szerző:
euractiv/hvg.hu

Az Európai Bizottság 13 tagállam ellen lép fel amiatt, hogy azok nem tájékoztatták Brüsszelt az úgynevezett második vasúti csomag két kulcsfontosságú rendelkezésének alkalmazásáról. A két szóban forgó intézkedés gondoskodik az európai vasúti hálózatok magas szintű biztonságáról és egységes rendszerként való működtetéséről.

ICE német szuperexpressz. Ugyanaz a biztonság
tíz éven belül
© DB
A második vasúti csomagot a tagállamoknak 2006. április 30-ig kellett volna átültetniük a honi törvénykezésbe, ám Belgium, Németország, Észtország, Görögország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Portugália, Svédország, Szlovénia és Szlovákia ezt nem tette meg. Észtország, Spanyolország és Franciaország csak egy intézkedés alkalmazását mulasztotta el. Amennyiben ezek a tagállamok a Bizottság írásbeli felszólításától számított két hónapon belül sem tájékoztatják Brüsszelt a direktívák alkalmazásáról, az ügy az Európai Bíróságra kerülhet.

Az Európai Bizottság 2004/49-es direktívája a vasúti szállítás biztonságát fokozza. Meghatározza, hogyan kell eljárniuk a vasúti társaságoknak a biztonsági bizonyítvány beszerzésekor, ami feltétele az európai vasúti hálózat használatának. A cél egységes, magas fokú biztonsági rendszer kialakítása Európa-szerte, azt követően, hogy az Európai Vasúti Ügynökség elvégzi a szükséges műszaki előkészítő munkálatokat. A direktíva szerint a tagállamoknak többek között létre kell hozniuk egy független biztonsági hatóságot és vasúti balesetvizsgálati testületet.

A 2004/50-es direktíva felfrissíti a műszaki kompatibilitásra vonatkozóan már érvényes, korábban meghatározott szabályozást, amire feltétlenül szükség van a nemzetközi vasúti közlekedés megfelelő biztonságos működtetése érdekében.

Az unió vasúti szolgáltatói másfél éve arról is megegyeztek, hogy új európai vasúti szállítási menedzsment-rendszert hoznak létre, s ennek keretében az Európai Unió vasúti hálózatait összekötő széles körű fedélzeti informatikai rendszert alakítanak ki. A tagországokban akkor húsz különféle számítógépes biztonsági rendszert használtak, s csak a Párizst Brüsszellel összekötő gyorsjárat esetében hét különböző biztonsági rendszert működtettek.

Az új rendszerben a mozgásban lévő szerelvény fedélzeti számítógépe a központból kapott információk segítségével „tájékozódik”, s az interaktív információáramlás lehetővé teszi az optimális utazási sebesség számítógépes „jóváhagyását”, szükség esetén pedig a rendszer önműködően lelassítja a vonatot.

Az új szisztéma bevezetése után a jelenlegi mintegy húsz helyett az Európa-szerte közlekedő vonatok egyetlen, egységes biztonsági rendszerben működnek majd. A teljes átállás várhatóan egy évtized múlva valósul meg.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

A liberalizáció kedvező a vasúti árufuvarozási piacnak

Az Európai Unió vasúti árufuvarozási piacának teljes liberalizációja 2007. január 1-jétől várhatóan pozitív hatással lesz a vasúti árufuvarozásra – mondta Kozák Tamás, a MÁV Cargo Zrt. elnök-vezérigazgatója a hétfőn, Budapesten a CEE Rail 2006 című közép- és kelet európai vasúti konferencián.

euractiv.hu Világ

Bombáktól félnek a német vasútállomásokon

Élénken foglalkoztatja a német közvéleményt, hogy nemrégiben két, fel nem robbant bombát találtak vasúti kocsikban. Sokan követelik, hogy szereljék fel kamerákkal az ország összes vasútállomását.

Hét nap

MÁGNESVASÚTI BALESET

Nemcsak emberi tragédiákat okozott, a Transrapid mágnesvasút jövőjét is kérdésessé tette az a baleset, amely a kerekek...

Nemzetközi gazdaság

Kórvasút

Csődvédelembe menekült a valamivel több mint két évtizedes működése óta folyamatosan pénzügyi gondokkal küszködő Eurotunnel, miután nem tudott megállapodni hitelezőivel.

MTI Karrier

Hétfőtől sztrájkol a vasúti dolgozók egy része

Sztrájkba kezd hétfőn a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) egyik szakága, amely a munkabeszüntetés kapcsán keddre demonstrációt szervez a MÁV Zrt. székháza elé - jelentette be Gaskó István, a szervezet elnöke pénteken sajtótájékoztatón Budapesten.

Állami támogatással állítják helyre a károkat a Baráthegyi Majorságban

Állami támogatással állítják helyre a károkat a Baráthegyi Majorságban

Ónos eső teszi még szürkébbé a vasárnapot

Ónos eső teszi még szürkébbé a vasárnapot

Budai Gyula a Borkai-ügyről: Ez nem izgalmas

Budai Gyula a Borkai-ügyről: Ez nem izgalmas

A világon ötödikként ültettek be egy új eszközt Szegeden egy idős, Parkinson-kórban szenvedő betegnek

A világon ötödikként ültettek be egy új eszközt Szegeden egy idős, Parkinson-kórban szenvedő betegnek

Konok Péter: Másik múlt kell, mert a meglévő nem tükrözi kellően a jelen elvárásait

Konok Péter: Másik múlt kell, mert a meglévő nem tükrözi kellően a jelen elvárásait

Épül a berlini Tesla-gyár, hét világháborús bombát már találtak is

Épül a berlini Tesla-gyár, hét világháborús bombát már találtak is