szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A feltörekvő országok nagy cégei kezelték a legsikeresebben a válságot, több mint a felük tíz százalék feletti bevétel- és profitnövekedést ért el az elmúlt három évben – derül ki az Ernst & Young világméretű felméréséből. A Feltörekvő hősök című jelentés arra is rámutat, hogy a közép- és délkelet-európai régió nagyvállalatai is messze a világátlag felett teljesítettek a gazdasági válság éveiben.

A Feltörekvő hősök című felmérést 47 ország 547 – köztük hat magyar – vállalatának megkérdezésével az Economist Intelligence Unit készítette az Ernst & Young számára. A megkérdezett társaságok mindegyikének árbevétele meghaladta az 500 millió amerikai dollárt.

A feltörekvő országok legnagyobb cégeinek több mint harmada 20 százalék feletti bevétel- és profitnövekedést ért el az elmúlt három évben, összességében pedig a vizsgált vállalatok több mint fele könyvelhetett el 10 százaléknál magasabb növekedést mind a bevételek, mind a nyereség tekintetében az elmúlt három évben. Ez a bővülés azért is jelentős, mert mindeközben a Standard & Poor’s százas listáján szereplő amerikai székhelyű cégeket átlagosan 2 százalékos bevételbővülés és 20 százalékos profitcsökkenés jellemezte. A FTSE Euro 100-as listájának európai cégei pedig ennél is nagyobb visszaeséssel szembesültek, 8 százalékos bevétel- és 25 százalékos profitcsökkenéssel – olvasható a mintegy 50 ország 547 cégét vizsgáló tanulmányban.

Az Ernst & Young jelentése arra is rámutat, hogy a közép- és délkelet-európai régió nagy cégei is jól teljesítettek a válságban. Mintegy ötödük 20 százalék feletti, csaknem felük pedig 10-20 százalék közötti bevételbővülést ért el. A régió cégeinek harmada könyvelhetett el 20 százaléknál magasabb nyereségnövekedés, 40 százalék pedig 10-20 százalék közötti profitnövekedést el – derül ki a hat magyar cég válaszait is tartalmazó jelentésből.

„A jelentésből egyértelműen kiderül, hogy a válságot legsikeresebben kezelő cégek többsége az agresszív növekedésre koncentrált, mások pedig a fokozatos növekedést választották, és csak kevesen fókuszáltak a cég működésének optimalizálásában rejlő lehetőségekre” – mondta Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadások Üzletágának vezető partnere.

A „feltörekvő hősök” mintegy fele azt mondta, hogy az agresszív növekedésre helyezte a hangsúlyt az elmúlt három évben, ebbe beletartozott az új piacokon való megjelenés, az új termékek bevezetése éppúgy, mint az akvizíciók. A legsikeresebbek azonban nem szükségszerűen azok voltak, akik a nagyon gyors nemzetközi bővítés gyakorlatát folytatták. A sikeres cégek sokszor először otthon növelték az eredményességüket és piaci részesedésüket.

A megkérdezettek 41 százaléka azt mondta, hogy a fokozatos növekedésre koncentrált a termékek és a marketing javításával. Mindössze 5 százalék választotta a már meglévő vállalkozás optimalizálását a kiadások lefaragásával vagy fontos részek kiszervezésével – derül ki az Ernst & Young tanulmányából.

Amellett, hogy stratégiájukban egyértelműen a növekedésre helyezték a hangsúlyt, az Ernst & Young kutatásában megkérdezett cégek további négy olyan pontot neveztek meg, amelyek elengedhetetlenek voltak a sikerhez.

Ezek közé tartozik olyan tőkestratégia felállítása, amelyben a cégek a cash-flow és a tartalékok maximalizálására helyezték a hangsúlyt a növekedés érdekében. Ugyanígy előtérbe helyezték a piaci aktivitást. Emellett a legsikeresebb cégek növekedésében a már meglévő termékek és piacok játszották a legnagyobb szerepet. A „feltörekvő hősök” negyedik pontként a végrehajtási folyamatok optimalizálását és a fogyasztókkal való kapcsolatok erősítését jelölték meg mint a sikerük zálogát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Hol és mikor lesznek a nagy kereskedelmi nyitások?

Az idén inkább figyelnek és kivárnak a kereskedelem ingatlanpiaci szereplői; a fejlesztések felfutása csak jövőre kezdődhet a piacon – derül ki Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője, az Ablon által készített felmérésből.

hvg.hu Plázs

A legfőbb kifogásaink, miért nem sportolunk

A mozgáshiány korunk általános jelensége. Leggyakrabban időhiányra hivatkozunk, ha mozgásszegény életmódunkról van szó, az idősebb korosztály pedig életkora miatt nem sportol. A mindennapi testmozgás hiánya égető probléma, hiszen ez egyértelműen összefügg a krónikus betegségek kialakulásával – mutat rá egy friss felmérés. mutatta ki a

MTI Gazdaság

Van másfélmilliós megtakarításod? – a világ középosztályához tartozol

Hogyan oszlik meg a gazdagság a világon, különösen a magánszemélyeké? – ezzel foglalkozott a német Allianz biztosítási-pénzügyi csoport egyik legutóbbi elemzése. A jelentés egyik legfőbb konklúziója az, hogy a középosztály létszáma egyetlen évtized alatt háromszorosára nőtt, elsősorban a feltörekvő országok dinamikus fejlődésének köszönhetően.

Karrier

Elvégzi az OKJ tanfolyamot – mégsem kap munkát

Nagy feltűnést keltett a sajtóban az OECD most nyilvánosságra hozott, 2007-ben készült kompetencia-felmérése, amely a 16-65 éves korosztály próza-, és dokumentumolvasási -, számolási - és probléma megoldási készségeit vizsgálta 11 országban. Magyarország meglepően jó eredményeket ért el az erős mezőnyben. Köpeczi-Bócz Tamást, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős helyettes-államtitkárát kérdeztük, milyen következtetéseket tud a politika levonni a felmérés eredményeiből?