Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A szlovák közlekedési minisztérium hétfői bejelentése szerint pénteken aláírják a pozsonyi és kassai repülőtér privatizációs szerződését. A szlovákiai ellenállás dacára mégis a TwoOne konzorciumnyerte el a két repülőtér többségi részét.
Legmagasabb végső ajánlatával mégis a Flughafen Wien, a Raiffeisen Zentralbank és a szlovák Penta pénzügyi csoport alkotta TwoOne konzorciumé a pozsonyi és kassai repülőtér többségi része - jelentette február elején a szlovák rádi. A szerződés azonban csak akkor lép érvénybe, ha a szlovák és az osztrák versenyhivatal is áldását adja rá.
A TwoOne 4,52 milliárd koronát ajánlott a második fordulóban, a rivális spanyol Albertis-csoport csak 3,307 milliárd koronát. Ezzel a TwoOne az első fordulós, befektetésekkel együtt 15,18 milliárd koronás ajánlatával összesen közel 19,7 milliárd koronát (530 millió eurót) ad a két repülőtér 66 százalékáért.
Szlovákia a korábban bejelentetthez képest többször elhalasztotta a két állami tulajdonban lévő repülőtér privatizációjára kiírt pályázat győztesének kihirdetését.
A TwoOne a két légikikötő többségi részesedésének a megszerzéséért 6,9 milliárd korona (1 euró=31,1 korona) vételi árat ajánlott az első fordulóban, továbbá 8,3 milliárd korona befektetést a repülőterek infrastruktúrájának a korszerűsítésére, ami így együttesen 15,18 milliárd koronát tett ki.
A pályázaton a TwoOne mellett eredetileg a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér-üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák JandT befektető társaság által alakított konzorcium, a német Köln-Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török JandT Finance Group repülőtér építő és üzemeltető vállalat
indult.
Versenyjogi aggályok; Bécs-Pozsony vizsonylat |
A szlovák sajtó számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztókat károsítaná. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőtér-használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszűnteti pozsonyi járatait, ha Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák versenyhivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett. A TwoOne véleménye szerint azonban a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből és a két repülőtér együttműködése javítaná a versenypozíciót a térségben. Az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet, ha a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi versenytárs tulajdonszerzése sértené a versenyjogot és monopolhelyzetet teremtene a térségben. |
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nagy feltűnést keltett és sok díjat elnyert A fehér várkastély című, Japánban, az Edo-korban játszódó társasjáték. Az alapötlete olyan, hogy elsőre nem is érti az ember, hogy lehet ezt kivitelezni, de az első játék után kiderül: A fehér várkastély rászolgált a sikerére.
Pálinkás József, az MTA volt elnöke a Népszavának arról is beszélt, hogy a magyar kormánynak nincs semmiféle tudománypolitikája, csak kósza ötletei.
A Gyurcsány-tánc óta nem láttunk ilyet.