Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és magyar teherszállítási leányvállalata, a Rail Cargo Hungária (RCH) megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére az RCH-nál tervezett leépítések egyik indokaként – áll a tárca keddi közleményében.
Szeptember 10-én derült ki, hogy számottevő létszámcsökkentésről készít tervet az ÖBB a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.
Christian Kern vezérigazgató akkor azt mondta: az ÖBB-n belül a leginkább problémás eset a Rail Cargo Austria csoport, amelyhez a Rail Cargo Hungaria is tartozik. Az RCH-ról szólva kijelentette, hogy a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat privatizálása óta. Ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható – mondta Kern az APA osztrák hírügynökség tudósítása szerint.
Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára erre úgy reagált: az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosításáról, hiszen az összes pályahasználati díj alapját még az idén is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.
Emlékeztetett arra is: a díjszerkezet átrendezése csak a jövő évtől várható, azt azonban a díjak megállapítását végző Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. úgy készítette elő, hogy a vasúti árufuvarozási szektor összes terhei ne növekedjenek. A változással az alap- és járulékos szolgáltatások (vonattovábbítás, állomáshasználat) költségei csökkennek, a nem kötelezően nyújtandó kiegészítő szolgáltatások díjai (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) önköltségi szintre emelkednek. E hatások döntő részben kiegyenlítik egymást, így az árufuvarozási piac szereplői várhatóan nem érzékelnek jelentősebb költségnövekedést – mutatott rá.
Az NFM keddi közleményében ugyancsak hangsúlyozza: az RCH esetében várható költségnövekedés is kizárólag a társaság által igénybe vett szolgáltatások összetételéből adódhat, és azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet. Az NFM nem érhet egyet a gazdaságtalan kiegészítő szolgáltatásokhoz nyújtott állami hozzájárulás változatlan fenntartásával, és "a magyar adófizetők pénzén a tárca nem támogathat (részben külföldi tulajdonú) magánvállalatokat" – olvasható a közleményben.
A tárca közleménye szerint az előzetes adatok alapján a 2010/2011. menetrendi évben bevezetni tervezett új díjrendszer és a pályavasúti tolatási rendelkezésre állás változása kizárólag a vasútvállalatok pályahasználati költségszerkezetét módosíthatja, költségtömegüket összességében azonos megrendelések esetén nem növeli. A kommüniké kitér rá, hogy Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével folyamatosan egyeztet a vasúti áruszállításban meghatározó vállalatokkal, és a minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Ha igazolódnak az Európai Bizottság megállapításai, az éves globális forgalmában is jól látható büntetésre számíthat.