szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tavaly és az idén 270 kilométernyi új gyorsforgalmi út épült, illetve épül Magyarországon, s az év második felében az autópálya és gyorsforgalmi úthálózat teljes hossza meghaladja az 1000 kilométert - mondta Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Dunaújvárosban tárgyalt a térség nagybefektetőivel - többek között a Dunaferr és a Hankook vezetőivel -, megtekintette a júliusban átadásra kerülő új Duna-hidat, és sajtótájékoztatón számolt be az M6-os autópálya továbbépítésének tervezett üteméről. 
 
Kóka szerint az utóbbi öt évben Magyarország megduplázta a gyorsforgalmi úthálózat hosszát. "Ebben az öt évben a magyar adófizetők mintegy  1000 milliárd forintot, a nemzeti össztermék 4-5 százalékát fordították autópályaépítésekre." Elmondta, az autópályaépítés az egyik legjobban megtérülő infrastrukturális befektetés, amely vonzza a beruházókat. 
 
Emlékeztetett rá, hogy az utóbbi 1-1,5 évben 40 százalékos árcsökkenést sikerült elérni a gyorsforgalmi úthálózat kivitelezésénél. S mivel  a következő hét évben az Új Magyarország Fejlesztési Terv forrásaiból csaknem 2000 milliárd forintot költünk a közúthálózat fejlesztésére, nagy nyereséget jelent, ha "20-30-40 százalékkal olcsóbban tudunk utat építeni".
 
A miniszter szólt az M6-os autópálya továbbépítésével kapcsolatos tervekről. Elmondta, hogy az M6-os érdi tető-Dunaújváros közötti, tavaly átadott 59 kilométeres szakaszát, észak felől az M0-sal, a jövőre átadásra kerülő M0 - érdi tető közötti 11 kilométeres autópálya szakasz köti majd össze. Eredményeként az M0-tól Dunaújvárosig autópályán lehet közlekedni - mondta a miniszter.
 
Ezzel párhuzamosan megindult az M0 déli szakaszának fejlesztése is, amelynek eredményeként a jelenlegi kétszer két sávos pálya három sávossá  bővül. A következő nagy feladat az M6-os autópálya építésének déli irányban történő folytatása lesz.
 
Ennek végső célja, hogy teljes hosszában megépüljön Budapestről délre az 5/c nemzetközi közlekedési folyosó nyomvonalába eső gyorsforgalmi úthálózat szakasz, továbbá, hogy 2010-re az Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozatra Pécs számára gyorsforgalmi összeköttetést biztosítson.
 
Az M6-os Dunaújváros-Szekszárd közötti 62 kilométeres szakaszát 2010 első felében tervezik átadni - mondta a miniszter. A következő fázis, a Szekszárd-Bóly közötti 49 kilométeres és az M60 Bóly-Pécs - pécsi bekötéssel rendelkező -  30 kilométeres autópályaszakasz forgalomba helyezését 2010 tavaszára tervezik. Az M6-os legdélebbi, Bóly-országhatár közötti, 19 kilométeres szakasza pedig akkorra készül el, mire a horvát autópálya-építők is a határra érnek. Az új Duna-híd keleti oldalán a forgalom elvezetését az 51-es főút Dunavecsét elkerülő szakasza fogja majd szolgálni.
 
A 2013-ig elfogadott fejlesztési program tartalmazza az 51-es főút Solt elkerülő szakaszt is, s a távlati M8-as autópálya első építési ütemének tekintett kétszer egy sávos út pedig ugyancsak a következő hétéves program keretében épül majd fel - mondta Kóka János.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Gazdaság

Egy év múlva teljesen elkészül az M7 autópálya

Június elején aláírják a Mura-híd kivitelezői szerződését, miután elfogadták a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. igazgatóságának javaslatát, hogy a zágrábi székhelyű Hidroelektra Niskogradnija építőipari cég építse meg a Letenye és Gorican közötti magyar-horvát határon lévő Mura-hídat – közölte Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője.