szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Moszkvai magyar diplomáciai körökben nem tudnak arról, hogy a Malév ügyében a magyar kormány az orosz kormányhoz fordult volna – mondták el kedden az MTI kérdésére.

Rámutattak azonban arra, hogy a Malév tulajdonosai között nem szerepel a tönkrement orosz AiRUnion szövetség, amelynek többségi tulajdonrésze az állam kezében van. Az egyetlen kapcsolat az, hogy az AiRUnion társaságainak fő részvényesei az Abramovics fivérek, akik közül Borisz Abramovics 49 százalékban a tulajdonosa az Airbridge Kft.-nek, amely viszont 99,5 százalékban a Malév tulajdonosa.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) figyelemmel kíséri a Malév privatizációs szerződésben vállaltak betartását – mondta Száraz Gábor, a vagyonkezelő szóvivője. Azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a vevő, az Airbridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött banki garancia áll, a tulajdonosok teljesítik. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV Zrt.-vel, és tájékoztatást ad azok állásáról. Száraz Gábor megerősítette, hogy a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában vannak azok az elemek, amelyekhez az AirBridge csak akkor jut hozzá, ha hiteleket törlesztették. Ide tartozik egyebek között a márkanév is.

A Malév szeptember elején jelentette be, hogy az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt nyújt, amivel az AirBridge teljesítette a Malév privatizációs szerződésében vállalt tőkejuttatási kötelezettségét, sőt túl is teljesítette azt – közölte a magyar légitársaság korábban.

Orosz szakértők, köztük az AiRUnion ügyeit kezelő Vitalij Vancev – a vnukovói repülőtér fő magánrészvényese és hétfő óta az AiRUnion romjain létrehozandó új, legnagyobb orosz légitársaság kijelölt igazgatója – nyilatkozataiból világos, hogy az AiRUnion vagyona nem tűnt el, csupán a készpénz fogyott el. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a SkyExpress fapados társaság, amelyben ugyancsak jelentős részük van az Abramovics fivéreknek, problémamentesen működik. Bár a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság jelezte, hogy a SkyExpress is eladósodott a vnukovói repülőtérrel szemben, ezt a reptér sietett megcáfolni. Kiderült viszont, hogy több üzleti csoport – köztük a repülőtér is – érdeklődik az SkyExpress iránt.

Vlagyimir Putyin akkori államfő tavaly májusi rendelete előirányozta a szövetség részvénytársasággá alakulását, s egyértelműen lehetővé tette, hogy a majdani társaság többségi része magántulajdonban legyen. Nem titkolt szándéka az volt, hogy konkurenciát teremtsen az állami Aeroflotnak. Az elképzelés nem aratott osztatlan sikert. A szövetség három társaságában lévő állami részeket tartó vagyonkezelő megrendelésére készült becslés az állami rész olyan arányú többségét mutatta ki, amelyet az AiRUnion fő részvényesei – az Abramovics fivérek – az elvi lehetőség ellenére nem tudtak kiegyenlíteni.

Az egyre nagyobb adósságok a kerozinárak aránytalan oroszországi emelkedése és az egyéb költségek növekedése mellett nem utolsósorban azért keletkeztek, mert az állami döntések késtek, s így az AiRUnion nem tudott hitelekhez jutni. Több szakértő olyan gyanúnak is hangot adott, hogy Abramovicsék, megértvén, hogy nem tudják megvalósítani elképzeléseiket, mintegy magukra hagyták a társaságaikat.

A magyar sajtóban megjelentekkel szemben az AiRUnion repülési engedélyét nem vonták meg, csak hó végén, a téli menetrend életbe lépésével vonják majd be, de a jogi személy fennmarad és a szándékok szerint törleszti adósságait.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion és az orosz légiközlekedés problémái

Az oroszországi repülőtereken továbbra is utasok ezrei – köztük sokan napokon át – várakoznak, hogy elinduljon elhalasztott járatuk, de az AiRUnion szövetség válsága lassan átterjed az egész polgári légi forgalomra.

MTI Gazdaság

Tulajdonosváltás az AiRUnion megmentésére

Az AiRUnion szövetség, a Moszkva tulajdonában lévő Altlant-Szojuz, valamint az állami Rosszija, a Kavminvodavia, az Orenburgszkije Avialinyii és a Szaratovszkije Avialinyii légitársaságok összevonásával szándékozik új légitársaságot létrehozni a kormánnyal való egyeztetés nyomán a Rosztyechnologii állami vállalat, továbbá Moszkva város és a Krasznojarszki terület vezetése.

MTI Gazdaság

Abramovics ha akarná se tudná eladni a Malévet

A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.

MTI Gazdaság

A Malév megszünteti tengerentúli járatait

A Malév a téli menetrendtől megszünteti a New York-i és torontói járatait, és kivonja flottájából a hosszú távú járatokon üzemelő Boeing-767-esket - közölte a Malév szerdán.

HVG Gazdaság

Karcsúsít a Malév

Hosszabb menetidő, ritkább járatok – jó esetben ennyit érezhetnek ősztől a Malév utasai a cég költségcsökkentő lépéseiből. Akad viszont szakértő, aki már a légitársaságok ötvenes halállistájára írta fel a Malév nevét.

Hét nap gazdaság

Bajban az AiRUnion

Moszkvában már a kormány is foglalkozik a Malév-tulajdonos Borisz Abramovics nevével fémjelzett, öt légitársaságot...

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az AiRUnion helyzete tovább romlik, már Putyin is beavatkozott

Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Eközben a legnagyobb konkurensek gyakorlatilag már az AiRUnion útvonalhálózatán osztoznak, és úgy vélik, az AiRUnion ellen alighanem csődeljárás indul.