szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) 1.043 írásos fogyasztói panasz érkezett a harmadik negyedévben, 2,9 százalékkal kevesebb, mint a második negyedévben, éves szinten azonban a panaszok száma 31,9 százalékkal nőtt - derül ki a felügyelet honlapján közzétett tájékoztatóból.

A harmadik negyedévben lezárt 1115 lezárt panaszügy 36,5 százaléka részben vagy egészében megalapozottnak bizonyult. Ugyanez az arány a pénz- és tőkepiaci szektor esetében 27,4, a biztosítók esetében 49,7, a pénztáraknál pedig 29,8 százalék. A panaszok 56 százaléka a pénz- és tőkepiaci szektor szolgáltatóira irányult, azon belül főleg a bankokra (80,6 százalék), a takarékszövetkezetekre ugyanakkor nagy számukhoz képest kevés kifogás érkezett (4,6 százalék).
 
A szolgáltatások közül főleg a hitelezésre és a folyószámla-vezetésre érkezett panasz, s leginkább az elszámolások, megbízások teljesítését, a szolgáltatás minőségét érte kifogás. A fogyasztói kifogások 69,9 százaléka a szektorban a tíz legnagyobb, a piac 76 százalékát kitevő hitelintézetre irányult.
 
A biztosítási és a pénztári szektorra összesen 459 panasz érkezett. A biztosítók esetében a korábbiakhoz hasonlóan a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással (kgfb) kapcsolatos problémák domináltak, a panaszok 60,39 százaléka erre irányult. A szektorra vonatkozó panaszok 88,6 százaléka tíz biztosítónál koncentrálódott. A pénztári szektorban főleg a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos kifogások száma emelkedett.
 
A fogyasztói csoportokkal kapcsolatban négy panasz érkezett a felügyeletre. A tájékoztató szerint a panaszosok a részvételi szerződést annak tudatában írták alá, hogy rövid időn belül lakáshitelhez jutnak a piacinál kedvezőbb feltételekkel. Amikor kiderült, hogy erről szó nincs, a szerződéseket felbontották. Csak ekkor tudatosult bennük, hogy az igen magas egyszeri regisztrációs díj nem jár vissza, a havonta fizetett díjak visszafizetésére pedig csak a csoport "kifuttatása" után számíthatnak. 
 
A felügyelet ügyfélszolgálatát is sokan keresték meg telefonon, illetve személyesen.
 
A pénzpiacon jellemző a hitelfolyósítási idő elhúzódása az ígérthez képest, s új jelenség, hogy a mindkét fél által aláírt hitelszerződés ellenére sem folyósítja a bank a hitelt a szerződésben meghatározott határidőn belül - állapítja meg a panaszok nyomán a felügyelet. 
 
Sok ügyfél fordult a felügyelethez amiatt, mert az egyik nagy lakossági bank eltörölte a lakáshitelek kezelési költségénél az addig létező maximumot. Nagyon sok kérdést tettek fel továbbá a fogyasztók a negyedév során a kamatadó bevezetésével kapcsolatban. 
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

PSzÁF: a THM nem mutatja meg a devizahitel kockázatait

A teljes hiteldíj mutató (THM) nagyon fontos mutató, de a devizahitelek esetében nem tükrözi azok legnagyobb kockázatát, az árfolyamváltozást - tette közzé a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) A bankok ingatlanfedezetű devizahiteleinek összehasonlító elemzése című tanulmányában.

MTI Vállalkozás

PSZÁF: A bankok módosítsák üzletszabályzatukat!

A hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások postai úton és elektronikus levélben csak akkor küldhetnek az ügyfeleknek reklámanyagot, ha ahhoz a címzettek előzetesen hozzájárultak - tette közzé a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos.

MTI Ingatlanmenedzser

PSZÁF: csapda az életbiztosítással kombinált lakáshitel

Az életbiztosítással kombinált lakáshitelek csapdát rejtenek magukban - hívja fel az érintettek figyelmét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). Előfordulhat, hogy a futamidő végén a biztosításban nem képződik annyi megtakarítás, amennyi a hitel tőkerészének a törlesztéséhez szükséges lenne.