szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az új kormány közlekedési programjából kikerült az autópálya-centrikusság, több vasúti szárnyvonalat visszaállítottak és készül egy hosszú távú út-, vasút-, hídfelújítási program, amelyben a már meglévő utak felújítása élvez elsőbbséget - mondta Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár kedden Siófokon.

Az államtitkár a háromnapos Nemzeti Közlekedési Napok konferenciáján tartott előadásában kifejtette: hosszú távú közútfejlesztési program készül, amelynek lényeges eleme, hogy a meglévő főútvonal hálózat felújítására koncentrál. Nem lesz az elmúlt éveket jellemző "nagy autópálya-építési boom", a meglévő utak ugyanis az igények nagy részét lefedik, ugyanakkor nagy szükség van már most ezek műszaki állapotának javítására - tette hozzá, szót ejtve indoklásában a rendelkezésre álló források szűkösségéről is.

Beszélt arról is, hogy a korábbi éveket jellemző erőltetett ütemű autópálya-fejlesztéshez nem volt elég pénz. Az ezt áthidaló PPP finanszírozás nem bizonyult a leghatékonyabb forrásfelhasználásnak, ezért az új kormány nem preferálja az ilyen megoldásokat.

Használatarányos díjfizetés

A tervek közt említette, hogy a kormány szeretné bevezetni az autópályákon a használatarányos díjfizetési rendszert, amitől az úthálózat karbantartására, felújítására fordítható többletforrást remél. A vasúthálózat tekintetében, az uniós elvárásoknak megfelelően 2011-től 5 éves szerződést kívánnak kötni a pályahálózat működtetésére.

Völner Pál hangsúlyozta, az útépítési célokat szolgáló uniós források felhasználása 2013-ig eldöntött. Sok beruházás még folyamatban van. Jelenleg zajlik a 2014-től kezdődő időszak előkészítése. Kulcskérdés lesz, hogy Magyarországnak sikerül-e megőrizni a pozícióit, vagyis a korábbi kohéziós és regionális források ismét a rendelkezésére állnak-e majd közlekedésfejlesztési célokra.

Előzéskorlátozás tererautóknál

A távlati úthálózat-fejlesztési program szakmai javaslatának társadalmi egyeztetése a régiós és megyei testületek bevonásával rövidesen megkezdődik. A programtervezet a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) honlapján lesz majd megtekinthető. A folyamatot lezáró kormánydöntés után kezdődhet meg az elsők közé sorolt beruházások tervezési előkészítése.

Völner Pál beszélt szót ejtett arról is, hogy további utakon kívánják bevezetni a tehergépjármű előzéskorlátozást, amit nyáron az M7-es és az M3-as autópályán kezdtek el. A tervek szerint a korlátozást jövő tavasztól kiterjesztik a gyorsforgalmi úthálózatnak mintegy felére.

Mennyi pénz jut karbantartásra?

Völgyesi Zsolt, a KKK főigazgatója az ágazat jelentős alulfinanszírozottságáról beszélt. A PPP konstrukcióban történt fejlesztések mintegy 100 milliárd forintjába kerülnek évente az államnak. Emellett a költségvetésből idén 41 milliárd forintnyi összeg jutott a magyar úthálózat működtetésére és karbantartására, ami az autópálya-használatból fakadó bevétellel közel 90 milliárd forint. Ez jóval kevesebb a szükségesnél. "Nehezen lehetne európainak nevezni a magyar közúthálózatot" - fogalmazott a szakember. A mellékúthálózat felújítására nem marad pénz, a közútkezelő pedig 25-30 százalékkal kevesebb forráshoz jut, mint amennyire szüksége lenne az utak tisztításához, üzemeltetéséhez - tette hozzá.

A Nemzeti Közlekedési Napokat a KKK rendezte meg idén először. A mintegy 600 résztvevő között vannak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményeinek vezetői és szakértői mellett a közlekedésszakma meghatározó szereplői.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Iszapkatasztrófa: új út épül Kolontáron

Új útszakaszt építenek a vörösiszappal elöntött Kolontáron, hogy az elzárt és megsemmisült településrészről el tudják majd hordani a még bontásra váró 21 ház törmelékeit. Egy méterrel megemelik a falut kettészelő védőgát közötti útszakaszt is.

MTI Gazdaság

Az új út minőségét az építtetőnek ellenőriznie kell

Az új út építésének, illetve a meglévő út karbantartásának, felújításának a minőségét az építtető köteles ellenőrizni, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter erről szóló rendelete a legutóbbi Magyar Közlönyben jelent meg, és ez év április 22-től lesz hatályos.

Zalai Hírlap Itthon

Baki csúszott az útépítésbe: két kamion már nem fér el egymás mellett

Elkészült Zalabaksa belterületén a Kerka patak felett átívelő ideiglenes híd, amit a 86-oson közlekedők addig használnak, amíg befejeződik a főút hídjának felújítása. Az átépítés idejére lezárták a Kerka-hidat. Mellette kanyarodik az ideiglenes átkelő aszfaltcsíkja, ami csupán 6 méter széles, így két kamion nem fér el egymás mellett e szakaszon. Ezért - a lakók bosszúságára - egyszerre csak egy irányból érkezhet a forgalom - számol be a Zalai Hírlap.

MTI Gazdaság

Az állam útépítéssel készül Sávolyra

Sávoly településen létesülő Moto GP versenypálya megközelítéséhez szükséges, a Magyar Államot terhelő útépítésre írt ki nyílt közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. – a felhívás a szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.