógázait, emelve az eddig takarékosnak számító erőforrások fogyasztását. Tekintettel a hazai üzemanyagárak alakulására (hovatovább már nincs különbség a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj ára között), ez a trend megtörheti a dízelek Magyarországon is tapasztalható térhódítását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Infinit Tech

Az intelligens autók korszaka két éven belül megkezdődik

Míg korábban csak a luxusautókra volt jellemző az extra felszereltség, néhány éven belül a hátsó ülésbe épített videokonzolok, a fedélzeti navigációs rendszerek, valamint a vezeték nélküli kommunikációs technológiák is széria felszerelésnek számítanak majd az autógyártók többségénél.

hvg.hu Gazdaság

Megállt az áresés a használt autók piacán

További drasztikus zuhanásra számítanak a használt autók behozatalában a szakértők az idén. A tendencia több tízezer ember munkáját veszélyezteti, s befagyaszthatja a hazai használtgépjármű-árakat.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Autópiaci örömök és megpróbáltatások

Csaknem összeomlott a Mercedes-csoport tavaly év végén, míg a svéd Volvo és a francia Renault aránylag jól teljesített. Növekedett az új autók eladása tavaly Európában, de a legnagyobb gépjármű- és motorgyártók ennek ellenére vegyes évet zártak részben a dollár gyengülésének és a dráguló nyersanyagköltségeknek köszönhetően.

hvg.hu Vélemény

Milyen állatként vezet, ha autóba ül?

A vezetési szokásokról készült felmérés szerint a brit gépkocsivezetők állati ösztöneikre támaszkodnak a zsúfolt városi utcákon. Az elefántok törtetnek, a gorillák erőszakosak.