szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és magyar teherszállítási leányvállalata, a Rail Cargo Hungária (RCH) megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére az RCH-nál tervezett leépítések egyik indokaként – áll a tárca keddi közleményében.

Szeptember 10-én derült ki, hogy számottevő létszámcsökkentésről készít tervet az ÖBB a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.

Christian Kern vezérigazgató akkor azt mondta: az ÖBB-n belül a leginkább problémás eset a Rail Cargo Austria csoport, amelyhez a Rail Cargo Hungaria is tartozik. Az RCH-ról szólva kijelentette, hogy a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat privatizálása óta. Ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható – mondta Kern az APA osztrák hírügynökség tudósítása szerint.

Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára erre úgy reagált: az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosításáról, hiszen az összes pályahasználati díj alapját még az idén is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

Emlékeztetett arra is: a díjszerkezet átrendezése csak a jövő évtől várható, azt azonban a díjak megállapítását végző Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. úgy készítette elő, hogy a vasúti árufuvarozási szektor összes terhei ne növekedjenek. A változással az alap- és járulékos szolgáltatások (vonattovábbítás, állomáshasználat) költségei csökkennek, a nem kötelezően nyújtandó kiegészítő szolgáltatások díjai (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) önköltségi szintre emelkednek. E hatások döntő részben kiegyenlítik egymást, így az árufuvarozási piac szereplői várhatóan nem érzékelnek jelentősebb költségnövekedést – mutatott rá.

Az NFM keddi közleményében ugyancsak hangsúlyozza: az RCH esetében várható költségnövekedés is kizárólag a társaság által igénybe vett szolgáltatások összetételéből adódhat, és azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet. Az NFM nem érhet egyet a gazdaságtalan kiegészítő szolgáltatásokhoz nyújtott állami hozzájárulás változatlan fenntartásával, és "a magyar adófizetők pénzén a tárca nem támogathat (részben külföldi tulajdonú) magánvállalatokat" – olvasható a közleményben.

A tárca közleménye szerint az előzetes adatok alapján a 2010/2011. menetrendi évben bevezetni tervezett új díjrendszer és a pályavasúti tolatási rendelkezésre állás változása kizárólag a vasútvállalatok pályahasználati költségszerkezetét módosíthatja, költségtömegüket összességében azonos megrendelések esetén nem növeli. A kommüniké kitér rá, hogy Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével folyamatosan egyeztet a vasúti áruszállításban meghatározó vállalatokkal, és a minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Cseh és szlovák cég konzorciuma építheti a Kelenföld-Tárnok vasútvonalat

A cseh Subterra a.s. és a szlovák Doprastav a.s. S-D konzorciuma nyerte el a Budapest Kelenföld és Tárnok közti vasútvonal átépítését, amely magában foglalja a Kelenföldi pályaudvar átépítését, valamint a 4-es metróval történő összekapcsolását is. A vállalási ár 26,9 milliárd forint – jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök-vezérigazgatója.

hvg.hu Gazdaság

Tovább fejlesztik a GYSEV hálózatát

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. beruházásokkal és fejlesztésekkel készül a jövőre, ezek jelentős része már tavaly megkezdődött - mondta Székely Csaba vezérigazgató az idei évet értékelve.