szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Továbbra is nő a sajt kiskereskedelmi forgalma, növekedés mind értékben, mind mennyiségben 9 százalékkal nőttek az eladások az elmúlt tizenkét hónapban. Az ízlések azonban nem moccannak: továbbra is a trappistából fogy a legtöbb. Az ACNielsen piackutató elemzését olvashatják.

Mit kevernek a trappistába?
Ha többet szeretne tudni a sajtkészítésről, s arról, hogy időnként mitől vacak a trappista, kattintson, s olvassa el cikkünket!

© Müller Judit
A sajt piac tavaly gyorsan, 11 százalékot meghaladóan nőtt az előző évhez képest, a jelentős mértékű fejlődés elsősorban a folyamatosan bővülő diszkontok eladásainak tudható be, ezekben egyre nagyobb szerepet kaptak a kereskedelmi láncok nevét viselő termékek, az ún. kereskedelmi márkák. A növekedési ütem kicsit lassult 2006-ban, ahogyan stabilizálódni kezdett a diszkont hálózat, és a korábbiaknál kevesebb új üzletet nyitnak - olvasható azACNielsen piackutató október 19-én kiadott elemzésében.

A 2005 szeptember-2006 augusztusi adatok tükrében félkemény sajtokra jut az összes mennyiségi értékesítés közel kétharmada. A trappista népszerűsége töretlen, a teljes forgalom 46 százalékát viszit el. Az ömlesztett sajt is szilárdan tartja második helyét, ahogyan a specialitások a harmadikat. Azután következnek a füstölt és a fehérpenészes (camembert/brie) jellegű termékek.       

A fogyasztói átlagárak a legtöbb sajt-szegmensben stagnáltak vagy csökkentek. A legnépszerűbb félkemény sajt kilónként 1937 forintos átlagára idén július-augusztusban 2 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év hasonló periódusában. Az ömlesztett sajt 10 százalékkal lett olcsóbb; egy kiló átlagára 1996 forint ez év hetedik-nyolcadik hónapjában. Ugyanakkor a trappista jellegű sajt 2 094 forintos átlagára 2 százalékkal maradt az egy évvel korábbi alatt. 

A kereskedelmi márkák részaránya a sajtok között nagyobb, mint egyébként az FMCG (vagyis háztartási célra vásárolt) termékek átlaga. Idén július-augusztusban az értékben mért forgalom 25 százalékát érték el, szemben a korábbi hasonló periódus 23 százalékával.

A kereskedelmi márkák térhódítása összefügg a diszkont pozíciójának javulásával a sajt mennyiségi értékesítésében: A hipermarket részaránya 4 százalékponttal csökkent, egyik évről a másikra, míg a diszkontot is tartalmazó 401-2500 négyzetméteres csatornatípusé ugyanannyival emelkedett. A 400 négyzetméternél kisebb boltok mutatója változatlanul 24 százalék.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

A sajt lehetetlenné teszi a vörösbor aromáinak érzékelését

A sajthoz felszolgált vörösbor akármilyen ócska lőre is lehet, mert a sajt után nem érezni az aromáját – derítették ki amerikai kutatók, akik annak jártak utána, hogy milyen élettani alapja van a sajt és a vörösbor hagyományos párosításának.

hvg.hu Itthon

Mit kevernek a trappista sajtba?

Magyarországon az igazán ízes sajtok nem tudnak piacot szerezni, sikerült viszont népeledellé tennünk a legjellegtelenebb (és persze legolcsóbb) sajtféleséget. A trappista néha jó, máskor pedig nagyon rossz, ezért utánajártunk, mivel szokták elrontani.

MTI Világ

Ezer tonnával ettek több sajtot a svájciak

Fejenként 1974 dekagramm, azaz közel 20 kiló volt tavaly az egy főre jutó sajtfogyasztás Svájcban. A csecsemőket is beszámítva minden svájci naponta legalább 5 deka sajtot evett meg.