Kinyírhatja a szaloncukor-piacot a chipsadó

A chipsadó szeptemberi bevezetése miatt borítékolható, hogy a szaloncukorpiac 2011-ben teljes egészében összeomlik, és nem tudni, képes lesz-e talpra állni – írja a Napi Gazdaság.

  • hvg.hu hvg.hu
Kinyírhatja a szaloncukor-piacot a chipsadó

Egyáltalán nem meglepő az édesség- és snackgyártók hallgatása a termékadó ügyében – olvasható a Napi Gazdaság cikkében. A piacon lényegében egy-két nemzetközi nagyvállalat van, amelynek egy-egy üzletágát érinti a közteher − az adó az ő költségeik között jóval kisebb arányban jelenik meg, mint a közepes, ám több termék esetében piacvezetőnek számító 3-4 vállalatnál, ahol a teljes üzletágat terheli. Az igazi vesztes azonban az a tucatnyi kisvállalkozás lesz, amelyik néhány százmilliós forgalmat ér el. Közülük több várhatóan el is tűnik, egyrészt a növekvő teher, másrészt a növekvő feketepiac miatt. A közepes vállalkozásoknál a visszaeső forgalom miatt üzemeket zárhatnak be vagy karcsúsítanak majd.

AP

Egyelőre nehéz átlátni a helyzetet, de az már most borítékolható, hogy a szaloncukorpiac 2011-ben teljes egészében összeomlik, és nem tudni, képes lesz-e talpra állni. Itt az anomália a chipsadó szeptemberi bevezetése miatt alakulhat ki, ezt a gyártók már jelezték − amire Font Sándor fideszes képviselő azt mondta: nem kell szállítani a kereskedőknek a terméket. A szaloncukor azonban egyedi magyar termék, nem lehet exportálni és csekély az import is, a gyártók jellemzően Magyarországon alakítottak ki erre kapacitásokat.

A karácsonyi áru beszállítói szerződései már tavasszal megvoltak. A termékadó viszont módosítja a szaloncukorgyártók költségeit, amit a kereskedő aligha fogad el szerződéssel a kezében. A terméket veszteséggel nem érdemes gyártani, a kereskedő viszont joggal kérheti számon a beszállítót a szerződés alapján, ha nem teljesít. Erre mondta Font Sándor fent idézett mondatát − ám ha nem szállítanak be a gyártók és nem is gyártanak, akkor a munkaerőre sincs szükség, ami legyártaná a terméket (raktárra ez esetben nem lehet dolgozni).

Ha tényleg nem sikerül megoldani a problémát, akkor megerősödik a feketepiac, ami nyilvánvalóan a következő évekre is kihatással lesz. Ugyanez lesz jellemző a csokimikulásoknál, sőt a húsvéti üreges csokitermékeknél is. Ebben a kategóriában is van ugyanis feketekereskedelem, bár az utóbbi időben javult a fogyasztói magatartás és nagyrészt már az eredeti márkák eredeti kakaós termékei fogynak.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.