Blair és Barroso. Meleg a helyzet © AP |
A Sir Nicholas Stern brit közgazdász által ismertetett jelentés szerint azonnal cselekedni kell a globális felmelegedés ügyében, bármennyibe is kerül ez. Barroso úgy véli, a tanulmány szerzőjének igaza van, nem szabad tovább várni.
Brüsszel eredetileg januárra tervezte Barroso új energiacsomagjának bemutatását. Ezt nagy jelentőségűnek tartják, mert a Lisszabonban ismertetett uniós stratégia négy fő területre összpontosít: energiahatékonyság; megújuló energiaforrások; tiszta szén- és nukleáris energia. Barroso abban bízik, hogy az EU-vezetők márciusi találkozóján sikerül megegyezni az új energiapolitikáról.
A bizottsági elnök gyakorlatilag megismételte Tony Blair brit kormányfő korábbi felszólításait, miután a jelentés „leszerelt minden maradék indokot a cselekvésképtelenségre” a klímaváltozással kapcsolatban. Tony Blair szerint „semmi kétség, hogy amennyiben a tudománynak igaza van, a következmények a bolygónkra nézve szó szerint katasztrofálisak. Ha nem teszünk most valamit, ezek a következmények visszafordíthatatlanok lesznek.”
 Sir Nicolas Stern. Rossz hírek hozója © eias.org |
A jelentés a világ GDP-jének 1 százalékára becsüli az éghajlatváltozás visszafordításához szükséges tennivalók költségeit, ugyanakkor figyelmeztet, hogy amennyiben az azonnali cselekvés elmarad, ezek a költségek elérhetik majd akár a GDP 20 százalékát is.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy a klímaváltozást kizárólag nemzetközi szinten lehet kezelni. Stern felszólított: az államok közös erőfeszítéssel csökkentsék az üvegházhatású gázok mennyiségét. - Ha nem cselekszünk nemzetközi szinten, a csökkenés nem éri el a szükséges mértéket - fejtette ki a volt világbanki gazdasági szakértő a BBC-nek.
Barroso elmondta, az EU korábban is igyekezett küzdeni a klímaváltozás következményeinek elkerüléséért, például a gázkibocsátási direktívával. Gordon Brown brit pénzügyminiszter, a tanulmány megrendelője ennél sokkal keményebb intézkedésekre szólította fel az EU-t: szerinte a gázkibocsátást 2020-ig 30 százalékkal, 2050-ig legalább 60 százalékkal kell csökkenteni. Gordon Brown javaslata szerint az évtized végéig a brit járművek legalább 5 százaléka bioüzemanyaggal kellene hogy működjön.
David Milliband brit környezetvédelmi miniszter a hétvégén azt javasolta, a tagállamoknak meg kellene fontolniuk a légitársaságok által használt üzemanyag megadózását annak érdekében, hogy megállítsák a kis távolságon közlekedő fapados járatok számának növekedését. A miniszter azt is javasolta, hogy a magas fogyasztású járművekre magasabb útadót rójanak ki.