szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Eurotunnel felszámolásának kezdeményezését fontolgatják a cég hitelezői, mivel ez a várakozásaik szerint több pénzt hozna vissza számukra, mint az Eurotunnel – bizonytalannak ítélt – szanálási terve, írta a Guardian, az ügylethez közelálló forrásra hivatkozva.

A Eurotunnel először a múlt csütörtökön szellőztette meg egy új cég alapítását, amelyhez szükséges lenne a jelenlegi cég felszámolása. A hitelezők jóváhagyása a tervhez még novemberben várható. Júliusban már csődvédelmet kért a La Manche csatorna alatti alagutat üzemeltető brit-francia Eurotunnel társaság, miután kudarcba fulladtak a hitelezőkkel folytatott átütemezési tárgyalások. Megnyugtatták az utazóközönséget: bármi történjék is, a vonatok közlekedni fognak.

A társaságnak 6,2 milliárd font tartozása halmozódott fel az elmúlt években. A jelentős hitelekkel megtámogatott hatalmas tenger alatti beruházás anyagilag sosem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a tervezetthez képest jóval többe, 10 milliárd fontba került a beruházás, és megkésve indult a közlekedés az alagúton, majd a forgalom is elmaradt a várttól.

Az Eurotunnel idén májusban előzetes megállapodásra jutott főbb hitelezőivel a tartozások átütemezéséről, végül azonban meghiúsult az egyezség, a társaság közleménye szerint elsősorban a Deutsche Bank miatt. A pénzintézet a köréje tömörült pénzintézetekkel együtt egy másik, egyelőre nem ismertetett megoldást szorgalmazott.

A májusi megállapodás lényege az volt, hogy a Barclays, a Goldman Sachs és a Macquarie a cég adósságát 2,9 milliárd fontra (5,45 milliárd dollár) csökkenti, és egy új cég jönne létre a meglévő részvények aukciójának és részvénycserének a lebonyolítására.

Egyszerre 15 fokozattal, csődközeli szintre minősítette vissza az eddigi közepes befektetői osztályzatról a La Manche-csatorna alatti vasúti alagutat üzemeltető brit-francia Eurotunnel társaságot a Standard & Poor's, miután összeomlottak a tárgyalások a cég és hitelezői között.

A nemzetközi hitelminősítő londoni közleménye szerint az Eurotunnel előresorolt, fedezettel felvett bankadósságainak hosszú távú besorolása az eddigi "BBB"-ről egyenesen "C"-re zuhant vissza.

A "BBB" a bizonyos megszorításokkal még befektetőinek tekintett "BBB" sáv középfoka; a "C" már rendkívüli adóskockázatokra figyelmezteti a befektetőket, és csak két fokozatra van a fizetésképtelenséget jelző "D" besorolástól.

A Standard & Poor's szerint a Eurotunnel és fő hitelezői által májusban elért refinanszírozási megállapodással még meg lehetett volna őrizni a cégnél kint lévő fedezett hitelek értékét. Az azonban, hogy a megállapodást a héten a hátrébb sorolt hitelezők elutasították, "igen jelentős mértékben bizonytalanná teszi", hogy miként lehet majd kezelni a Eurotunnel adósságát, áll a hitelminősítő londoni elemzésében.

A brit-francia részvénytársaság tavaly 541 millió fontos (793 millió euró) bevételt ért el, 1 százalékkal többet a 2004-es 538 milliónál, a bevétel első ízben emelkedett 2002 óta. Az első félévről 87 millió fontos veszteséget jelentett a cég, 18 százalékkal kisebbet az egy évvel korábbi, 105 millió fontos hiánynál. Az üzemi vesztesége, 74 millió font, ellenben 19 százalékkal nagyobb volt a 2004-es első félévinél.

Tavaly összesen 16 millióan keltek át az alagúton. Az 50 kilométeres alagutat Franciaország és Nagy-Britannia között 1994-ben nyitották meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nemzetközi gazdaság

Eurotunnel

A részvényesek elégedetlensége ellenére megőrizte elnöki pozícióját Jacques Gounon a La Manche csatorna alatt átvezető...

eurohirek.hu Világ

EU-pénzből épül majd a gibraltári Csalagút?

A Gibraltári-szoros alatt húzódó, Marokkót Spanyolországgal összekötő tengeralatti vasútvonal megépítéséhez kérné az Európai Unió pénzügyi támogatását a két érintett ország.

Gazdaság

Tovább nőtt a Csalagút vesztesége

A La Manche csatorna alagútját működtetető francia-brit Eurotunnel vesztesége a komphajók támasztotta verseny éleződése és a költségek emelkedése miatt növekedett.