szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság megbízásából készült és ma publikált Eurobarométer-jelentése szerint az elmúlt években nőtt az EU-n belül a határon túli vásárlás (cross-border shoping). Határokon túlnyúlónak számít minden olyan vásárlás, amikor a kiskereskedő vagy a szolgáltató egy másik EU-tagországból származik. Az EU polgárok 26 százaléka az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer vásárolt külföldön, míg ez az adat 2003-ban (15 tagállammal) még csak 12 százalék volt. A felmérést 2006 februárjában és márciusában végezték, közel 25 ezer megkérdezettel EU-szerte.

A legtöbb cross-border vásárlást nyaralás vagy üzleti út alkalmával ejtik meg az EU-polgárok, a vásárlások 19 százaléka köthető ezekhez az eseményekhez. Az e-kereskedelem lehetőségeivel is egyre többen élnek az unióban. Az elmúlt egy évben a unió lakosainak 27 százaléka vásárolt így, és a megrendelések közel 50 százaléka otthonról történt. Az on-line vásárlás azonban egyelőre csak országhatárokon belül jellemző. Az EU-polgároknak csak 6 százaléka vásárolt on-line más országból. Az európaiak többsége ugyanis kevésbé bízik az EU-n kívüli kínálatban.

A megkérdezettek 42 százaléka úgy véli, hogy az árak egyértelmű feltüntetése a legfontosabb a fogyasztói jogok biztosításának szempontjából, 35 százalékuk számára az áru visszaküldésének lehetősége az igaz biztosíték, míg 34 százalékuk az árucsere vagy az elállás lehetőségét tartja a legfontosabb kritériumnak.

Az EU-lakosok kétharmad szerint, ha nem saját országukban, hanem egy másik tagállamból vásárolnak, az számukra nagyobb rizikót és nehézséget jelenthet. A felmérésben résztvevők 71 százaléka úgy gondolja, hogy komplikáltabb panaszt tenni, ha más tagállamból rendelnek, 68 százalékuk szerint így könnyebben átverhetik őket, és 45 százalékuk bizalmatlanabb az on-line vásárolható EU-tagállamok termékeivel szemben, mint a saját államban kaphatókkal szemben.

A felmérés szerint összeségében megállapítható, hogy bár nőtt a határokon átívelő vásárlások száma, egyelőre még mindig az a jellemző, hogy az EU-polgárok a saját országukban vásárolnak. Az egyelőre még nagyfokú bizalmatlansághoz bizonyára az is hozzájárul, hogy az EU-polgárok 67 százaléka nem tudja honnan informálódhat a cross-border vásárlásokról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

A magyarok támogatják az EU-bővítést

Magyarországon még mindig átlag alatti az európai uniós tagság támogatottsága, a lakosságnak csak 39 százaléka tartja azt jó dolognak az 50 százalékos uniós átlaggal szemben egy közvélemény-kutatásból tanúsága szerint. Ennél magasabb támogatottsága azonban az uniós bővítésnek.