szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az ACNielsen piackutató felmérése szerint Magyarországon az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom 2005 október eleje és 2006 szeptember vége között 6,2 százalékkal nőtt – mondta Szalóky Tóth Judit, a cég ügyvezető igazgatója.

Az energiaital idén bombasiker. Listavaezető
© rallysport.hu
Az ACNielsen kilencven élelmiszerkategória kiskereskedelmét vizsgálja folyamatosan, ezek éves együttes  forgalma a mért időszakban 1084 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 1020 milliárddal.

A piackutatók  a forgalom legnagyobb növekedését a az energiaitaloknál mérték, ezek forgalma egy év alatt 76 százalékkal emelkedett. A 10 leginkább fogyasztott tradicionális élelmiszer közül a listát a húskészítmények vezetik, ezek átlagos forgalomnövekedése 8 százalékos volt a 2005 október-2006 szeptembere közötti időszakban. A sajtoknál a forgalomemelkedés 10 százalékos volt, míg a gyümölcslevek eladása 9 százalékkal, az ásványvizeké 8 százalékkal, a gyümölcsjoghurtoké 5 százalékkal, a hűtött szeletes édességeké pedig 6 százalékkal emelkedett.

A kiskereskedelmi-élelmiszerforgalomból leginkább a szupermarketek és a magyar tulajdonban lévő áruházláncok részesedtek. Előbbiek forgalma 2005 augusztus eleje és 2006 július vége között elérte a 28,3 százalékot. Ez 0,7 százalékkal haladta meg az előző 12 havi értéket. A magyar tulajdonban lévő láncok forgalma 2005 augusztusa és 2006 júliusa között 28,7 százalékot tett ki az összforgalmon belül, ami 1,5 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom leginkább a diszkontokban és a magyar tulajdonú élelmiszer áruházláncokban növekedett a mért időszakban 1,5-1,5 százalékkal. Jelentős forgalomvesztést könyvelhettek el ugyanakkor az önállóan működő kisboltok az előző évi 20,2 százalékos forgalmi részesedésük 16,5 százalékra mérséklődött, ami 3,7 százalékos csökkenést jelent.

Szalóky Tóth Judit kifejtette, hogy a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, amit az is mutat, hogy az áruk árával 17 százalékuk pontosan tisztában van, míg 39 százalékuk el tudja helyezni azokat egy ársávban és az áremelkedést vagy árcsökkenést észleli.

Az árérzékenységet támasztja alá az úgynevezett promóciós érzékenység is, mivel a vásárlók 12 százaléka általában úgy választ árut, hogy megnézi, melyik akciós éppen. A vásárlók 12 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. További 47 százalék pedig általában keresi az akciókat. Az ügyvezető igazgató mindehhez hozzátette: a vásárláskor fontos még az egészség és a kényelmi szempont figyelembevétele is. A piackutatók felmérése azt mutatta, hogy élelmiszer-kiskereskedelemben leginkább az olcsó áruk és az úgynevezett prémiumtermékek forgalma emelkedett.

Szalóky Tóth Judit szerint 2007-ben várhatóan mérséklődik majd az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom növekedése a különböző kiigazító intézkedések hatására. Azt azonban nem merte megbecsülni, hogy a csökkenés mennyi lehet. Jelezte ugyanakkor, hogy az emberek mintegy fele véli úgy, hogy a megszorítások hatására kevesebbet fogyaszt majd a jövő évben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Hetven százalékra növelnék a magyar élelmiszerek bolti arányát

Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter szerint 70 százalékra kellene növelni a magyar termékek arányát az élelmiszerboltokban. Ebben közreműködik a Coop Hungary Zrt. is, amely holnaptól a Coop Rally országjáró turné keretében ösztönzi a kereskedőket.

MTI Gazdaság

KSH: bővülő kiskereskedelem

A kiskereskedelmi forgalom az év első hét hónapjában 5,1 százalékkal, ezen belül júliusban 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a naptárhatástól megtisztított volumenindexek alapján – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

MTI Gazdaság

Egységes élelmiszer-címkézés az EU-ban

Az európai élelmiszer- és italgyártó ipar képviselői önkéntes megállapodást kötöttek a termékjelölés irányelveiről, hogy jobban tájékoztassák a fogyasztókat a termékek tartalmáról- jelentette be az iparág európai szakmai szervezete.

hvg.hu Gazdaság

Az élelmiszerüzleteknek is bejött a focivébé

Jót tett a forró nyár és a labdarúgó világbajnokság a német élelmiszerkereskedelemnek. Idén júniusban hetenként 105 millió euróval többért adtak el élelmiszert és háztartási vegyi árut, mint az előző év hasonló időszakában. Az ACNielsen adatai szerint a teljes forgalom hat százalékkal nőtt ez év júniusban, a tavalyi hatodik hónaphoz képest.