Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Az elmúlt években sokat javult az önkormányzatok gazdálkodása, de egyes területeken még számos kívánnivalót hagy maga után, ezért a jövőben erősíteni kell a gazdálkodási-pénzügyi fegyelmen - derül ki abból a jelentésből, amelyet az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vezetői csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón ismertettek.
Lóránt Zoltán, az ÁSZ főigazgatója elmondta, az elmúlt években végzett önkormányzati ellenőrzések tapasztalata az, hogy a magyarországi mintegy 3200 önkormányzat gazdálkodását egyszerre jellemzi a pénzszűke és a pazarlás. A vagyongazdálkodást is számos ponton javítani, pontosítani kell a jövőben, és szükségessé válik azoknak az állami és önkormányzatok feladatoknak az áttekintése, amelyeket az önkormányzati törvény alapján el kell látniuk a helyhatóságoknak.
A helyi önkormányzatok gazdálkodásáról készített számvevőszéki jelentés megállapítja: a hazai önkormányzatok mérlegben kimutatott vagyona 2004-ben 9618 milliárd forint volt, ami 2005-ben 9861 milliárd forintra nőtt. A helyhatóságok 2004-ben 3061 milliárd forint, az elmúlt évben 3364 milliárd forint költségvetési bevétellel gazdálkodtak.
Az ÁSZ főigazgatója hangoztatta: az önkormányzatok nagyon fontos szerepet töltenek be a magyar államháztartásban, a helyi önkormányzatoknak a nemzetgazdaságban, a társadalomban betöltött súlyát mutatja, hogy a GDP-ből 12-13 százalékkal, az államháztartás összes kiadásából 23-24 százalékkal részesedtek az elmúlt években. A helyi önkormányzati gazdaság államháztartáson belüli jelentőségére világít rá a már 9800 milliárd forint feletti vagyon, a mintegy 3000 milliárd forintot meghaladó éves kiadási és bevételi előirányzat, a közel 3200 polgármesteri hivatal, ezen túlmenően több mint 1800 helyi kisebbségi önkormányzat.
A számvevőszéki összegzés alapján a helyi önkormányzatok bevételeinek mintegy 60 százaléka az adott években - 2002-től 2005-ig - az államháztartás különböző alrendszereitől kapott támogatás volt, ezen belül meghatározó szerepet játszottak a központi költségvetésből kapott pénzek, például az átutalt szja-összegek.
A helyi önkormányzatok 2005. évi gazdálkodását illetően általánosságban megfogalmazható, hogy a korábbi években is tapasztalt mértéktartó, takarékos, szinte csak a kötelező feladatok ellátására, és a bevételi tartalékok feltárására törekvő gazdasági lépések révén a helyhatóságok meg tudták őrizni működőképességüket.
Az önkormányzatok a szociális és oktatási ágazatban a gyermeklétszám csökkenés miatti forrásszűkülést létszámcsökkentéssel, intézmények összevonásával, megszüntetésével, átadásával, a bővülő pályázati lehetőségek kihasználásával, közös feladatellátással próbálták kompenzálni.
A helyi önkormányzatok GFS rendszerű bevétele 2005-ben 2.891 milliárd forint volt, ami 36 százalékkal magasabb a 2002. évinél. (A GFS rendszerű bevétel nem tartalmazza a hitelfelvételeket, az értékpapír, államkötvény és egyéb pénzügyi befektetésekből származó bevételek összegét, az értékpapírok éven belüli vásárlásának egyenlegét, valamint a működési és fejlesztési célra a helyi önkormányzatoktól átvett pénzeszközöket.)
Az önkormányzatok bevételei 2002-2005 között minden évben az inflációt meghaladó mértékben emelkedtek. Az önkormányzatok költségvetési bevételeinek reálértéke 2005. évben közel 15 százalékkal haladta meg a 2002. évit.
Lóránt Zoltán kiemelte, hogy ugyan javult a helyhatóságok gazdálkodásának szabályozottsága, de sok a tennivaló még ezen a téren. Szükséges az is, hogy a mostaninál jóval több helyhatóság többéves gazdálkodási programot dolgozzon ki a megalapozottabb gazdálkodás érdekében.
Sepsey Tamás főigazgató-helyettes pedig arról szólt, hogy erősíteni kell az önkormányzatok belső ellenőrzését, a "folyamatba épített ellenőrzés" ugyanis számos olyan gazdálkodási hibát ki tud szűrni, amely később komolyabb hiányosságokat, esetleg kifejezett gazdálkodási kárt idézne elő. Ugyanígy javítani kell az önkormányzatok vagyongazdálkodásának színvonalán – tette hozzá. Elmondta, hogy az önkormányzati vagyonértékesítések során igen különböző értékhatárok alapján írták elő azt, hogy mikor kell versenytárgyalást lefolytatni egy adott ingatlan, vagy más önkormányzati vagyontárgy eladása alkalmával a jelentkező vevők között. Elmondta: volt olyan fővárosi kerület, amely egymilliárd forintban, tehát túlzottan magasan szabta meg ezt az értéket.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Van lelkifurdalásom, lehettem volna vagányabb vagy harciasabb, de évekig tudomásul vettük, hogy az MNB alapítványait és ingatlanfejlesztéseit nem ellenőrizhetjük – ismeri el Nyikos László felügyelőbizottsági tag.
Sikerült megállapodniuk a találkozó helyszínéről is.
Szamos Miklós 78 éves volt, szívinfarktus végezhetett vele, miután az önkormányzat rátette a kezét legendás cukrászdájára.
A Nagy Márton által csak „borospincés háznak” nevezett ingatlanhoz jakuzzi is tartozik.
A kiérkező mentősök sem tudták megmenteni a fiú életét.