szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elektronikus autópályadíj-rendszer januári bevezetése óta 15 százalékkal kevesebb kamion közlekedett Prágában, mint egy évvel korábban, jelentette a Mladá fronta Dnes című cseh lap hétfőn, de figyelmeztetett, hogy tartani kell az osztrák autópályák konkurenciájától.

Prága belvárosa. Útdíj-verseny indulhat Ausztriával
© hvg.hu
Jelenleg naponta negyvenezer kamion közlekedik a cseh fővárosban, ez még a csökkenés után is kétszer annyi, mint tíz évvel ezelőtt, írta az újság. A kamionoknak a fele átutazó.

Az elektronikus autópályadíj-rendszer bevezetése előtt a kamionok számára olcsóbb volt az átutazás Csehországon keresztül, mint Ausztrián keresztül, annak ellenére, hogy a cseh útirány sokszor kerülőt jelentett. A cseh szigorítás óta megint nőtt a kamionforgalom Ausztriában. „Félek, hogy ezért az osztrákok emelni fogják az ottani díjakat. Emiatt a kamionok majd bizonyára visszatérnek Csehországba” – mondta a lapnak a prágai városi tanács illetékes tagja, Radovan Steiner, és hozzátette, hogy a közlekedési minisztériummal együtt dolgoznak a következő megoldáson. Nem zárta ki, hogy díjverseny kezdődhet Csehország és Ausztria között, ugyanis lehetőségként említette, hogy emelni fogják a csehországi díjakat.

A nehéz teherautók, tengelyszámtól függően, 2,30-4,20 cseh koronát fizetnek kilométerenként a cseh autópályákon és a gyorsforgalmi utakon az elektronikus rendszerben. A prágai kerületi tanácsok más módszerekkel is védekeznek a kamionok ellen: a közlekedést nehezítő körforgalmakat építenek, vagy egyenest megtiltják a 12 tonnánál nagyobb járművek behajtását.

A cseh képviselőház 2005. decemberben szavazta meg az elektronikus autópályadíj-rendszer bevezetését a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú teherjárművek számára 2007-től az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon.

A rendszert 700 millió euróért építették ki, összesen 177 ellenőrző pontot állítottak fel. Az idén eredetileg 3 milliárd korona, napi 10 millió korona bevételt vártak a díjakból. A napi bevételátlag azonban már az első öt hónapban 20 millió korona körül volt, egész évre most már 5,3 milliárd koronát vár az illetékes igazgatóság és a rendszert üzemeltető, osztrák Kapsch cég. Ez több mint az ötszöröse a tavalyi, még a matricás rendszerben befolyt összegnek. A csehek és a lengyelek után a magyar és a német kamionosok fizették a legtöbbet, a díjfizetésre kijelölt mintegy ezer kilométernyi útszakaszokon. A matricakötelezettség a 12 tonna összsúly alatti járművekre még legalább 2012-ig fennmarad.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Száz kilométerenként négy euró lesz az útdíj

Száz kilométerenkénti négy eurós autópályadíjat tervez a román kormány az észak-erdélyi sztrádára. Erről Radu Berceanu szállítási miniszter nyilatkozott a romániai sajtóban. Sietett hozzátenni: az autópálya-használati díj mindenképp alacsonyabb lesz, mint az uniós tagországokban. Azt is bejelentették, hogy a Pitesti-Bukarest és a Bukarest-Konstanca autópályák használatáért ezután sem kell fizetni, mert ezek régebbi beruházások.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az e-útdíjfizetés 235 milliárd bevételt hozhat

Az országgyűlés költségvetési, pénzügyi, és számvevőszéki bizottsága nem tartotta általános vitára alkalmasnak az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséről szóló határozati javaslatot. A szerdai ülésen, 5 igen és 12 nem szavazattal (köztük 6 kormánypárti képviselő ellenszavazatával), és 4 kormánypárti tartózkodása mellett elutasították a javaslatot.

MTI Itthon

Útdíjat rónának ki a kamionokra a főutakon

A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teher-gépjárműveknél a kormány - mondta Bozzay Erika, a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője egy pénteki tanácskozáson Budapesten.

HavariaPress Autó

Útdíjon akart spórolni, felborult a tartálykocsi

Feltehetőleg a 6-os főút útdíjassá tétele is közrejátszhatott egy tartálykocsi súlyos balesetében Baranya megyében - értesült a HavariaPress. A sofőr spórolni akart, letért az útról, de nem vette figyelembe a megváltozott útviszonyokat.

MTI Itthon

Útdíjat fizettetnének a teherautósokkal a civilek

Az április 1-től bevezetendő útdíj szedésének kiterjesztését kéri a szaktárcától a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók üzemeltetőire a Levegő Munkacsoport és a Magyar Önkormányzatok Szövetsége - áll a két szervezet közös közleményében.

hvg.hu Tech

Digitális útdíj Stockholmban: negyedével csökkent a forgalom

A január 3–án, kísérleti jelleggel elindított stockholmi forgalmcsökkentő rendszer az előzetes adatok alapján 25 százalékkal mérsékelte a forgalmat, napi több tízezerrel növelte a tömegközlekedésben részt vevő utasok számát, és rendkívüli mértékben visszaszorította csúcsidőben a dugók kialakulását.

automenedzser.hu Autó

Jó lesz-e útdíjat szedni a budapesti belvárosban?

A budapesti belváros fuldoklik a közlekedési dugóktól. Ma már ezer lakosra 360 autó jut, s ehhez jönnek az agglomerációban élők rendszeresen behajtó autói. Egyes vélemények szerint a forgalom gyorsítása és a tömegközlekedés fejlesztése hozhat enyhülést. Mások viszont úgy vélik, hogy más nagyvárosokhoz hasonlóan útdíjat kell szedni a város legbelső részbe behajtó autósoktól.