Tetszett a cikk?

Az ésszerűen eljáró fogyasztó elfogadja a reklám információtartalmát, ezért annak önmagában kell igaznak lennie, és nem várható el, hogy a fogyasztó más forrásból ellenőrizze a reklám tartalmát – mondta Zavodnyik József, a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsának tagja kedden, a Réczicza White & Case LLP ügyvédi iroda versenyjogi rendezvényén.

A bíróság – az elé került ügyekben – súlyosbító körülményként értékeli, ha a cég bizalmi termékkel sérti meg a reklámozással kapcsolatos szabályokat – tette hozzá. Bizalmi termék a gyógyhatású készítmény és a pénzügyi szolgáltatás is.

Ha egy reklám időben és térben korlátlanul jut el a fogyasztóhoz, akkor a termék pozitív és negatív tulajdonságainak is szerepelnie kell abban. Ellenben ha a reklám hatóköre korlátozott, akkor nem kell teljesnek lennie, viszont amit közöl, annak az igazságtartalma nem vonható kétségbe.

A versenytanács tagja beszélt arról is, hogy az eljárások során a cégnek kell bizonyítania a saját állítását. Ezért nem rendel ki szakértőt a versenytanács. Az ismétlődő jogsértésekről szólva elmondta: a versenytanács a bírságot beszorozza az adott cég által korábban elkövetett versenyjog sértések számával. A bírósági gyakorlat nem kifogásolja a többszöri jogsértés miatti magasabb bírságot, de a szorzást inkább csak akkor fogadja el, ha a korábbi jogsértések is hasonló jellegűek voltak, mint a legutóbbi.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság munkatársa, Ranyák Eszter elmondta, hogy a kérelemre – a fogyasztók kezdeményezésére – indult eljárások száma náluk mindössze 10 százalék, a többit a hatóság indítja. A fogyasztói kezdeményezések 64 százaléka megalapozott.

Ranyák Eszter példákon mutatta be a tipikus fogyasztói megtévesztéseket. Ilyen például a termék összetételének meghatározása, amely csokoládénál a kakaó tartalmat jelenti, és nem ritka, hogy más van a reklámban, mint a címkén. A más termékkel összetéveszthetőségre pedig a hamis herendi porcelánokat hozta példaként.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HavariaPress Plázs

Százmilliós bírság az Életerő vitaminért

Százmillió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Free Choice Kft.-t, mert a cég az általa forgalmazott termékek gyógyhatását nem tudta igazolni, ráadásul olyan szereket is árult, melyeket az ÁNTSZ már betiltott – értesült a HavariaPress.

HavariaPress Plázs

Hárommilliós bírság narancsbőr elleni szerért

Nem tudta igazolni az általa forgalmazott fogyasztószer hatását a WS Teleshopot üzemeltető vállalkozás, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 3 millió forintra bírságolta a céget a fogyasztók megtévesztése miatt - értesült a HavariaPress.